تاریخ : 1398,پنجشنبه 09 آبان00:48
کد خبر : 333225 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

موافقت دانشگاه صنعتی قوچان با افزایش سنوات تحصیلی

چندی پیش دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان در اعتراض به دریافت شهریه دانشجویان روزانه از سوی دانشگاه پس از پایان سنوات تحصیلی تجمع کردند که در نهایت با پیگیری‌های هیئت رییسه با افزایش سنوات مجاز تحصیلی تا ترم ۹ موافقت شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، کاهش سنوات دانشجویی در یکی دوسال اخیر موجب اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی شده و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

براساس ماده ۱۵ آئین‌نامه آموزشی مصوب وزارت علوم، سنوات مجاز دانشجویان ورودی سال ۹۳ به بعد، ۸ نیم سال یعنی ۴ سال است. دانشجویان در صورتی که در مقطع کارشناسی نتوانند در ۸ نیم سال تحصیلی، روند تحصیل خود را به پایان برسانند شامل این قانون شده و نمی‌توانند از تسهیلات صندوق رفاه، خدمات رفاهی، خوابگاه و تغذیه استفاده کنند که این امر هزینه‌های زیادی برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه باید شهریه نیز بپردازند.

در این راستا، دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه توسط دانشگاه پس از پایان سنوات تحصیلی هشت ترم برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و چهار ترم برای دانشجویان کاردانی و همچنین دریافت شهریه از دانشجویان روزانه در صورت قبول نشدن و یا حذف درسی در طول ترم تحصیلی مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع خواستار دریافت نشدن شهریه از دانشجویان روزانه شدند.

طبق تبصره ماده پنجم آیین نامه آموزشی جدید ابلاغ شده در ۱۳۹۷ اخذ مجدد دروس افتاده و حذفی دوره کارشناسی منوط به پرداخت شهریه مصوب هیئت امنای دانشگاه اعلام شد، نادیده‌گرفتن اصل اساسی آموزش رایگان و نگاه‌های بازاری سیاست‌گذاران به دانشگاه، بیش از پیش نمایان شد و همین امر، لزوم واکنش و اعتراض جامعه دانشجویی را به روند پولی‌سازی دانشگاه به وضوح آشکار ساخت؛ واکنش و اعتراضی که در مناطق مختلف کشور، گاه به شکلی محدود و گاهی نیز به شکلی کارآمد و گسترده شکل گرفت.

آرمین رنجکش، عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی قوچان با اشاره به تجمع دانشجویان در این باره می‌گوید: در روز‌های گذشته در دانشگاه صنعتی قوچان تجمعاتی شکل گرفته بود که سر و صدای نسبتا زیادی داشت دانشجویان به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه توسط دانشگاه پس از پایان سنوات تحصیلی اعتراض داشتند.

رنجکش می‌گوید: دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان بدون موضع گیری خاص و پایبند به قوانین و مقررات دانشگاه با اتحاد و همدلی اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندند.

عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی قوچان می‌گوید: با پیگری‌های دانشجویان و طی تماسی که با ریاست دانشگاه فردوسی مشهد گرفته شد، قرار شد که دانشگاه صنعتی قوچان نیز مطابق عملکرد دانشگاه فردوسی نسبت به سنوات تحصیلی اقدام کند و پیرو پیگیری‌های دانشجویان و هیئت رئیسه دانشگاه، ترم نهم دانشجویان مقطع کارشناسی دوره روزانه بصورت رایگان خواهد بود.

وی می‌افزاید: دانشجویان برای قبولی در دانشگاه دولتی زحمت زیادی کشیدند و دور از انصاف است که بابت تحصیل در این دانشگاه بخواهند هزینه‌ای پرداخت کنند اگر قرار بود پولی پرداخت شود دانشگاه‌های غیر دولتی و محل زندگی خود را انتخاب می‌کردند.

به دنبال درخواست دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان از اعضای هیئت رییسه در خصوص افزایش سنوات مجاز تحصیلی (۸ ترم در کارشناسی) که با پیگیری‌های اعضای هیئت رییسه دانشگاه صنعتی قوچان همراه بود، با افزایش سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان به 9 ترم این دانشگاه موافقت شد.

بر این اساس با موافقت دانشگاه سنوات مجاز تحصیلی در دوره کارشناسی به ۹ ترم افزایش یافت و دانشجویان از پرداخت شهریه در نیمسال نهم نیز معاف شدند.