تاریخ : 1398,شنبه 27 مهر21:43
کد خبر : 331912 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تطابق پذیرش دانشجو با نیاز بازار

دانشجویان کشورمان دغدغه تطابق پذیرش دانشجو با نیاز بازار را مطرح می‌کنند که اتفاقا همین دغدغه در مسؤولان کشور نیز وجود دارد و با اجرای طرح‌هایی در حال پیگیری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جوان ۱۷-۱۸ ساله‌‌ای که با با هزار استرس و تلاش از مرز کنکور می‌گذرد و وارد دانشگاه می‌شود، چه به دانشگاه دولتی راه یابد و چه در دیگر زیرنظام‌های آموزش عالی مشغول به تحصیل شود، آن طرف نرده‌های دانشگاه به دنبال آینده روشن است.

اگر از او درباره آینده مدنظرش سؤال کنیم شاید در همان کلمه نخست عبارت «اشتغال مناسب و درآمدزا» را مطرح کند.

این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشورمان این مسأله را عنوان کردند که در بسیاری از رشته های فنی و انسانی میزان پذیرش دانشجو چندین برابر نیاز جامعه است، به عنوان مثال کشور ما سالانه به طور متوسط 340 هزار نفر مهندس تربیت می‌کند که از ژاپن نیز بیشتر است؛ درحالیکه صنایع ما قابل مقایسه با این کشور نیست؛ اما در مقابل در رشته‌های تجربی و به خصوص پزشکی با کمبود شدید متخصص مواجه هستیم.

برخی از فارغ‌التحصیلان نیز عنوان کردند که بین میزان پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته های تحصیلی و وضعیت جامعه و نیازهای آن تناسبی وجود ندارد و همین مسأله سبب می‌‌شود رشته‌های مهندسی و علوم انسانی ما از نخبه تهی شود، درحالیکه در بیشتر کشورهای دنیا، بخشی از نخبگان به سوی علوم انسانی هدایت می‌شوند تا با برنامه ریزی درست در اقتصاد و سیاست، آینده بهتری برای کشور رقم بزنند.

در این زمینه با چند نفر از مسؤولان حوزه آموزش عالی کشور گفت‌وگو کردیم.

* رشته‌های بدون آینده در دانشگاه فنی وحرفه‌ای شغلی جایی ندارد

در زمینه چگونگی پایش دروس دانشگاه و نسبت آن با بازار کار از ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای سؤال کردیم، وی که ریاست یک دانشگاه کارآفرین کشور را برعهده دارد، گفت: در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به این صورت است که رشته‌های فاقد دانشجو که آینده شغلی مناسبی ندارد حذف شده و جای خود را به رشته‌های دارای کاربرد داده‌ است.

* متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی با نیازهای جامعه از دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان است

موضوع را از محمد سعید سیف مدیر ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز پیگیری کردیم.

سیف از اجرای طرح پروژه «رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی» با هدف ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذینفعان درباره وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی خبر داد و گفت: بررسی نتایج این طرح، متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی با نیازهای جامعه و نبود مهارت‌های کاربردی در دانشجویان را از دلایل عمده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نشان می‌دهد.

* در حال حاضر کدام رشته‌های دانشگاهی پراشتغال‌تر است؟

سیف با ارائه آمار از اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین جذب فارغ التحصیلان در بخش خدمات است و پس از آن رشته‌های گروه صنعت و کشاورزی بیشترین سهم را در اشتغال دارند؛ همچنین نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به ترتیب ۱۳ درصد، ۲۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲ درصد است.

البته مسؤولان همواره بر این موضوع تأکید دارند و احساس نیاز به تطابق پذیرش جامعه و نیاز بازار در مسؤولان نیز ایجاد شده است، به طوریکه در این زمینه وزیر علوم نیز گفته است: با اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی سعی در نظام‌مند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و سوق دادن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به سمت اتکا بر کار عملی برای ایجاد شغل داریم.

وزیر علوم معتقد است: دانشجویان باید مهارت و شغل داشته باشند و خودشان بتوانند با مهارتی که از مراکز آموزش عالی کسب می‌کنند، کارآفرینی کنند.

منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به موضوع کم بودن تناسب برخی از مجوز‌های حرفه‌ای با بازار کار اشاره کرده و گفته است: از دستگاه‌ها خواسته شده تا در این زمینه بازنگری صورت گیرد، طرح ساماندهی آموزش عالی نیز در حال پیگیری است.

به گزارش فارس، تطابق پذیرش دانشجو با نیاز بازار از جمله اموری است که در صورت عملی شدن از سوی مسؤولان آموزش عالی می‌تواند در رفع مشکل اشتغال و حتی اقتصاد کشور نیز اثرگذار باشد، این دغدغه دانشجویان از سوی مسؤولان در حال پیگیری است و نظارت بر اجرای آن نیز از سوی ستاد راهبری نقشه علمی کشور انجام می‌شود.