تاریخ : 1398,چهارشنبه 01 آبان15:07
کد خبر : 332423 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

پایش سلامت دانشجوی جدیدالورود دانشگاههای پزشکی

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: ۲۵ هزار دانشجوی جدیدالورود دانشگاه های علوم پزشکی پایش سلامت روان می شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر سیما سادات لاری در گفتگو با  مهر افزود: در مجموع اختلالاتی که در تست های پایش سلامت روان بررسی می شود ۱۳ اختلال شایع است. ارزیابی های ما در اداره مشاوره نشان می دهد که در طول ۵ سال گذشته این ۱۳ اختلال تقریبا ثابت بوده است. البته برخی اختلالات کمتر و برخی بیشتر بوده اند.

وی افزود: بیشترین اختلالات مربوط به افسردگی، اضطراب، اختلالات بین فردی، شکست های عاطفی و اعتیاد بوده و درصد کمی هم افکار مربوط به خودکشی داشته اند.

لاری خاطرنشان کرد: بحث این است که تست های پایش سلامت روان ما برای غربالگری دانشجویان قدیمی بودند و ابزار خوبی برای تفسیر مشکلات دانشجویان نبودند و نمی توانست راهکار مناسبی برای درمان ها به ما نشان دهد.

وی گفت: تلاش شد پس از ۱۰ ماه و سنجش روایی و پایایی مناسب، تست جدید را اجرایی کنیم. تست جدید هم می تواند نیازهای ما را پاسخگو باشد و هم تفسیر مناسبی به ما ارائه دهد. این تست با ۲۳ سئوال انجام می شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: همه دانشجویان جدیدالورود با این تست پایش سلامت روان می شوند. پیش بینی می شود با توجه به افزایش ظرفیت پزشکی بیش از ۲۵ هزار دانشجوی جدیدالورود را ارزیابی کنیم.

لاری درباره دانشجویانی که در سال های گذشته تست سلامت روان برای آنها انجام شده است، گفت: ما یکسری دانشجوی آسیب پذیر داریم که وقتی بر اساس یک معیارهایی افت تحصیلی داشته باشند به اداره مشاوره معرفی می شوند. دانشجویانی که خود ارجاعی دارند نیز مشمول تست جدید ارزیابی سلامت روان می شوند که در صورت تشخیص مشکل تست های تخصصی تر برای آنها انجام می گیرد.