تاریخ : 1398,پنجشنبه 30 آبان02:51
کد خبر : 335529 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در اختتامیه جشنوراه ایده‌های برتر دانشجویی چه گذشت

قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی: با توجه به افزایش نرخ بیکاری باید راه رشد و توسعه را بدون استفاده از نفت در راستای برخورداری از زندگی واقعی شکل داد که راه آن استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی خلاقانه و نوآورانه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم اختتامیه جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران روز چهارشنبه 98/08/29 در دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت باحضور تنی از نمایندگان و مسئولان دانشگاه برگزار گردید.

مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع و پس از پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران ادامه یافت ، سپس مجری برنامه پس از خوشامدگویی و توضیحاتی کوتاه درباره مراسم از آقای قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی دعوت به سخنرانی کرد.

قاضی زاده با استقبال از این جشنواره و با اشاره به نگاه کشور به شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های نو گفت: ریسک سرمایه‌گذاری در کشور زیاد است و باید کم کم برای موفقیت شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کرد و این کار با تکیه بر نیروهای خودباور انسانی که دارای ایده‌های نوهستند، قابل اجرا است.

وی همچنین ادامه داد: در این سال‌ها ایران با استفاده از منبع ارزشمند نفت توانست در جایگاه ۱۷ تا ۱۸ کشورهای توسعه یافته دنیا قرار بگیرد و در همه حوزه‌ها پیشرفت کند. البته ممکن است سایر کشورها به دلیل نداشتن منابع نفتی، از ظرفیتی دیگر برای توسعه تمدنی خود و رشد شاخص‌ها استفاده کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران و جهان به پایان خام فروشی نفت رسیده است، گفت: جنبش‌های محیط زیستی، توسعه پتروشیمی، تحریم‌ها، مسائل سیاسی و استخراج نفت شل سبب شده تا آهسته آهسته به پایان دوران خام فروشی نفت برسیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه امکان سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی و فولاد در کشور خیلی کم است، افزود: با توجه به افزایش نرخ بیکاری باید راه رشد و توسعه را بدون استفاده از نفت در راستای برخورداری از زندگی واقعی شکل داد که راه آن استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی خلاقانه و نوآورانه است.

به گفته نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به این هدف باید قالب فکری تمام حوزه‌های دانشگاهی تغییر یافته و کارآفرینی توسعه داده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارآفرینی صورت نگیرد، همه نیروهای کار جامعه تلاش می‌کنند حقوق بگیر دولت شده و کار و ایده نو شکل نخواهد گرفت.

پس از سخنان قاضی زاده نوبت به سخنرانی حسین سلاح ورزی نایب‌ رییس اول اتاق بازرگانی ایران شد.

سلاح ورزی با اشاره به برنامه ریزی  برای افزایش رشد و بهره وری اقتصاد در کشور گفت: در فاصله بین ۱۸ تا۲۴  نوامبر(۲۷ آبان ماه تا ۳ آذرماه) ۳۵ هزار رویداد کارآفرینی با حضور ۱۰ میلیون نفر در جهان برگزار می‌شود که هدف آن نوآفرینی و کارآفرینی برای توسعه زیست بوم فناوری است.ولی از نظر آماری به هدف‌های تعریف شده نمی رسیم. از طرفی تحریم‌ها نیز به کشور آسیب می‌زند و در چنین شرایطی ایده‌های نوآورانه می‌توانند در برابر تحریم‌ها ایستاده و سبب بهبود فضای کسب و کار کشورشوند.

نایب‌ رییس اول اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بیش از ۲ سال است که حمایت از کسب و کارهای نوآورانه در دستور کار اتاق بازرگانی قرار گرفته و  اتاق ایران از ایده‌ها و استارتاپ‌های خلاق استقبال کرده و از آنها حمایت می‌کند.

نفر بعدی افشین کلاهی رییس مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق ایران به پشت تریبون آمد.

افشین کلاهی گفت: اتاق بازرگانی برنامه‌هایی برای حمایت از استارتاپ‌ها تهیه کرده است. البته استارتاپ‌ها فقط تولید ثروت نمی‌کنند بلکه روشی برای اثرگذاری بر جامعه و ارائه چگونگی زندگی بهتر برای ما هستند و در آینده بیشتر از استارتاپ‌ها خواهیم دید و شنید.

