تاریخ : 1398,سه شنبه 23 مهر21:59
کد خبر : 331626 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تاکید نصرالله بر احیای رابطه لبنان با سوریه

دبیر کل حزب الله و رئیس جریان مسیحی المرده لبنان در دیدار امروز خود با یکدیگر بر ضرورت احیای روابط عادی بین لبنان و سوریه و استفاده از این فرصت برای بهبود اقتصاد لبنان تاکید کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان مسیحی «المرده» لبنان امروز به دیدار «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله  رفت و در این دیدار آنها به طور عمیق در مورد تحولات مختلف منطقه  به ویژه آخرین تحولات در عرصه‌های عراق و سوریه صحبت کردند.

المرده از جمله جریان‌های مسیحی لبنان و از اعضای ائتلاف هشت مارس وابسته به مقاومت است.

به نوشته وبگاه خبری العهد، در این دیدار «یوسف فنیانوس»، وزیر حمل و نقل لبنان و «الحاج حسین الخلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله هم حضور داشتند.

دو طرف در این دیدار ضمن تأکید مجدد  بر موضع خود در مورد لزوم احیای روابط عادی بین لبنان و سوریه بر ضرورت گفت‌وگوی مستقیم و رسمی با دولت سوریه تأکید کردند.

دبیر کل حزب الله و رئیس جریان المرده تاکید کردند: لبنان باید از فرصت بزرگی که با بازگشایی گذرگاه البوکمال(در مرز سوریه با عراق) فراهم شده برای تقویت صادرات لبنان از طریق سوریه به عراق و افزایش همکاری مشترک با دولت سوریه به منظور بازگشت آوارگان سوری و کاستن از بار اقتصادی و اجتماعی سنگین آن برای لبنان استفاده کند.

در این جلسه ، آنها به تفصیل وضعیت اقتصادی لبنان را مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها  با در نظر گرفتن مطالبات قانونی افراد کم درآمد، امتناع از افزایش مالیات مستقیم،  عدم کاهش حقوق و دستمزد و بازنشستگی و دعوت از دولت برای  مبارزه جدی تر با فساد تأکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم تلاش‌های هماهنگ  به ویژه بین روسای قوای سه گانه و احزاب مختلف سیاسی برای حفظ ثبات پولی و مالی به عنوان یکی از ستون‌های امنیتی و ثبات سیاسی در کشور تأکید کردند.

 «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان نیز پنجشنبه هفته گذشته دیداری هفت ساعته با سید حسن نصرالله داشت که بیشتر حول محور مسائل اقتصادی لبنان بود.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و رئیس «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی)  دیروز در سالگرد ۱۳ اکتبر سخنرانی کرد و از عزم جزم خود برای سفر به سوریه گفت.

۱۳ اکتبر سالروز پایان جنگ داخلی لبنان است، این جنگ از ۱۹۷۵ آغاز شده بوده و در سال ۱۹۹۰ به پایان رسید.

 باسیل گفت، قصد دارد به سوریه برود تا مردم آن را (آواره‌های سوری) به کشورشان بازگرداند و حاکمیت و اقتصاد لبنان نفس بکشد.

وی افزود: می‌خواهم با ملت لبنان صریح صحبت کنم، بیشتر حاکمانشان آماده تغییر نیستند، آنها ذهنیتی دارند که تابع بودن و تسلیم در برابر جنگ اقتصادی تحمیل شده به ما را آسان می‌کند و اینگونه به ما القا می‌کنند که ما ورشکسته و فرو ریخته‌ایم، این در حالی است که ما ثروتمندیم فقط به غارت رفته‌ایم.

باسیل ادامه داد: قبل از نکبه فلسطین (اشغال فلسطین) لبنان دو ریه داشت اما اکنون یک ریه دارد، سوریه ریه اقتصادی لبنان است، ریه اول را به دلیل اسرائیل از دست دادیم آیا باید ریه دوم را نیز به خاطر جنون کینه یا جنون محاسبات اشتباه و پوچ از دست بدهیم تا خفه شویم و مانند یک موجود به پایان برسیم؟

وی تأکید کرد، همانطور که لبنان ، خود را از جنگ داخلی نجات داد می‌تواند از بحران اقتصادی امروز نیز نجات پیدا کند.