تاریخ : 1398,شنبه 18 آبان20:28
کد خبر : 334282 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

اعلام نتیجه جلسه دانشجوها با جنیدی درباره شیوه‌نامه نضباطی

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریج جلسه اخیر معاون حقوقی رئیس جمهوری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گفت: دانشجویان باید مستندات ادعاهای خود را درمورد شیوه نامه انضباطی برای این معاونت ارسال کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری هفته گذشته با دعوت از مقامات ذی‌ربط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دفتر معاونت حقوقی، شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی و ملاحظات تشکل‌های دانشجویی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

نتیجه جلسه این شد که موضوع در یک فرآیند کارشناسی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و تصمیم‌گیری شود.

فریدون جعفری یکی از مسئولان وزارت علوم که در این جلسه حضور داشت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره جزئیات آن اظهار داشت: در این جلسه مطلب خاصی از سوی نمایندگان تشکل های دانشجویی که نشان‌دهنده تغییرات خلاف رویه حقوق شهروندی در شیوه نامه باشد، مطرح نشد.

وی افزود: با این حال برخی تغییرات شکلی و عبارتی از سوی دانشجویان باید ارائه شود که در صورت نیاز در شیوه نامه اصلاح شود.

دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: معاون حقوقی رئیس جمهوری در این جلسه خطاب به دانشجویان اعلام کرد که برای اثبات ادعاهای خود مستندات مکتوب و مصداقی که مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی است را ارائه دهند تا در این معاونت مورد بررسی قرار گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: فضای رسانه ای که برای شیوه نامه انضباطی ایجاد شده با واقعیت شیوه نامه انطباق ندارد و چنان وانمود کردند که با اجرای این شیوه نامه برای دانشجویان در دانشگاه ها مشکلاتی ایجاد می شود.

وی همچنین گفت: در این شیوه نامه حداقل ۱۰ تا ۱۵ اصل مسلم حقوق شهروندی اعمال شده است، حتی بخش مربوط به فضای مجازی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در شیوه نامه اعمال شده است و وزیر علوم نیز تاکید دارد که شیوه نامه انضباطی به نفع دانشجویان تفسیر شود.

شیوه نامه انضباطی دانشجویان که شهریورماه امسال به دانشگاه ها ابلاغ شد در فضای مجازی و برخی رسانه ها با واکنش هایی مواجه شد به طوری که معاون حقوقی رئیس جمهوری اعلام کرد که این موضوع را با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی به طور ویژه بررسی می کند. همچنین مجتبی صدیق رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که تجسس در فضای مجازی مبنای آرای شوراهای انضباطی نیست.

با این حال دانشجویان نقدهای بسیاری را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نسبت به شیوه نامه سال ۹۸ انضباطی وارد کردند. این شیوه هم اکنون به صورت آزمایشی توسط دانشگاه ها در حال اجرا است.