تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر20:49
کد خبر : 331399 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

واکنش دانشگاه امیرکبیر به تجمع امروز دانشجویان

کریمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار هستند و این یکی از تبعات تربیت خارج از سقف دانشجو در کشور است و ما باید به پول و اقتصاد کشور توجه کنیم و نباید با درآمدهای دانشجویان بیشتر از ظرفیت تربیت نماییم.

خبرنامه دانشجویان ایران:  به نقل از ایسنا، محمدحسین کریمیان معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر در خصوص دلایل تجمع امروز دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: این دانشجویان به پذیرش دانشجوی خودگردان اعتراض دارند در حالیکه حدود ۶ سال است  که در پردیس‌های دانشگاه تعدادی از دانشجویان به صورت خودگردان پذیرش می‌شوند. بنابراین این موضوع جدیدی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: ما هزینه تحصیل و یا شهریه‌ای از دانشجویان دوره روزانه دریافت نمی‌کنیم، اما دانشجویان گاهی با برگزاری تجمعاتی به پذیرش دانشجوی خودگردان در دانشگاه اعتراض دارند. در واقع هر دانشجویی که در دانشگاه پذیرش می‌شود فقط در نوع ورود با یکدیگر تفاوت دارند. بعد از ورود به دانشگاه تمامی قوانین، کلاس‌ها و امکانات برای آنها یکسان است و هیچ فرقی بین دانشجویان وجود ندارد. ضمن اینکه دانشجویان روزانه نیز شهریه‌ای محسوب می‌شوند با این تفاوت که شهریه آنها را دولت پرداخت می‌کند.
 
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: هر زمانی که ما در خصوص جزئیات تجمعات با آنها مذاکره می‌کنیم عنوان می‌کنند چون در قانون اساسی آموزش عالی رایگان عنوان کرده است بنابراین چرا باید دانشجوی پولی جذب کنیم. در حالیکه در قانون اساسی این آموزش تا سقف برطرف شدن نیازها رایگان اعلام شده است و قرار نیست ما خارج از این ظرفیت دانشجو جذب کنیم.
 
کریمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار هستند و این یکی از تبعات تربیت خارج از سقف دانشجو در کشور است و ما باید به پول و اقتصاد کشور توجه کنیم و نباید با درآمدهای دانشجویان بیشتر از ظرفیت تربیت نماییم.
 
وی با بیان اینکه شهریه دریافتی از دانشجویان خودگردان در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت: با توجه به عملی یا تئوری بودن رشته از آنها شهریه دریافت می‌شود و میزان افزایش شهریه دانشجویان سالیانه حدود ۱۰ درصد است.
 
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: اصولا مسائل مالی و شهریه دریافتی از دانشجویان در دانشگاه بسیار کنترل شده صورت می‌گیرد حتی هیات رئیسه نیز در تعیین آن اختیاری ندارد مگر اینکه هیات امنا به هیات رئیسه این اختیار را داده باشد.
 
کریمیان در خصوص سنوات دریافتی از دانشجویان نیز گفت: بر اساس قانون دانشجویان در دوره کارشناسی باید تا چهار سال فارغ التحصیل شوند اما اگر این مدت زمان فارغ التحصیلی تا پنج سال طول بکشد دانشگاه از اعتبار دریافتی از دانشجویان شهریه‌ای و خودگردان هزینه‌های تحصیل یکسال آنها را پرداخت می‌کند و دولت این هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود. اگر این وضعیت بیشتر از ۱۰ ترم طول بکشد دانشجویان مجبور هستند مبلغی را از جیب خود به دانشگاه پرداخت کنند. بنابراین دانشجویان گاها به این موضوع نیز اعتراض می‌کنند.
 
معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه ما علاقه‌ای برای نگهداشتن دانشجویانی که طول مدت تحصیل آنها در دانشگاه تمام شده است نداریم، گفت: دانشجویان دوره کارشناسی برای تحصیل بیشتر از ۱۰ ترم باید بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود را پرداخت کنند.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم دانشجویانی که مدت تحصیل آنها طولانی می‌شود را اخراج کنیم اظهار کرد: ما تمایلی نداریم که این دانشجویان بیشتر از سقف معین در دانشگاه حضور داشته باشند اما در واقع حضور این دانشجویان هزینه‌هایی را به دانشگاه متحمل می‌کند که باید بخشی از آن را پرداخت کنند. البته دانشجویان در بخشی از اعتراضات خود نیز به تعداد واحدهای انتخابی اعتراض دارند. در حالیکه اگر دانشجویان دروس پیش نیاز خود را گذرانده باشند مشکلی در تعداد واحدهای انتخابی ندارند.