تاریخ : 1398,چهارشنبه 24 مهر18:25
کد خبر : 331718 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در میزگرد «جنبش دانشجویی و پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه» مطرح شد؛

کارگران هفت‌تپه برای حل مشکلات به رئیسی امید بسته‌اند/ اعتماد کارگران به دانشجویان

پیگیری مطالبات کارگران هپکو، آذراب، هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز از جمله اقداماتی است که بسیج دانشجویی و دیگر تشکل‌های دانشجویی انقلابی در کارنامه خود دارند و این پیگیری‌ها نیز نتیاج مثبتی را به همراه داشته است تا آنجایی که رهبر معظم انقلاب از این اقدامات ابراز خرسندی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با حضور نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران میزگرد «جنبش دانشجویی و پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه» بعد از دیدار دانشجویان با کارگران هفت تپه برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری فارس، ورود جنبش دانشجویی انقلابی به موضوع پیگیری مطالبات کارگران موجب شده تا این روزها کارگران اعتماد بیشتری به جنبش دانشجویی داشته باشند و برای رساندن صدای خود به مسئولان و رسانه‌ها از فعالان دانشجویی و دانشجویان انقلابی کمک بگیرند.

پیگیری مطالبات کارگران هپکو، آذراب، هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز از جمله اقداماتی است که بسیج دانشجویی و دیگر تشکل‌های دانشجویی انقلابی در کارنامه خود دارند و این پیگیری‌ها نیز نتیاج مثبتی را به همراه داشته است تا آنجایی که موفقیت های قابل توجه دانشجویان در پیگیری مطالبات کارگران موجب شد تا رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی اخیر با دانشجویان، از این اقدامات ابراز خرسندی کنند.

در روزهای گذشته هم مصطفی صادق‌محمدی و رضا میثمی به نمایندگی از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران به خوزستان سفر کردند و با حضور در جمع کارگران از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شدند. این دانشجویان همچنین در این سفر با امام جمعه و برخی مسئولان استانی هم دیدار و درباره حل مشکلات کارگران هفت تپه گفت‌وگو کردند.

در همین راستا میزگردی با عنوان « جنبش دانشجویی و پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه» برگزار شد و دانشجویانی که به خوزستان رفته بودند با حضور در این میزگرد درباره اقدامات صورت گرفته و دیدارهایی که با مسئولان استانی داشتند مطالبی را مطرح کردند. آنها همچنین از مطالبات اصلی کارگران هفت تپه گفتند و از رئیس دستگاه قضا خواستند تا با حضور در جمع کارگران برای حل مشکلات آنها چاره‌اندیشی کند که در ادامه مشروح این میزگرد آمده است:

کارگران هفت‌تپه برای حل مشکلات خود به رئیس دستگاه قضا امید بسته‌اند
مصطفی صادق‌محمدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی،  در ابتدای این میزگرد گفت: وظیفه بسیج دانشجویی این است که با مسائل و مشکلات مردم و مطالبه کارگرانی امام خمینی(ره) می فرماید عامل ایستادن ما در مقابل دشمن و قطع وابستگی ما از اجانب هستند، بیگانه نباشد.

صادق‌محمدی افزود: جنبش دانشجویی نباید فقط در دانشگاه خود نسبت به مسائل و مشکلات موضع بگیرد و یا بیانیه بدهد، گاهی نیاز است که برود و از نزدیک مسائل و مشکلات را ببینند.

وی تاکید کرد: گاهی ممکن است اخبار و اطلاعاتی که درباره یک مسئله مانند مشکلات کارگران هفت تپه منتشر می شود خیلی به واقعیت نزدیک نباشد، به طور مثال صدا و سیما چون گزارش‌های خود را از مسئولان استانی می‌گیرد ممکن است اخبار خوبی از شرکتی که مشکلات زیادی دارد، پخش کنند. یا از آن سو رسانه‌های ضدانقلاب اخباری غیرواقعی که سراسر سیاه‌نمایی است از این جریانات منتشر می‌کنند، برای همین نیاز است که از نزدیک واقعیت را لمس کرد.

این فعال دانشجویی گفت: وقتی ما به هفت تپه رفتیم و از نزدیک با کارگران صحبت کردیم متوجه شدیم خیلی از حرف هایی که در مورد آن‌ها زده می شود درست نیست مانند اینکه می‌گویند کارگران مارکسیست هستند یا به نظام اعتقاد ندارند که متوجه شدیم اینها خلاف واقع است.

صادق‌محمدی یادآور شد: مشکل اساسی ما که متاسفانه همچنان در کشور در حال تکرار است و محل اشکال ما نیز هست و صرفاً به شرکت نیشکر هفت تپه هم بر نمی گردد و متوجه خیلی از صنایع دیگر در کشور است بحث خصوصی سازی نادرست است.

