تاریخ : 1398,پنجشنبه 02 آبان15:14
کد خبر : 332548 - سرویس خبری : زنان

در دومین دوره ازسلسله جلسات بررسی نقش زنان در گام دوم انقلاب مطرح شد؛

عنصر جنسیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کم رنگ است/ باید کار خانگی زنان مورد حمایت های حقوقی قرار بگیرد

در الگوی پایه ی پیشرفت در طول هفت سال که مجمع نخبگان کشور مشغول به فعالیت هستند، تصویری از نقش آفرینی خاص و متمایز زنان در الگوی اسلامی ایرانی نداریم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش های مختص زنان و دختران وجود ندارد و عنصر جنسیت در این سند بسیار کمرنگ است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین دوره از سلسله جلسات نقش زنان درگام دوم انقلاب با بررسی موضوع "نقش زن در اقتصاد"  با حضور دکتر عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)  در روز چهارشنبه 1 آبان ماه به همت جنبش عدالتخواه دانشجویی در  راستای معرفی  زن تراز انقلاب برگزار شد.

عادل پیغامی  با اشاره به نقش موثر و متفاوت زن در پیشرفت و تمدن سازی گفت: همه مکاتب  بزرگ، فصلی در باب مسئله جنسیت زن دارند. مدرنیته در ابتدا تلاش کرد جنسیت را حذف کند و مشی عمومی خود را مبنی بر برابری زن و  مرد تعریف نماید. مدرنیته در نظریه های اقتصادی، سیاسی و توسعه اساسا بین مرد و زن تفاوتی قائل نشد اما در اجرا برخلاف قرائت انتزاعی کلی نگرانه ی خود برای عنصر  زن متفاوت عمل کرده است.

او افزود: در همه ی کشور های اروپایی و آمریکایی دیده می شود که دست مزد زن از مرد کمتر است و همینطور اقتصاد دان های زن دنیا کمتر  از یک درصد هستند. البته در سطح کارشناس و کارپرداز به وفور از زن ها استفاده می کنند اما در حوزه اندیشه و نظریه پردازی این اتفاق نیفتاده است. بنابراین در  غرب هم عملا  تفاوت ناشی از جنسیت زن  و مرد سبب ایجاد تبعیض منفی شده است. با این وجود  تعریف عنصر  زن در همه مکاتب وجوامع ضرورت دارد.

پیغامی با بیان  اینکه  در جامعه اسلامی نسبت به مختصات و عنصر زن غفلت شده است گفت: در الگوی پایه ی پیشرفت در طول هفت سال که مجمع نخبگان کشور مشغول به فعالیت هستند تصویری از نقش آفرینی خاص و متمایز زنان در الگوی اسلامی ایرانی نداریم. در سند تحول بنیادین آموزش و  پرورش، آموزش های مختص زنان و دختران وجود ندارد و عنصر جنسیت در این سند بسیار کمرنگ است.

او تاکید کرد: جریان فمنیستی قرن 18 ام زن و مرد را یکسان  مشابه می دانست اما همین جریان در قرن 20 ام قائل به جدایی مدل زنانه و مردان شدند. انجمن اقتصاددانان فمنیست اعلام کرد که اقتصاد، توسعه  و کارآفرینی عمدتا فضای مردانه دارد درصورتی که همه ی تئوری های اقتصادی باید مبتنی بر دو مدل زنانه و مردانه ارائه شود. باید گستره ی مرز عدم تفاوت بین زن و مرد مشخص شود زیرا اگر این تمایزات در نظر گرفته نشود، زنان در یک رقابت مساوی بامردان مورد ظلم واقع می شوند. بنابراین باید  با توجه به تفاوت های جنسیتی دو قانون کار برای مردان و زنان ارائه شود که داری فصل ها مشترک و متفاوت باشد.

پیغامی گفت: منحصر به فرد ترین نقشی که زنان دارند فرزندآوری است، این مسئله ای است که غربی ها هم به آن اذعان دارند. بشر یک کارخانه ای دارد که ساخت و تولید آن تنها از عنصر زن برمی آید. در اقتصاد بحثی به نام سرمایه انسانی مطرح است که بخشی از آن در مدرسه و دانشگاه ساخته می شود اما اصل آن قبل از 7 سالگی و در محیط خانواده پرورش پیدا می کند. به همین دلیل است که در غرب به خصوص اسکاندیناوی به طول مرخصی قبل و بعد از زایمان بیشتر بها داده می شود. زیرا سرمایه انسانی بسیار مهم است و دولت محاسبه می کند اگر امروز 1دلار برای مادر خرج کند در آینده چندبرار سود خواهد کرد.

او اشاره کرد: در آمریکا مدارس خانگی به شدت مورد حمایت دولت و آموزش پرورش است زیرا پایه و اساس باید خانواده باشد. اگر خانواده ای قصد داشته باشد اموزش تحصیلی را در خانه به فرزند خود یاد بدهد تسهیلات و تمهیدات لازم در اختیارشان قرار می دهند. زن به عنوان مادر و عمود خانواده باید شغل خود را در کنار فرزند خود تعریف کند. کارخانگی زنان به  همراه  بیمه باید رسمیت پیدا کند و مورد حمایت های حقوقی قرار بگیرد.

* گزارش از لیلا عبدالهی


کد خبرنگار : 86