تاریخ : 1398,پنجشنبه 16 آبان17:27
کد خبر : 334076 - سرویس خبری : یادداشت

علی مزروعی

تاریخ‌هایی که تکرار می‌شوند؟

نترسیدن از قدرت یک درس تاریخی است که هر جا نترسیدیم عباس میرزا پرورش دادیم و دشمن را زمین گیر کردیم هر جا هم که ترسیدیم ترکمانچای امضا کردیم و دشمن را زمین بگیر کردیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی مزورعی// هر روایت یک درس

روایت اول
سال ۱۳۴۲ کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی توسط دولت علم تصویب شد و سر انجام در پی مواضع انقلابی امام خمینی از جمله اعتراض به تصویب این لایحه امام در قم دستگیر و به ترکیه تبعید شد.

اگر تمام تاریخ را بگردید قطعا هیچ عاملی قوی تر از ترس را نمیتوانید پیدا کنید تا یک حاکم را قانع کنید که تن به تحقیر خودش بدهد و گرنه چرا دولت تحت امر پهلوی باید با لایحه ای موافقت کند که شان شاه ایران را از یک آشپز آمریکایی پایین تر و شان یک فرد ایرانی را از یک سگ آمریکایی پایین تر بیاورد، البته شاید به محمد رضا پهلوی باید حق داد که از قدرت های استکباری بترسد

چرا که دو بار با کمک همین استکبار توانست قدرت بگیرد.

یک بار زمانی که با کودتا ۱۲۹۸ پدرش را از قدرت خلع کرد و یک بار هم وقتی که برای اولین بار از ایران فرار کرد و با کودتا ۱۳۳۲ بازگشت و مصدق را به گورستان تاریخ فرستاد
پس باید از کسانی که گماشته آن هاست بترسد و گرنه نسخه خودش را هم میپیچند.

نترسیدن از قدرت یک درس تاریخی است که هر جا نترسیدیم عباس میرزا پرورش دادیم و دشمن را زمین گیر کردیم هر جا هم که ترسیدیم ترکمانچای امضا کردیم و دشمن را زمین بگیر کردیم
اما انگار برخی مسئولین کنونی از جمله رئوس دولت فعلی این درس را فراموش کرده اند وگرنه چرا آقای ظریف باید صراحتا بگوید : (( آیا فکر کرده اید که آمریکا که میتواند با یک بمب اتمش سیستم دفاعی مارا نابود کند از سیستم دفاعی ما میترسد))

پیداست آقای ظریف تا این حد از قدرت پوشالی آمریکا دچار ارعاب شده که توانایی های اثبات شده دفاعی کشورش را به راحتی نادیده میگیرد.

یا در مثال دیگر در نظر بگیرید که اخیراً چقدر آقای روحانی و هم فکرانش خودشان را به آب و آتش میکشند که بگویند اگر fatf تصویب نشود دیگر کسی با ما همکاری اقتصادی نمیکند جدای از این بحث که مطرح کردن fatf و دوقطبی های اینچنینی در این چهار ماهه مانده به انتخابات مجلس بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

مواضع دولت در مقابل تعهدات بین المللی از ابتدای دولت یازدهم تا کنون عموما مواضعی از جبهه ضعف بودند وگرنه چرا بعد از نا معتبر شدن برجام از طرف آمریکا که اصلی ترین طرف ماجرا بود مسئولین دولتی هنوز پای آن ایستاده اند و راه نجات کشور را در آن میبینند.

ترس همیشه نباید از تجهیزات نظامی باشد گاهی ترس از قدرت پوشالی آنقدر عمیق است که در تمام موضع گیری های سیاسی و اقتصادی و نظامی بروز پیدا میکند.

ترسی که به تعبیر رهبری از طریق ایجاد تغییر در محاسبات مسئولین صورت میگیرد به مانند ویروسی که به یک کامپیوتر منتقل میشود و باعث میشود آن کامپیوتر پس از محسبات جواب های اشتباه به شما بدهد.

تعبیری که از ابتدای دهه ۹۰ بار ها در سخنرانی های رهبری گوشزد شده و نسبت به این ترس و تغییر در محاسبات هشدار داده شده است.

