تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر19:48
کد خبر : 331387 - سرویس خبری : زنان

سخنان شاکری دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دیدار با رهبری

رهبر معظم انقلاب صبح چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از نخبگان و محققان رشته‌های مختلف، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد الهه شاکری دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه تهران بود. متن سخنان وی به شرح زیر است:

وطن یعنی هویت، اصل، ریشه، سرآغاز و سرانجام و همیشه، وطن یعنی چه آباد و چه ویران، وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران.

تأثیر فرهنگ در آینده یک ملت و یک کشور با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست فضای مجازی بستر هم‌آوردی و رویارویی مکتب الهی انقلاب اسلامی ایران و مکتب اومانیستی غرب در ساحت و میدان فرهنگ است. بدون تردید تفکر و فرهنگی پیروز این میدان خواهد، میدان نبرد خواهد بود که بتواند از ظرفیت‌ها، قابلیتها و پیچیدگی‌های رسانه‌های مدرن و فضای مجازی بدرستی بشناسد و بتواند آنها را در خدمت ابلاغ اندیشه‌های خود بکار اندازد پیروزی در این میدان سخت و طاقت‌فرسا در درجه‌ی نخست در گرو تقویت بنیان‌های تئوریک، تئوریک فرهنگ و اندیشه‌ی انقلاب و در درجه‌ی بعد بکارگیری روزآمدترین و کارآمدترین ابزارهای تبلیغاتی از جمله تلویزیون اینترنتی و شبکه‌های OTT در جهت انتشار و ابلاغ ارزشهای انقلاب اسلامی است. بر اساس آمار میتوان گفت مهمترین رویداد سال ۲۰۱۹ رشد تعداد کاربران اینترنت نسبت به سال گذشته بوده است آمارها نشان میدهند که در هر ثانیه یازده کاربر جدید به کاربران آنلاین اینترنتی اضافه میشوند بخش بزرگی از این کاربران از کشورهای در حال توسعه هستند بی‌شک رسانه‌های مدرن شمشیرهای دولبه‌ای هستند که هم احیاء میکنند و هم می‌میرانند، هم میتوانند به تنوی و هدایت افکار عمومی نایل شوند و هم میتوانند کورسویی از روشنگری و یا حتی شعله‌های فروزان اندیشه را مسخ کنند در این فرصت محدود به آنچه میخواهم به اختصار اشاره کنم جایگاه استراتژیک تلویزیون اینترنتی است که در این برهه از انقلاب اسلامی بسیار خطیر، مهم و راهبردی می‌نماید.

۱- ضرورت راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی بارها و بارها در اسناد بالادستی سازمان صداوسیما اشاره شده ولی آنچه اکنون بعنوان این رسانه‌ی مدرن در ایران مطرح است تنها بصورت آرشیویی از برنامه‌ها و پخش زنده مطرح است که میتوان با تولید محتوا و ایجاد شبکه‌های ارتباطی در تلویزیون اینترنتی بر فقر محتوای ملی و مذهبی در فضای مجازی غلبه و تولید پارادایم نمود.

۲- بر اساس نظر پژوهشگران رسانه بازاء تولید یک خبر مخابره شده توسط شبکه‌های خبر رسانی کشورهای شرقی، شبکه‌های اروپایی و آمریکایی پانصد خبر مخابره میکنند که نشان از هژمونی جهان غرب در حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. تلویزیون اینترنتی این فضای بیمناک را به فضای ایمنی بدل میکند که ماده‌ی فرهنگی آن بر پایه‌ی پیامها انسانی و اسلامی است.

۳- تلویزیون اینترنتی در آن واحد هم فرهنگ مسلط را تقویت میکند و هم آن را مورد پرسش قرار میدهد میتوان در قلمرو امن این رسانه، این رسانه‌ی مدرن خطرات پیش‌فرض‌ها و ایدئولوژیهای مسلط بر فرهنگ را با تولید محتوای تعاملی بر اساس ارزشهای ایرانی اسلامی رفع کرد.

۴- محتوای تعاملی تولید شده بر اساس ابعاد زیبایی شناختی این رسانه‌ی مدرن نه بعنوان بازتابنده‌ی دقیق فرهنگ بلکه بعنوان سازندگان فرهنگ و بعنوان پاسبانان پنهان آن هستند در نتیجه این تولیدات، این تولیدات در نتیجه‌ این تولیدات فرهنگ میتواند اهمیتی عظیم، مؤثر و نافذ پیدا کند.

۵- بومی کردن زبان و بیان هنری این رسانه از طریق ابدعات زیبایی شناختی ایرانی اسلامی به هدف کارآمدتر کردن و افزایش ضریب تأثیر آن در مخاطب امکان‌پذیر خواهد بود.

۶- با توجه به ماهیت فناورانه‌ی تلویزیون اینترنتی در ایجاد یک فضای بسته‌ی تعاملی اندیشه‌ها و معناهای زیاد توسط یک ایدئولوژی قالب کنترل میشود ولی کاربران در OTT امکان شخصی‌سازی متون را در راستای اهداف و معانی خود در یک فضای تعاملی باز دارند.

۷- اکثر سرورهای شبکه‌های OTT برخلاف تلویزیون اینترنتی در خارج از کشور قرار دارند و فرهنگ غرب در مدیریت اطلاعات و تولید محتوا در این شبکه‌ها حاکم است اما میتوان با کمک سرویسهای تعاملی و محتوای ارتقاء یافته در تلویزیون اینترنتی به سلیقه‌ی اطلاعاتی کاربر در کسب اطلاعات شکل داد و او را از غرق شدن در فضای مجازی و شبکه‌های OTT نجات داد.

۸-  تلویزیون اینترنتی میتواند سواد رسانه‌ای کاربران را در نتیجه‌ی تفکر انتقادی ارتقاء دهد و از طرفی چنانچه استفاده از این ابزار بر پایه‌ی سواد رسانه‌ای و مطابق با دانش و بصیرت نباشد چه بسا زیان و آسیب آنها به مراتب بیش از نفع آنها خواهد بود نظر به اینکه جهان آینده متعلق به کسانی خواهد بود که در کنار اندیشه‌های عمیق و راهها و وسایل تبلیغ اندیشه نیز اشراف و تسلط داشته باشند پس بعنوان یک دانشجوی دکتری مطالعات رسانه و تلویزیون در دانشگاه تهران استدعا دارم تا این مقوله‌ی تلویزیون اینترنتی را جدی‌تر از گذشته تلقی کنیم و از این ابزار در جهت هدایت افکار عمومی بهتر از گذشته بهره ببریم اینجانب بعنوان عضو کوچکی از متخصصین این عرصه با اطمینان اعلام میدارم که جوانان برومند و استعدادهای برتر کشور در حوزه‌ی رسانه در صورت باورمندی مسئولین با اشتیاق آماده‌ی نقش آفرینی و ایفای تعهد دینی و اخلاقی خود در راه اعتلای میهن عزیزمان ایران اسلامی در این عرصه می‌باشند با تشکر.


کد خبرنگار : 28