تاریخ : 1398,دوشنبه 13 آبان15:36
کد خبر : 333769 - سرویس خبری : یادداشت

مالک رحمتی

۱۳ آبان و دشمن شناسی

یوم ‏الله 13 آبان نماد بصیرت و زمان‏شناسی است که خواص جامعه به موقع وظیفه خود را تشخیص و با حس مسئولیت‏پذیری که دارند مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و به تکلیف خود عمل کنند تا دامن حق و حقیقت را از تعرض هرگونه باطل و نفاق حفظ و مانع نفوذ دشمن شوند ونفرت خود رااز دشمن اعلام کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مالک رحمتی*// ۱۳ آبان در تقویم سراسر حماسه و افتخار مردم عزیز ایران‌زمین، برگی زرین و مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز است. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در این روز که حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند. لکن بر فرزندان فهیم سرزمین مهد تمدن و اندیشه است که نگاهی عمیق و تحلیلی به این روز بزرگ و عبرت آموز و درس‌ساز داشته باشند و پیام 13 آبان را درک و در مسیر اشاعه آن تلاش کنند. زیرا با گذشت زمان به هم‏تنیدگی حق و باطل پیچیده‏تر شده و اصحاب باطل همواره با استفاده از روش‏های نوین و جنگ روانی و با ظاهری زیبا و حتی انسان‏دوستانه درصدد تحریف حق و تسلط بر آن هستند. نماد باطل روزگاری نمرود و ابوجهل و ابولهب بود و ایامی امویان و عباسیان و امروز هم آمریکا و اسرائیل و آل سعود ایادی آنها و به فرموده حضرت امام‏خمینی(ره) شیطان بزرگ آمریکاست.

بنابراین یوم ‏الله 13 آبان نماد بصیرت و زمان‏شناسی است که خواص جامعه به موقع وظیفه خود را تشخیص و با حس مسئولیت‏پذیری که دارند مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و به تکلیف خود عمل کنند تا دامن حق و حقیقت را از تعرض هرگونه باطل و نفاق حفظ و مانع نفوذ دشمن شوند ونفرت خود رااز دشمن اعلام کنند.

در این روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که با دست چدنی و دستکش مخملی و اسلام آمریکایی به جنگ با اسلام ناب محمدی(ص) آمده، روز نمایش قدرت علم و دانایی، روز وظیفه‌شناسی و مسولیت‌پذیری در تاریخ ایران‌زمین، سه حماسه بزرگ که به فواصل زمانی مختلف رخ داده به ثبت رسیده است 13 آبان آخرین تیری بود بر پیکره امپریالیست جهانی و جهانخوارانی که با اشتهای سیری‏ناپذیر خود کمر بر تحقیر و تضعیف ملت‏های مستقل جهان بسته بودند و در راستای رسیدن به اهداف خود از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی‏کردند.

در این روز، در سال 1343، حضرت امام(ره) از کشور عزیزش به ترکیه تبعید شد و در 13 آبان 1357، سربازان راستین حضرت امام(ره) که به تعبیر ایشان در 13 آبان سال 43 در گهواره بوده‏اند،تبدیل به جوانانی شهادت طلب و با شهامت شده بودند که توسط رژیم طاغوت به خاک و خون کشیده شدند؛ و بالاخره در 13 آبان سال 58 لانه جاسوسی شیطان بزرگ به وسیله دانشجویان انقلابی تسخیر شد. دانشجویانی که فارغ‏التحصیل دانشگاه امام روح‏الله بودند و در امتحان استکبارستیزی و دشمن‏شناسی عملکردی مثال‏زدنی از خود بروز دادند.

