تاریخ : 1398,دوشنبه 20 آبان18:53
کد خبر : 334564 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تحصیل ۷۰ درصدی دانشجویان پزشکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تقریبا ۷۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند که در مقایسه با سایر بخش های آموزش عالی کشور، حوزه علوم پزشکی درصد بالاتری دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نود و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اهمیت شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شورا مرجع بسیاری از تصمیمات در زمینه آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی است.

لاریجانی اظهار داشت: بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از چند سال گذشته شروع شده و هدف این بود که نقشه راهی برای فعالیت های این حوزه طراحی شود. 

وی خاطرنشان کرد: امروز با ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۹۰ واحد دانشگاهی غیر دولتی روبرو هستیم، ۲۰۰ هزار دانشجو در بخش دولتی و حدود ۶۰ هزار در بخش غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در بخش دولتی و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سطح کشور داریم گفت: ۸۰۰ مرکز و ۲۲ شبکه تحقیقاتی فعال و حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش علوم پزشکی در حال فعالیت هستند و ۱۸۰ انجمن علمی نیز در علوم پزشکی فعال هستند که می توانند به وزارت بهداشت کمک  کنند.

وی افزود: ۵۰ درصد مراجعات وزارت بهداشت به حوزه آموزش است و سالانه حدود ۳۰ هزار مکاتبه با این حوزه صورت می گیرد. البته سعی شده با مجازی سازی امور این روند تعدیل شود ولی در مجموع حجم کار این حوزه بسیار بالا است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در حوزه علوم پزشکی ۹۰۰ رشته محل کاردانی و کارشناسی، ۶۴ رشته محل دکتری عمومی، حدود ۶۰۰ رشته محل کارشناسی ارشد، حدود ۴۰۰ رشته محل دکترای تخصصی و حدود ۱۳۰ رشته محل فلوشیپ و فوق تخصص داریم.

وی ادامه داد: تقریبا ۷۰ درصد دانشجویان وزارت بهداشت در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و در مقایسه با سایر بخش های آموزش عالی کشور حوزه علوم پزشکی درصد تحصیلات تکمیلی بالاتری دارد.

لاریجانی یادآور شد: ۱۵ هزار برنامه بازآموزی علوم پزشکی در سال در کشور در حال اجرا است و در وزارت بهداشت ارزیابی می شود. ۴۸ آزمون سراسری علوم پزشکی داریم و این آزمون ها برخی ۷۰ هزار شرکت کننده دارند و هریک چالش های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه نهایت سعی بر این است که این آزمون ها به صورت عادلانه برگزار شود، گفت: بیش از ۷۰ درصد آزمون ها به صورت الکترونیک یا ترکیبی برگزار می شود و باید به سمتی پیش برویم که تمامی آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی حوزه ای بسیار پرکار است ولی باید در کنار امور جاری برنامه های تحولی را نیز دنبال کنیم تا امور روزمره ما را از ارتقای این حوزه غافل نکند.