تاریخ : 1398,یکشنبه 03 آذر00:31
کد خبر : 335769 - سرویس خبری : یادداشت

رضا قلعه‌نویی

صف مردم از اغتشاش‌گران جداست

اما در حال حاضر دولت با یک بی‌تدبیری در تصمیم خود، نوعی بی‌اعتمادی را برای مردم درخصوص واریز این مبلغ ایجاد کرد.اقدام و اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین برای دولت، پیامدها، تبعات روانی و هزینه‌های اجتماعی فراوانی خواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا قلعه‌نویی*// شورای هماهنگی اقتصادی قوا با هدف مقابله با تحریم‌ها و کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا بهار ۹۷ به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد تا در واقع اتاق فکری برای جنگ اقتصادی باشد. اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی و مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت از دستور کارهای این شورا بود و سهمیه‌بندی بنزین هم برمبنای همین اختیارات و در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که دولت موظف به اجرای آن بوده تازه‌ترین تصمیمی است که این شورا گرفته است، طرح فوق از سوی دولت تدبیر و امید ارائه شد که مبتنی‌بر افزایش سه برابری قیمت بنزین به صورت نرخ آزاد و ارائه سهمیه محدود با نرخ کمتر است.هر چند ضرورت افزایش نرخ بنزین با توجه به کشور‌های منطقه امری ثابت شده است اما متاسفانه نرخ‌بندی انجام شده از سوی دولت نیاز به بحث و بررسی‌های بیشتری دارد چراکه باید افزایش نرخ بنزین به صورت پله‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص اتفاق می‌افتاد، در روند فعلی دولت سعی کرده همانند نرخ دلار صرفا جلوی نرخ‌ها را بگیرد اما پس از مدتی شاهد راهسازی یکباره و افزایش سرسام آور قیمت‌ها خواهیم بود.

دولت باید قبل از اجرای این طرح بسترهای آن را آماده می‌ساخت. یکی از اقدامات اقناع افکار عمومی بود، دولت باید افکار عمومی را برای افزایش قیمت بنزین اقناع می‌کرد تا از مشکلات اجرای طرح جلوگیری کند. همچنین قبل از اجرای این طرح بسته حمایتی و یارانه بنزین برای مردم پرداخت می‌کرد و همانند دولت گذشته از خزانه درخواست تنخواه می‌کرد و از این طریق واریز یارانه بنزین را پیش از افزایش قیمت آن انجام می‌داد.

اما در حال حاضر دولت با یک بی‌تدبیری در تصمیم خود، نوعی بی‌اعتمادی را برای مردم درخصوص واریز این مبلغ ایجاد کرد.اقدام و اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین برای دولت، پیامدها، تبعات روانی و هزینه‌های اجتماعی فراوانی خواهد داشت. از طرفی این اقدام بدون برنامه‌ریزی شده باعث ایجاد گسل و تهدید‌های اجتماعی می‌شود که در نتیجه سرمایه اجتماعی دولت را از بین خواهد برد. متاسفانه دولت در این مساله ضعیف عمل کرد و عدم ارتباط مسئولان رده‌بالای دولتی با مردم، باعث افزایش ناراحتی و اعتراض مردم نسبت به مساله شد. قطعا یکی از پیش‌شرط‌های موفق هر طرحی همراهی مردم با آن طرح است.

تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد در دوره‌هایی که دولت در وضعیت باثبات اقتصادی و تورم پایین، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده، تورم چندان افزایش نیافته است و بعضا شاهد کاهش تورم با نوسان نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها بوده، ولی در وضعیت رکورد تورمی، امروز بخشی از تورم مذکور ناشی از افزایش قیمت بنزین بوده و دولت با اقدام در این وضعیت اقتصادی تورم را به مردم تحمیل خواهد کرد.امروز افراد دهک پایین جامعه از افزایش قیمت بنزین نگران هستند، زیرا تبعات این افزایش قیمت بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم بیشتر بوده و به این طریق نه‌تنها قدرت خرید مردم کاهش یافته، بلکه شاهد افزایش نرخ تورم درجامعه خواهیم بود.

از طرف دیگر از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت که در این‌گونه سیاست‌هایی که اعمال آن تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد، نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز لحاظ می‌کرد. اگر کسری بودجه وجود دارد نباید فشار آن را اقشار مستضعف جامعه تحمل کنند، فرار مالیاتی، عدم پایبندی بعضی اقشار پردرآمد به پرداخت مالیات همچون پزشکان از مواردی است که دولت و سازمان امور مالیاتی می‌توانند با نظارت و اجرای طرح جامع دولت الکترونیک، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسری بودجه باشد.دولت متاسفانه با عدم بررسی مطلوب و همه‌جانبه اثرات منفی افزایش نرخ بنزین بر مردم و زمانبندی درست اطلاع‌رسانی، متاسفانه شرایط بحرانی و نگران‌کننده‌ای برای مردم ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد باید فضای رسانه‌ای کشور ضرورت‌ها و نحوه افزایش نرخ بنزین را برای مردم شفاف‌سازی کند تا از نگرانی مردم کاسته شود. در انتها باید به این نکته اشاره کنم آنچه حائز اهمیت است، صف مردم فهیم با صف اغتشاشگران جداست که متاسفانه شاهد برخی اغتشاشات در روزهای اخیر بودیم و چند نفر از ماموران انتظامی در این رابطه مورد حمله قرار گرفته و به درجه شهادت نایل شدند. این در حالی است که عمده رفتارهای اغتشاشگران با تروریست‌هایی منطبق است که تحت حمایت گروه‌های منافقین آموزش دیده‌اند.

* دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان


کد خبرنگار : 16