نکته مهم این است که چه عواملی دست به دست هم دادند تا در آن مقطع حساس چنین جوانانی تربیت شوند؟ و نهایتا این جوانان غیور و فهیم و با کیاست، آن رشادت‌های بی‌بدیل را در جای جای تاریخ انقلاب اسلامی به وجود آورند؟

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی، احیاء و زنده کردن هویت دینی و انقلابی مردم و به خصوص جوانان توسط حضرت امام(ره) و روحانیت محترم بود و به عبارتی، یکی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام(ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت دینی و انقلابی بود که از دو شاخصه مهم و سرنوشت‌ساز بهره‌مند بودند: اولا جوانان انقلاب، مرد عمل و تکلیف اند و ثانیاً از بصیرتی بلند برخوردار بودند و در آن برهه حساس انقلاب چنین جوانانی بودند که به عصاره اندیشه حضرت امام(ره) یعنی استکبارستیزی و عمل به اسلام ناب محمدی(صلی‏الله علیه و آله) عینیت ‌بخشیدند. و امروز هم آحاد ملت ایران و جوانان با بصیرت دانشگاهی و حوزوی تبعیت و اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری را تکلیف خود می‏دانند و حفظ همین روحیه، ضامن باقی انقلاب اسلامی است.

بنابراین زمانی که انسان هویت حقیقی و انقلابی خود را پیدا کند، مسولیت‌پذیر خواهد شد. یعنی وقتی جوان یا نوجوانی هویت فردی و اجتماعی دینی و اصیل خود را دریافت و نسبت به آن معرفت و شناخت پیدا کرد، در این صورت در بستر آن هویت و شخصیت دینی و انقلابی، نیازهایی خواهد داشت که برخی از آنها در راستای هویت فردی است.

به عنوان مثال، جوان ایرانی با هویت دینی و انقلابی، نیازمند تعمق، ایمان، تقوا، بصیرت و ارتقا توانمندی‌های علمی و آگاهی‌هاست و یا در عرصه هویت اجتماعی‌اش نیاز به استقلال، معنویت، پیشرفت و عدالت دارد.

اینجاست که جوان در جهت عینیت بخشی به آن هویت دینی و انقلابی احساس مسئولیت خواهد کرد. میزان مسئولیت‌پذیری هر انسانی بیانگر و نشانگر مقدار معرفت و بصیرت آن به هویت و شخصیت دینی و انقلابی‌اش است. از سوی دیگر مردم ایران با توجه به الگوهای با شهامت و شجاعت زیادی در تاریخ پرافتخار تشیع مواجه است که با تأسی از آنها درس ایستادگی و مقاومت را می‏آموزد و در هر شرایطی هرچقدر هم که سخت و دردناک باشد با یاد سیدالشهدا و حضرت زینب (سلام‏الله علیها) مقاومت و ایستادگی می‏کند و مرگ را به خاطر آرمان و اعتقادش به سخره می‏گیرد و مرگ تدریجی را با شهادت انقلابی عوض می‏کند.

بنابراین مسئولیت‌پذیری آحاد مردم ایران و به ویژه جوانان، با الهام از نهضت حسینی موتور محرک انقلاب در تمام مراحل آن بوده و هست و خواهد بود.

از سویی دیگر، یکی از خصیصه‌های بارز جوانان انقلابی و ارزشی، روحیه آرمان‌خواهی است. پیامد چنین روحیه‌ای که برآمده از اندیشه‌های اعتقادی و ارزشی ماست، مسئولیت‌پذیری است. تاریخ سراسر حماسه و افتخار ایران اسلامی نشانگر این است که مردم این مرز و بوم همواره در تمام مراحل انقلاب در اوج مسئولیت‌پذیری بوده و هستند.