وی ادامه داد: خصوصی سازی در هفت تپه منجر به اعتراض کارگران کارخانه نیشکر شده و در بعضی شرکت ها نیز این روند خصوصی سازی مشکلاتی را ایجاد کرده که هنوز صدای آن در نیامده است و مسلما اگر فکری برای حل مشکل نشود و به درستی این مسئله با مدیریت نشود در آینده شاهد اعتراض کارگران شرکت ها و کارخانه های دیگری هم خواهیم بود.

این فعال دانشجویی گفت: این مشکلات به ریشه خصوصی‌سازی در کشور برمی گردد. متاسفانه ما هیچ شاکله درستی برای روند خصوصی سازی در کشور نداریم و این مسئله منجر می شود صنایع ما با مشکل روبرو شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: اصل مسئله خصوصی سازی خوب است ولی آنچه مورد مشکل شده نحوه واگذاری ها است و اینکه بعد از واگذاری‌ها هم این صنایع به حال خود رها می‌شوند و حتی مبلغی که برای خرید شرکت مقرر شده به صورت کامل پرداخت نمی‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اعتماد کارگران به دانشجویان بسیجی اضافه کرد: از سال ۹۴ تا کنون که واگذاری کارخانه نیشکر هفت تپه انجام شده و علیرغم رپورتاژها و گزارش‌های سازمان خصوصی سازی و آقای پور حسینی مدیر وقت این سازمان درباره این کارخانه ارائه می دادند متاسفانه ما اخبار خوبی را از این کارخانه نداریم.

صادق محمدی تاکید کرد: نیشکر هفت تپه، کنتورسازی قزوین، هپکوی اراک، ماشین سازی تبریز و ... شرکت ها و کارخانه های بزرگی هستند که خصوصی سازی نادرست باعث شده که کارگران آنها با مشکل مواجه شوند و انتظار می‌رود سریعتر برای نجات این صنایع تدبیری اتخاذ شود.

این فعال دانشجویی گفت: سال گذشته مطالبه کارگران نیشکر هفت تپه این بود که معوقات آنها پرداخت شود که با مطالبه گری بسیج دانشجویی و اعتراضاتی که کارگران داشتند این معوقات پرداخت شد که البته امروز هم برخی از کارگران می‌گویند تمام معوقات ما پرداخت نشده ولی امسال مطالبه اصلی کارگران بحث عدم اهلیت مدیرعامل کارخانه نیشکر هفت تپه است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزود: براساس آنچه کارگران به ما گفتند مدیر عامل کارخانه نیشکر هفت تپه صلاحیت لازم برای مدیریت این مجموعه را ندارد و آنگونه که ما دریافتیم نحوه برخورد وی با کارگران اصلاً مناسب نیست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی مسئولان معتقدند که مدیر عامل کارخانه نیشکر هفت تپه در گذشته چندین کارخانه و شرکت را تعمیر و سر پا کرده و هم اکنون این شرکتها و صنایع در حال فعالیت هستند در صورتی که وقتی به این کارخانه ها سر می زنیم می‌بینیم که هرکدام مشکلاتی دارند و برخی منابع هم اعلام می کنند با وام خرید تجهیزات برای کارخانه‌ ارز خریداری شده، کما اینکه مدیرعامل نیشکر هفت تپه هم متهم به خرید و فروش ارز با یک رقم چند صد میلیون دلاری است.

صادق محمدی ادامه داد: در گذشته سالانه در کارخانه نیشکر هفت تپه بالای ۱۰۰ تن برداشت سالیانه نیشکر داشتند که این مقدار هم اکنون به ۳۰ تن رسیده است و همانگونه که می بینیم تولیدات این کارخانه تا این مقدار افت داشته است که این نشان می دهد مدیریت درستی وجود نداشته است.

وی گفت: متاسفانه با تمام مشکلاتی که مدیرعامل نیشکر هفت تپه ایجاد کرده هنوز هم برخی از مسئولان استان از وی حمایت می کنند. هم اکنون هم اخبار مختلفی در خصوص بازداشت یا آزادی وی با قید وثیقه شنیده می شود که این انتظار وجود دارد این مسئله به صورت شفاف بیان شود.

این فعال دانشجویی گفت: عدم حضور مدیر عامل کارخانه نیشکر هفت تپه در این مجموعه امروز از مطالبات اصلی کارگران است و کارگران می خواهند که این فرد این مجموعه را تحویل بدهد و برود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: کارگران نیشکر هفت‌تپه برای حل مشکلات خود به رئیس دستگاه قضا امید بسته‌اند و با توجه به امیدی که دستگاه قضا ایجاد کرده خواسته آنها این است که آقای رئیسی از نزدیک حرف‌های کارگران را بشنود. برای همین هم بود که بسیج دانشجویی از آقای رئیسی خواست که در صورت امکان در میان کارگران حضور پیدا کرده و از نزدیک مشکلات کارخانه را مشاهده کند و حرف‌های کارگران را بشنود.