با پایان سخنرانی کلاهی مجری برنامه از علی اصغربهشتی عضو مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران دعوت کرد تا به پشت تریبون بیاید.

عضو مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اشاره به افزایش شرکت های توسعه در مراکز رشد کشور گفت: ۲۲ شرکت توسعه در مراکز رشد در سال ۱۳۹۵ وجود داشت و قرار شد این تعداد به ۱۰۰ شرکت دانش بنیان برسد که یکی از روش‌های رسیدن به این هدف، برگزاری جشنواره ایده‌های برتر است.

بهشتی در ادامه با تاکید بر شناسایی و استفاده از ایده‌های برتر در امور دانش بنیان خاطر نشان کرد: این جشنواره برای سال‌های آینده ادامه دارد تا فضای کارآفرینی در بین دانشجویان و اساتید بیشتر گسترش داده شود. اما از بین طرح‌ها و ایده‌هایی که به جشنواره ارسال شد، ۱۰۶ ایده پذیرش شد و ۸ ایده به عنوان ایده برتر انتخاب شدند. البته ۴۸ ایده نیز با قابلیت سرمایه‌گذاری معرفی شدند.

و آخرین سخنران مراسم آقای عباس طائب رییس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت بود.

طائب ضمن تشکر و قدردانی از میهمانان بتشریح اقدامات انجام گرفته از شروع این مراسم تا اختتامیه آن و همچنین کمک های مالی به ایده های برتر این جشنواره پرداخت.

وی همچنین با اشاره به کمک های صورت گرفته از سوی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه  به افرادی که دارای ایده های برتر بودند گفت:  این صندوق از پژوهش‌های دانشگاهی و ایده‌های نو حمایت می‌کند و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به صندوق برای طرح‌های و ایده‌های نو و خلاق از حمایت‌های مالی برخوردار شوند.

و در پایان مراسم هشت تیم برتر جشنواره از نگاه داوران معرفی و هدایایی اهدا شد.

برترین ها بشرح زیل می باشد:

۱- داود فانی از دانشکده مهندسی برق (عنوان ایده: طراحی و توسعه فشرده ساز ساختار معکوس ویدئو با کدگذار بسیار سبک و کدبردار پیچیده)

۲- داود حقانی بایی، محمدعلی رضوانی بابلی و مسعود سلطان زاده از دانشکده مهندسی راه آهن (عنوان ایده: طراحی و ساخت دستگاه پایش ثبات ریل و زیرسازی خط به روش تحلیل صوت و ارتشاع)

۳- فریدصادقی قاضی جهانی از دانشکده مهندسی عمران(عنوان ایده: دستگاه دانه‌بندی خاک برای خاک‌های ریز دانه)

۴- هومن شیرمهد، میثاق قمری، مهدی قاسمی فرد و میثم ایزدی از دانشکده مهندسی مواد و متالورژی(عنوان ایده: تولید نانو پودردی اکسید تیتانیوم)

۵- مهران شکری پیرسرابی از دانشکده مهندسی کامپیوتر(عنوان ایده: مکانیزم محافظ و پوشش اتوماتیک ونیمه اتوماتیک باغات در مقابل سرمازدگی)

۶- محدثه بهزاد، هادی متوج و پوریا رحیمی از دانشکده مکانیک(عنوان ایده:‌ افزایش راندمان و کاهش هزینه ساخت توربین بادی عمود محور)

۷- مصطفی میهن روستا، علی‌الله وردی، پوریا قدیر، کاظم محمدزاده و محسن سیفی از دانشکده مهندسی شیمی(عنوان ایده: معرفی یک فرایند سبزو منحصر به فرد برای تولید محصولات نانویی از پسماند صنعتی)

۸- مریم فروتن و احترام سادات توکلی از دانشکده مهندسی صنایع(عنوان ایده:‌ توسعه گردشگری در قالب گردشگری ادبی و معرفی مشاهیر ادب ایران)


کد خبرنگار : 88