این روحیه آرمان‌خواهی و مسئولیت‌پذیری نشات گرفته از آن هویت دینی و انقلابی جوانان است که آنها را در 13 آبان سال 57 به خیابانها می‌کشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام کنند. این حس مقدس و با ارزشی است که دانشجویان را در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا رهنمون می‌کند. این روحیه مسئولیت‌پذیری و تکلیف‌شناسی است که جوانان ما را 8 سال، عاشقانه و عارفانه برای دفاع از میهن عزیزمان به جبهه‌های حق علیه باطل می‌کشاند تا آن صفحات زرین و رشادت‌ها را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند. و همین روحیه است که بعد از جنگ با تفکر جهادی به دنبال ساختن ایران و فتح قله‏های پیشرفت در عرصه‏های علمی و فن‏آوری و افتخارات بزرگی را این بار در انرژی هسته‏ای، صنعت موشکی و سلول‏های بنیادی و هزاران پیشرفت دیگر به ارمغان می‏آورد و بیش از پیش دشمن را برآشفته می‏کند.

بنا به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، کشور مترقی، کشوری است که مردمش وظیفه‌شناس باشند. و این روحیه وظیفه‌شناسی و حس مسئولیت‌پذیری است که جوانان ما را هم اکنون به جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی در عرصه‌های مختلف علوم جدید می‌کشاند و هر روز پرچم سرافراز ایران را در قله‌های پیشرفت و تعالی نوینی به اهتزاز در می‌آورد.

مقام معظم رهبری نیز همواره بر لزوم تلاش مضاعف جوانان ایران‏زمین برای دستیابی به دانش و تکنولوژی روز، و پیشرفت‏های علمی تأکید دارند و این رسالتی است بسیار سنگین. حفظ این مسیر و ادامة آن، مسئولیت سنگینی است بر دوش آحاد ملت و بالاخص جوانان.

باید به این نکته اشاره کرد که مسئولیت‌پذیری مردمان یک جامعه، نشانگر میزان رشد و پویایی، دانایی، نشاط و هویت دینی و انقلابی آن جامعه است. بنابراین، برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی، باید این روحیه ارزشی و حیات‌بخش را در بین تمام اقشار جامعه، حفظ و تقویت کنیم، چرا که برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و توسعه و عدالت، نیازمند نقش آفرینی روحیه آرمان‏خواهی و مقاومت و ایستادگی چنین روحیه‌ای در بین مردم هستیم.

این روحیه آرمانخواهی و حس مسئولیت می‌طلبد که توجه مضاعفی به مقاومت و ایستادگی و هوشیاری در مقابل ترفندها و طرح‌های دشمنان داشته باشیم. متاسفانه در ادبیات سیاسی معاصر، بسیاری از سازمان‏ها، مفاهیم و ابزارهای سیاسی و بین المللی تبدیل به وسیله‌ای برای برآورده کردن منافع ابرقدرت‏ها شده است. به طوری که بسیاری از فعالان سیاسی کشورهای دنیا معتقدند که مفاهیمی همچون حقوق بشر، آزادی و دموکراسی و سازمان‌های بین‏المللی مانند شورای امنیت و غیره کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به سرپوشی برای رفتارهای سلطه گرایانه و ددمنشانه استکبار جهانی شده‏اند. نگاهی گذرا به عملکرد این سازمان‏ها در قبال حوادث اخیر عراق، سوریه و سایر کشورهای اسلامی به راحتی پرده از این واقعیت بر می‏دارد که این سازمان‏ها صرفاً به دنبال حفظ منافع خود و هم‏پیمانانشان می‏باشند.

به گونه‌ای که امروزه بسیاری از ملت‏ها و دولت‏ها دریافته‌اند که برای حفظ استقلال و اصول و ارزش‌های خود نیازمند استراتژی جدیدی در عرصه دیپلماسی بین‏المللی می‌باشند و این نیست جزء مقاومت و ایستادگی در مقابل رفتارهای غیر قانونی و سلطه‌گرانه استکبار جهانی. آنچه که امروزه در مبارزه با داعش در عراق و سوریه اتفاق می‏افتد، خود حکایت از این دارد که تنها علاج مقابله با استکبار جهانی، حفظ روحیه استکبارستیزی، مقاومت و ایستادگی است.