صادق محمدی ادامه دارد: یکی از از گلایه‌هایی که وجود داشت این بود که کارگران می‌گفتند دادستانی در هفت تپه بیشتر هوای کارفرما را دارد و این انتظار است که این مسئله توسط مسئولان قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه اخیراً قرار بود برای بیان مشکلات خود با نمایندگان مجلس در تهران دیدار کنند که متاسفانه در راه حرکت به سمت تهران به دستور نهادهای ذیربط استانی دستگیر شدند که این مسئله عجیب است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: بسیج دانشجویی در این مسئله به دنبال احقاق حق است و ما تا زمانی که در این زمینه کارگران به حقوق خود نرسند و مشکلات برطرف نشود از پا نخواهیم نشست.

مسئولان استانی در مقابل مطالبات کارگران هفت‌تپه پاسخگو نیستند
رضا میثمی  مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در میزگرد « جنبش دانشجویی و پیگیری مشکلات کارگران هفت تپه» که در خبرگزاری فارس و بعد از سفر نمایندگان بسیج دانشجویی به هفت تپه و دیدار آنها با کارگران و تعدادی از مسئولان استانی برگزار شد، گفت:  گفت: در سفری که ما به هفت‌تپه داشتیم جلسات متعددی با برخی از مسئولان استانی برگزار کردیم و در جمع کارگران حاضر شدیم و با آن ها گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: یکی از مواردی که پیگیری کردیم در رابطه با کارخانه هایی بود که برخی از مسئولان استانی می‌گفتند توسط مدیر عامل نیشکر هفت تپه اورهال شده و در حال فعالیت است ولی ما وقتی از نزدیک این مسئله را پیگیری کردیم متوجه شدیم که آنچه گفته شده خلاف واقعیت است.

میثمی اضافه کرد: حرف ما این است که نباید به خاطر نحوه مدیریت غلط و نقش آفرینی نادرست برخی مسئولان آبروی نظام اسلامی لکه‌دار شود. مسئله اصلی ما همین نظامی است که با اتکا به قشر مستضعف و کارگر روی کار آمده و برای آن خون های پاک ریخته شده است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: وقتی کارگر برای مدت طولانی آن هم در این وضعیت اقتصادی حقوق نمی‌گیرد طبیعتا اعتراض خواهد کرد و اگر تشکل‌های قانونی کارگری بسته نشده بود قطعاً کارگران از طریق این تشکل‌ها مطالبات خود را پیگیری می‌کردند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: متاسفانه در وضعیتی که کارگران در حال اعتراض به وضعیتی که برایشان ایجاد شده هستند مسئولان استانی خودشان را پاسخگو نمی‌دانند و حتی به خودشان زحمت نمی دهند که در جمع کارگران حاضر شوند و درباره مشکلات ایجاد شده توضیح بدهند.

میثمی ادامه داد: متاسفانه در استان اکثر مسئولان همین وضعیت را دارند به جز حجت الاسلام موسوی‌فرد امام جمعه اهواز که در جمع کارگران حاضر شدند و حرف های کارگران را شنیدند و دست کارگران را هم بوسیدند.

وی اظهار داشت: باید اعتراض کارگران را شنید و این حق را به آنها بدهیم که درباره نحوه مدیریت مجموعه‌ای که در آن کار می کنند انتقادات خود را مطرح کنند و از آنها حمایت قانونی و رسمی شود.

میثمی ادامه داد: متاسفانه مسئولان به جای حل مسئله و مشکل می‌روند و این مسئله را به یک مسئله کور امنیتی تبدیل می کنند و از طرق امنیتی به دنبال حل مسئله هستند. در اینجا وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد مجبوری از مالک و کارفرما دفاع کنی و در مقابل کارگری که اعتراض دارد بایستی. برای همین هم هست  که می بینیم پرونده‌هایی برای کارگران در دادستانی باز شده است.

این فعال دانشجویی یادآور شد: صدا و سیما وظیفه پوشش صحیح وضعیت ایجاد شده و اعتراض کارگران را دارد در صورتی که در گزارش هایی که در این مدت رسانه ملی از هفت تپه پخش کرده عکس قضیه نشان داده شده است یعنی اینگونه نشان داده شده که وضعیت کارخانه بسیار خوب است و تولید با رونق در حال انجام است و کارگران مطالبه ای ندارند که این مسئله موجب شده هم کارگران و هم مردم منطقه دلخور شوند.

وی گفت: رسانه ملی موظف است از نزدیک صدای کارگران را از نزدیک بشنود و واقعیت را آن چنان که هست نشان دهد این مسئله می‌تواند به حل مشکل کارگران کمک بسیاری داشته باشد.