تاریخ : 1398,سه شنبه 23 مهر15:02
کد خبر : 331569 - سرویس خبری : ورزشی

آسیا؛ هیجانی دیگر

روز هیجان انگیز فوتبال آسیا

امروز در منطقه آسیا 16 دیدار در چهار چوب رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2020 قطر به انجام خواهد رسید که تعدادی از این دیدارها به دلایلی از حساسیت بالاتری نسبت به سایر بازی‌ها قراردارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  امروز (سه‌شنبه) در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2020 قطر در منطقه آسیا 16 بازی در شهرهای مختلف این قاره برگزار می‌شود.

از بین این تعداد بازی شاید چند بازی به    نسبت سایر بازی‌ها به خاطر یک سری مسائل غیر فوتبالی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم.

1- فلسطین- عربستان
یکی از این دیدارهای حساس در بیت المقدس و یا همان کرانه باختری و ورزشگاه 12500 نفری "فیصل الحسین" بین دو تیم فلسطین و عربستان برگزار خواهد شد. حاشیه‌های شدید این دیدار تقریباً به‌محض مشخص شدن قرعه‌کشی و هم‌گروهی این دو تیم آغاز شد تا آنجا که عده‌ای که مخالف حضور عربستان در منطقه کرانه باختری بودند می‌خواستند این بازی هم مانند دیدار قبلی این دو تیم در کشور "اردن "برگزار شود.

در همین ارتباط اداره ورزش عربستان در حساب کاربری خود در توئیتر گفت به خاطر درخواست «برادران در فدراسیون فوتبال فلسطین» ریاض با برگزاری مسابقه مقدماتی جام آسیا در سال ۲۰۲۲ در رام الله موافقت کرده است.

عربستان با این رویکرد که هدف آن است که تیم فلسطین از بخت برابر برای بازی در حضور تماشاگران خود برخوردار باشد سعی کرد تا نشان دهد در پی حفظ منافع تیم ملی و هواداران فلسطین است. این در حالی است که عده‌ای عقیده دارند آن‌ها با موافقت در برگزاری این بازی در خاک فلسطین، خودشان را درمیان کشورهای مسلمان حامی فلسطینی‌ها و بیت المقدس معرفی کرده و از سوی دیگر نفوذ خود در این سرزمین را بیشتر می‌کنند.

حالا با تمامی این تفاصیل و تمام مناقشاتی که بین این دو کشور وجود دارد، فردا این دو تیم در شرایط بسیار ویژه‌ای به مصاف هم خواهند رفت تا پس از مدت‌ها تیم ملی عربستان در خاک کشور فلسطین به میدان برود.

در این گروه عربستان با 4 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی و پس‌ازآن تیم‌های سنگاپور (4)، ازبکستان (3)، فلسطین (3)، یمن (1) در جایگاه اول و تا پنجم قرار دارند.

2 – کره شمالی – کره جنوبی
مشکلات سیاسی که همواره بین این دو کشور حاکم بوده است و این موضوع اصلاً مقوله جدیدی نیست و البته در این مقال جایی برای پرداختن به آن وجود ندارد. اما هر چقدر فیفا بخواهد دست اختلافات بین‌المللی را از تأثیرگذاری در رشته فوتبال کوتاه کند، کشورهای میزبان سعی می‌کنند به هر نحوی شده زهر خود را به حریف خود بریزند.

در رابطه با سفر کلیه اعضای هیئت فوتبال کره جنوبی به پیونگ‌یانگ از سوی دولت کره شمالی به فدراسیون فوتبال کره جنوبی دستور داده‌شده است از آوردن آشپزها و مواد تشکیل‌دهنده‌ای که سلامت بازیکنان را حفظ می‌کنند جلوگیری کنند و علاوه بر این تعداد هیئت را به 35 نفر کاهش دهند. همچنین در وهله بعدی کره جنوبی از حق آوردن تماشاگر به پیونگ‌یانگ محروم شده است.

اما بزرگ‌ترین محدودیتی که برای ملت کره جنوبی در نظر گرفته‌اند، که باعث اعتراضات زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی کره جنوبی شده است، عدم اجازه پخش مستقیم این بازی در کشور کره جنوبی است و همان‌طور که بدان شاره شد این موضوع انتقادات زیادی را از طرف فدراسیون فوتبال کره جنوبی متوجه همسایه شمالی‌اش کرد.