اصلی ترین ابزار ایجاد این تغییر محاسباتی بمباران رسانه ای است که به واسطه آن نقاط ضعف بُلد میشوند و نقاط قوت کوچک شمرده میشوند و موفقیت ها چندان به چشم نمی آیند و این باعث میشود که مسئول جمهوری اسلامی در بررسی داشته هایش آنقدر دچار اشتباه و در اعلام مواضعش آنقدر دچار ترس بشود که اظهاراتی همچون آقای ظریف را بیان کند

البته شاید برخی این مواضع را از سر ترس قلمداد نکنند و بگویند آنچه عامل این سبک از جبهه گیری است وا دادگی و غربزدگی است. باید گفت اگر چیزی تبدیل به قبله آمال شود در نهایت منجر به ترس هم خواهد شد حداقل به ترسی از جنس دست نیافتن به قبله آمال و آرزوهایشان.

حال بماند که خیلی ها از ترس از دست دادن اموال شان که در غرب با آن برای خود برو بیایی راه انداخته اند این گونه موضع گیری میکنند همان ها که شاید فرزندانشان در فرنگستان و یا خود آمریکا گروگان هایی باشند خارج نشین و خودشان گرگ صفتانی باشند در پوست میش و در حقیقت باید ترسید از چنین مواضع از سر ترسی که هر آن ممکن است ترکمان چای دیگری را امضا کند و تلاش ها و خون های عباس میرزا های زمان را پایمال کند و بی ثمر.

روایت دوم
در ۱۳ آبان سال ۵۷ گروهی از دانش آموزان مدارس را تعطیل کردند و برای نشان دادن اعتراضشان به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند و همرا دانشجویان و گروه دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه تهران تجمع کردند پس از آن نیروهای امنیتی شاه ابتدا با گاز اشک آور و سپس با تیر اندازی سعی در کنترل اوضاع داشتند که در این تیراندازی ها ۵۶ نفر شهید و صدها تن مجروح شدند از این روز ۱۳ ابان ،روز دانش آموز نام گرفت

حال اگر ما بخواهیم موردی را مثال بزنیم که از لحاظ متوسل شدن به زور برای حفظ قدرت شبیه جریانات انقلاب اسلامی ایران باشد میتوانیم به انقلاب مصر و لیبی و بحرین اشاره کنیم، البته انقلاب های مصر و لیبی از لحاظ ایدئولوژیک با انقلاب اسلامی ایران تفاوت دارد.

به عنوان مثال استکبار ستیزی یکی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی ایران بود که در مورد مصر و لیبی مورد توجه قرار نگرفت و شاید همین عامل بود که سبب شد انقلاب شان خیلی راحت دوباره توسط نظام سلطه به یغما برود.

آنچه در این باره قابل ذکر است این که قدرت مردم با شدید ترین سرکوب ها هم قابل کنترل نیست و در نهایت در تعارض بین دولت ها و ملت ها این مردم بودند که کفه ترازوی قدرت را به نفع خودشان سنگین تر کردند.

و اگر بخواهیم به جمبش مردمی خاصی در عصر حاضر اشاره کنیم میتوانیم مردم بحرین را مثال بزنیم که اکثریت قالب مردم کشورشان دیر زمانی است که بر طبل مخالفت با خاندان آل خلیفه میکوبند و با محوریت قرار دادن رهبری شیخ عیسی قاسم و مبنا قرار دادن تفکری ضد استکباری بنابر سنت های تاریخی قبلی که ذکر شد دیر یا زود حاکمان کنونی شان از قدرت خلع خواهند کرد که البته با توجه به حمایت های شدید دولت های غربی باید خون های بسیاری را نثار استقلال خود از چنگال استکبار جهانی بکنند.

روایت سوم
مردم ایران بعد از انقلاب در پی محاکمه شاه بودند و شاه بعد از چند وقت سرگردانی در کشور های مختلف سرانجام به آمریکا رفت و این باعث خشم مردم ایران شد و امام خمینی به مناسبت ۱۳ ابان پیامی به شرح ذیل صادر کرد.

«بر دانش‌آموزان، دانشگاهیان، محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام حملات خود را علیه آمریکا و اسراییل گسترش داده تا آمریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند.»

