تاریخ : 1398,یکشنبه 12 آبان13:54
کد خبر : 333597 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نگاهی به اظهار نظر روحانی در خصوص عدم تصویب FATF؛

چه کسانی کشور را تعطیل کردند؟

دولتی ها تمام تلاش های خود را برای تصویب این قوانین تا کنون انجام داده اند اما با این وجود تا کنون حاضر به قبول کردن هیچ تعهدی در قبال تصویب این لوایح نشده اند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از این صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات کشور رفع شود».

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روحانی چند روز قبل از اقدام عده ای در تعطیلی کشور صحبت کرده و گفت: «به مردم می‌گویم چه کسانی کشور را تعطیل کردند». شاید منظور از این تعطیلی کمی گیج کننده باشد اما فعالیت رسانه های زنجیره ای و دولتی ها از رئیس جمهور و معاونش تا رده های پایین تر دولت پیرامون FATF نشان دهنده آن است که منظور روحانی از تعطیلی کشور عدم اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون لوایح FATF است. لوایحی که پیش از آغاز امسال در اختیار این مجمع قرار گرفت تا نظر خود را پیرامون موافقت و یا مخالفت با این لوایح اعلام کند. هر چند مدتی است اعضای مجمع نیز در این مورد صحبت نمی کنند اما گفت و شنودهای قبلی نشان دهنده اختلاف نظر و البته برابر بودن تعداد مخالفان و موافقان این طرح در مجمع بود. در این میان بسیاری از افراد مانند احمد توکلی که در ابتدا از موافقان اجرای لوایح FATF بودند نیز با توجه به بد عهدی اروپا در تامین شبکه مالی، تصویب این لوایح را بی فایده و به صف مخالفان این لوایح پیوست.

در این بین دولتی ها گروه موافق FATF هستند و تمام تلاش های خود را برای تصویب این قوانین تا کنون انجام داده اند اما با این وجود تا کنون حاضر به قبول کردن هیچ تعهدی در قبال تصویب این لوایح نشده اند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از این صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات کشور رفع شود».

سؤالی که در افکار عمومی ‌ایجاد شده این است که اگر FATF برای کشور سودمند است، پس چرا دولتمردان درباره رفع مشکلات کشور با FATF تضمین نمی‌دهند؟! آیا مقامات دولت حاضرند تعهد کتبی بدهند که تمامی‌ مشکلات کشور با FATFرفع می‌شود و آیا شخصا حاضرند عواقب حقوقی و قضایی این تضمین را بپذیرند؟

بیشتر بخوانید// FATF مانعی بر سر راه دور زدن تحریم‌ها

 

آمریکا منتظر تصویب FATF
در این مدت مقامات دولت‌ ترامپ نیز ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در تصویب FATF، بر لزوم تسریع در تصویب آن تأکید کرده‌اند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته با عصبانیت از تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF در پیامی ‌در توییتر نوشته بود:«اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم و پایبندی به استاندارهای ضدپولشویی جدی است، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی‌ تروریسم را به‌صورت فوری تصویب کند.»

باید پرسید آمریکا که در سال های اخیر حتی به تعهخد خود در برجام عمل نکرده است، به چه دلیل به این اندازه به دنبال تصویب لوایح FATF و اجرایی شدن رسمی آنها در ایران است. جواب این سوال را می توان در واکنش استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا دریافت کرد. منوچین تیرماه سال جاری در نشست کارگروه اقدام مالی، به‌طور رسمی ‌‌اعلام کرد که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند.

از طرفی دیگر در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقاًً یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس وقت FATF، صراحتاً در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تأکید کرده بود که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط کشورمان به‌خصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند.

«خوان زاراته» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند.»

بیشتر بخوانید// تکاپوی FATF و وزارت خزانه­‌داری برای متمرکز کردن رمزارزها

همچنین «ماتیو لویت» مدیر برنامه مقابله با‌ تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک» چندی پیش گفته بود: «نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌افزائی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران است».

حامیان FATF مدعی هستند که مقامات آمریکایی مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی هستند. برخلاف این ادعا و بر اساس مستندات متعدد، واشنگتن در پی تصویب لوایح خسارت بار مرتبط با FATF در ایران است.

چه کسانی کشور را تعطیل کرده اند؟
خلاف انچه که رئیس جمهور از عدم تصویب لوایح FATF به عنوان تعطیلی کشور یاد می کند، اما همچنان که تجربه برجام به کشور نشان داده است انتظار برای تصویب این لوایح و حل شدن خود به خودی مشکلات توسط این قوانین به معنای تعطیلی کشور است. با آنکه بیش از 50 ماه از امضای برجام گذشته است و دولت حتی یک بار هم مسئولیت خود را در قبال عدم اجرای برجام بر عهده نگرفته است. به نظر می رسد همچنان که خوش بینی های مکرر دیپلمات های دولتی به امضای کری و اوباما باعث شد برجام عملا به تعهدنامه ای یک طرفه تبدیل شود، این خوش بینی نسبت به لوایح FATF نیز تنها موجب اسیب برای کشور شود.

بیشتر بخوانید// پذیرش FATF دعوت از آمریکا برای اعمال فشار بیشتر است

برخی دولتمردان مدعی هستند که باید بهانه را از دست آمریکا گرفت. این در حالی است که بهانه‌های آمریکا هیچگاه تمام نمی‌شود. به خصوص آنکه ترامپ پیش از این هر گونه تعهدی را در برجامزیر پا گذاشته است و معامله به معنای معامله ی یک سر سود و ان هم به نفع آمریکا است.

به نظر می رسد دولت باید با توجه به شکست برجام و ایده تعامل با غرب به جای توجه و تاکید بر مراودات غربی و ایجاد تعهدهای متفاوت برای ایران به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم ها و البته توجه به توانمندی جوانان باشد.