در همین رابطه یکی از نماینده‌های حزب حاکم در کره جنوبی گفته است: «آن‌ها از چنین حقی برای پخش نکردن بازی برخوردار نیستند و ما تا روز بازی تمام تلاش خود را برای به تصویر کشاندن مستقیم بازی خواهیم کرد.»

در این گروه تیم فوتبال کره جنوبی با 6 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به کره شمالی در صدر جدول قرارگرفته است و تیم‌های ترکمنستان، لبنان و سریلانکا در مکان‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

3- ایران – بحرین
حتی اگر ۲ دهه هم از دیدار دو تیم ایران و بحرین در آخرین دیدارازمرحله مقدماتی جام جهانی 2002 گذشته باشد، خاطره جشن بازیکنان بحرین با پرچم عربستان از اذهان فوتبال دوستان ایرانی پاک نخواهد شد. این در حالی است که تا چندی پیش بحرین جزئی از خاک ایران محسوب می‌شده و بسیاری از بازیکنان بحرینی اصلیتی ایرانی داشتند و این خوشحالی آن‌ها از عدم راه‌یابی به جام جهانی 2002 ایران و صعود عربستان باعث شد تا دیدارهای این دو تیم از آن زمان به بعد جنبه انتقامی پیدا کند.

فردا تیم ملی ایران در ورزشگاه ملی بحرین به دنبال اولین پیروزی در خاک این کشور است و مارک ویلموتس مسلماً از سابقه تاریخی و انگیزه‌های بازیکنانش در آن دیدار واقف است و می‌داند  شکست در برابر بحرین می‌تواند چه خسارات زیادی را در جهت اعتمادسازی کادر فنی بلژیکی به بار بیاورد و به همین خاطر با تمام قوا به دیدار بحرین خواهد رفت.

در این گروه تیم ملی ایران با 6 امتیاز در رده اول و تیم‌های عراق و بحرین هرکدام با 4 امتیاز و تیم‌های و هنک گنک و کامبوج با 1 امتیاز در رده‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

4- هند – بنگلادش
تیم فوتبال هندوستان در حالی در شهر کلکته به مصاف بنگلادش می‌رود که به مدت 8 سال در این شهربازی ملی انجام نداده است و به همین علت شهر کلکته شب  پرهیجانی را پشت سر گراشت. به گفته رئیس فدراسیون فوتبال هند شهر کلکته دارای خصوصیاتی است که پیروزی ما را در این بازی تضمین می‌کند و همین تغییر استادیوم حکایت از اهمیت پیروزی در این دیدار را برای ببرهای شرقی نشان می‌دهد. آن‌ها در دیدار قبلی توانستند تیم ملی قطر قهرمان آسیا را بدون گل متوقف کنند و حالا تنها یک پیروزی در برابر بنگلادش می‌تواند مردم هند را راضی کنند.

این در شرایطی است که سرمربی کروات این تیم ایگور استیماچ در این بازی با لشگری از مصدوم مواجه است. اما به‌خوبی می‌داند از همان روز که این دو تیم در یک گروه قرار گرفتند، مردم این کشور خواهان شکست تیم ملی بنگلادش هستند چونکه از دیرباز تا حالا رقابت بسیار شدیدی در همه رشته‌ها بین این دو کشور وجود دارد و به همین خاطر ازلحاظ حیثیتی نتیجه این دیدار برایشان مهم است.

استیماچ در نشست خبری در رابطه با این بازی گفت: «به این خاطر که بنگلادش 83 پله در رنکینگ از ما پایین‌تر هستند نباید آن‌ها را دست‌کم بگیریم و آن را ملاک قرار دهیم چراکه اگر ملاک به رنکینگ بود نباید ما مقابل قطر به‌تساوی می‌رسیدیم. ما در قطر ثابت کردیم که فوتبال 11 به 11 است. بنگلادش در بازی با قطر فوتبال بسیار خوبی را بازی کرد و من خواهش می‌کنم این تیم را دست‌کم نگیرید.»

در این گروه قطر با 7 امتیاز از سه بازی در مکان نخست این جدول قرار دارد و تیم‌های عمان، افغانستان، هند و بنگلادش در رده‌های بعدی قرار دارند.

جدول کامل برنامه بازی های امروز مقدماتی جام جهانی 2022 قطر .