و در پی آن گروهی دانشجویان که به مناسبت سالگرد روز دانش آموز در حال راهپیمایی بودند در اعتراض به این کار امریکا وارد سفارت امریکا شدند و تحویل شاه مخلوع به دولت ایران را خواستار شدند و پس از ورود به سفارت علی رقم تلاش کارمندان سفارت در جهت از بین بردن اسناد مختلف به اسنادی دست پیدا کردند که جاسوسی و دسیسه چینی آمریکا را ثابت میکرد.

دو روز بعد بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز با استقبال از حرکت دانشجویان گفت: «مرکزی که جوان‌های ما گرفته‌اند مرکز جاسوسی و توطئه بوده است.» امام خمینی افزود: آمریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوان‌های ما بنشینند و تماشا کنند.

البته این واکنش در مقابل پذیرفتن محمد رضا پهلوی از جانب امریکا کاملا طبیعی بود چرا که محمد رضا پهلوی قبلا در زمان مصدق یک بار از ایران فرار کرده بود و با دسیسه چینی های سفارت آمریکا و انگلیس از طریق کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به ایران باز گشته بود و این حساسیت در مقابل آمریکا کاملا طبیعی بود تا نکند دوباره اتفاقات گذشته تکرار شود.

این بار اما اوضاع با زمان مصدق متفاوت بود مردم بعد از بیرون کردن شاه به امام خمینی و آرمان های عدالت خواهانه اش ایمان داشتند و این حمایت حداکثری مردم از رهبری و درس گرفتن از تجربه گذشته هر گونه کودتا مجددی در ایران را کاملا خنثی میکرد چرا که  هیچ نیرویی قوی تر از مردم وجود نداشت که بخواهد از طریق اعمال فشار قدرت را در دست بگیرد.

این دسیسه چینی های نظام استکبار در حال حاضر نیز نمود عینی دارد. به عنوان مثال میتوانیم نقش عوامل نفوذی غرب و رسانه های غربی در فتنه سال ۸۸ را مثال بزنیم

که کار را به جایی رسانده بودند که مردم را به جان هم میانداختند به طوری که در یکی از فجیع ترین جنایاتی که در فتنه ۸۸ رخ داد یکی از نیرو های امدادی را زنده ، زنده در آتش سوزاندند و در روز عاشورا مقدسات مردم را مورد توهین و تمسخر قرار دادند البته نقش اصلی تهیج مردم برای گسترش چنین اقدامات جنایت کارانه ای را عوامل نفوذی دشمن بر عهده داشتند.

و دوباره حضور پر قدرت مردم و حمایت قاطعانه شان از ارزش های دینی و انقلابی شان حماسه بزرگی همچون ۹ دی را رقم زد و امید های واهی کسانی که چشم طمع به منافع ملت ایران دوخته بودند را تبدیل به یاس کرد.

اتفاقاتی که بعد از گذشت یک دهه در کشور عراق در حال تکرار شدن است مردم را به بهانه مشکلات اقتصادی که مسئول آن دولت و پارلمان عراق است به خیابان ها آوردند.

و سمت و سوی مطالبات به حق مردم را به سمت اهداف سیاسی تغییر دادند تا جایی که مردم بعد از حمله به یکی از پایگاه های نظامی بعد از مجروح شدن یکی از نیروهای سرشناس حشد الشعبی آمبولانسی که در حال حمل بدن او بود را آتش زدند و وسام العلیاوی و برادرش را زنده زنده سوزاندند.

رد اکثر این اقدامات وحشیانه را که میگیری گذرت به بزرگترین سفارت یک کشور در دنیا که سفارت آمریکا در عراق باشد میخورد در هر حال مردم عراق باید این را بدانند که توسعه اقتصادی مد نظرشان فقط در شرایط امنیت محقق خواهد شد و جدا کردن مسیرشان از مسیر های تعبیه شده توسط کشور های منفعت طلب در منطقه و برخورد قاطعانه با اقدامات خصمانه آن ها

یعنی دقیقا همان واکنشی که جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ ابان سال ۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ثمر بخش بودن آن را ثابت کرد.

*دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

 


کد خبرنگار : 88