تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر19:00
کد خبر : 331381 - سرویس خبری : یادداشت

محمد سجاد شیرودی

لزوم نهضت جوان‌گرایی در جامعه

سه نهاد خیلی مهم یعنی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و استانداری‌ها نقش مهمی در این ماجرا دارند و باید پیش قدم باشند، جوانگرایی در کشور فقط از طریق وضع قانون نیست، قانون لازمه کار است اما آغاز کار از گفتمان باید باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد سجاد شیرودی// در بسیاری از کشورهای دنیا مشاوران و تصمیم سازان، افراد با تجربه هستند، اما مسئولان و تصمیم گیرندگانی که باید کار اجرایی انجام دهند، متشکل از جوانان هستند، این در حالی است که در کشور ما این مساله تقریبا برعکس است، مشاوران جوان و مدیران پا به سن گذاشته‌اند. با توجه به اینکه بیش از 30 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند، اما در شرایط فعلی شاهد سهم اندک مشارکت این جمعیت جوان در اداره کشور هستیم، در حالی که برانگیختن رضایت جوانان یعنی برانگیختن رضایت 30 درصد جامعه، هم به مشروعیت و هم به کارآمدی بیشتر نظام کمک می کند. جوانان معتقدند،‌ برای افزایش حضور آنها در عرصه‌های مدیریتی باید تحولات عمده ای اعمال شود، زیرا چیزی که تا کنون شاهدش بودند عدم فرصت و زمینه حضور آنها در پست های مدیریت کشور بوده است.

شاید بتوان در این بین تنها کسی که کلید شروع جوان گرایی را در کشور زده است؛ رهبر انقلاب عنوان کرد، چرا که در سال های اخیر در خصوص انتصاباتی که به مجموعه های تحت امر ایشان بر می گشته، شاهد حضور جوانان شاخص انقلابی بوده ایم، که حضورشان موجب تحول در حوزه مدیریتی کشور گشته است. پیروزی‌های به‌دست آمده در عرصه‌های علمی، نظامی و سیاسی در دهه شصت همگی مرهون مجاهدت جوانان و خودباوری جوانان بود. گفتمان جوان‌گرایی در ایران با هدایت مقام معظم رهبری ، جان گرفته و تغییرات در مدیران ارشد و میانی که دارای چنین صبغه‌ای باشند، به یک مطالبه فراگیر بدل شده است؛ اما مانند هر امر مطلوب دیگری، افراط و تفریط در جوان‌گرایی می‌تواند موجبات تضعیف این راهبرد کلان و خطیر را فراهم آورد. این گزاره‌ها نشان می‌دهد که در اجرای سیاست جوان‌گرایی، ریزه‌کاری‌های بسیاری وجود دارد که فقط تمرکز بر شاخص سنی جمعیت‌شناسانه برای آن مطلوبیت ندارد و همچنان‌که در مانیفست گام دوم تدارک شده، پیوندی است میان گذشته، حال و آینده که طبعاً جوانان محور تحرک آن هستند. سه نهاد خیلی مهم یعنی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و استانداری‌ها نقش مهمی در این ماجرا دارند و باید پیش قدم باشند، جوانگرایی در کشور فقط از طریق وضع قانون نیست، قانون لازمه کار است اما آغاز کار از گفتمان باید باشد. یعنی شما به عنوان یک مدیر ارشد، هم  از جوانگرایی نهراسید و هم آثار جوانگرایی را با آثار پیرگرایی مقایسه کنید و در این میان به این بصیرت برسید که جوانگرایی در شرایط رکود سیاسی جامعه چه تحولی ایجاد خواهد کرد.

در جدول ذیل شما شاهد فاکتورهای مهم جوان گرایی بر اساس تاکید حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هستید که می توان با بکارگیری آنان در این گفتمان مسیر را به درستی پیدا کنیم.

*دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی


کد خبرنگار : 85