این اصل مترقی و کارآمد (مقاومت و ایستادگی) برآمده از متون و اندیشه اسلامی است. می‌توان گفت در عصر معاصر، مردم و جوانان جمهوری اسلامی ایران مبدع این اصل بوده‏اند و به نحو احسن در تمام مراحل از آن استفاده می‌کنند. به طوری که الگوی موفق جمهوری اسلامی، امروزه در اقصی نقاط جهان توسط کشورهای متعددی به عنوان استراتژی موثر و اثربخش و نتیجه‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

و می‏بینیم که چگونه 4 سال سوریه در مقابل نوع بسیار خشن تروریسم مقاومت کرده است و می‏بینیم که چگونه چهارمین ارتش دنیا در مقابل ایستادگی جوانان حزب‏الله فلج شده است. آری! ما شاهد ذلت آمریکا و متحدانش بیش از پیش هستیم و کسانی که روزی حتی حق غنی‏سازی هسته ای را برای ما به رسمیت نمی‏شناختند، امروز لاجرم مجبور به پذیرش این واقعیت شده‏اند و اذعان دارند که ایران بعد از 37 سال مقاومت، دیگر یک قدرت منطقه‏ای و جهانی است و دشمن توانایی جنگ رودررو را با ایران ندارد و به جنگ نیابتی روی آورده‏اند. لذا امروزه نیز مبارزه با استکبار جهانی هنوز ادامه دارد تا حکومت جهانی مهدوی در سراسر گیتی سایه گستراند و این وعده تخلف‏ناپذیر الهی است که پیروزی از آن ماست. بنابراین دولت و ملت، همدل و همزبان، ایستادگی و مقاومت را در همه عرصه‏های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی سرلوحه کار خود قرار داده تا با بصیرت و زمان‏شناسی و دشمن‏شناسی، لانه‏های جاسوسی مدرن و نوین دشمن را تسخیر و منفذهای نفوذ دشمن را مسدود کنند تا انقلاب به مسیر پرشتاب توسعه و بالندگی خود در منطقه و دنیا ادامه دهد. امروزه دشمنان انقلاب با توجه به شکست‏های پیاپی در عرصه‏های جنگ نظامی و نیابتی و غیره تغییر تاکتیک داده و آنچه که امروز دشمن برنامه کاری خود برای نفوذ در کشور قرار داده، فعالیت و بسترهای اقتصادی است و بایستی در این عرصه به نسخه حیات‏بخش اقتصادی، یعنی اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم و ضروری است هرگونه حرکت و تعامل با سایر کشورها در عرصه اقتصادی در مدار سیاست‏های اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد که مقام معظم رهبری می‏فرمایند: «باید اقتصاد ایران را بگونهای قوی کنیم که هیچ تکانهای در جهان و هیچکس در هیچ جای دنیا چه آمریکا و چه غیر آمریکا نتواند با یک تصمیمگیری و یک نشست و برخاست، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ما اثر بگذارد که این همان اقتصاد مقاومتی است.»1

همچنین حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‏نامه سیاسی، الهی خود می‏فرمایند: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر‌قرار باشد، دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود»

لکن در این برهه از نظام جمهوری اسلامی که بیش از هر زمان دیگری به ثبات سیاسی و اجتماعی نیازمندیم، بایستی با تمسک به این اصل نتیجه‌بخش و موثر، در مقابل باج‌خواهی‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی و در راس آن آمریکا ایستادگی و مقاومت کنیم و با پایبندی و اعتقاد به مثلت مقاومت، ایستادگی و وحدت، تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب نماییم و با ایمان به فرموده مقام معظم رهبری:«آمریکا (استکبار جهانی) نخواهد توانست ایران اسلامی را از مسیر استقلال و هویت و سربلندی خود باز دارد»2 بار دیگر در سال همدلی و همزبانی، و روز 13 آبان دولت و ملت ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و شیطان بزرگ، آمریکا را به نمایش خواهند گذاشت.

*دکتر مالک رحمتی فعال سابق دانشجویی دانشگاه امام صادق


کد خبرنگار : 88