تاریخ : 1398,پنجشنبه 07 آذر13:17
کد خبر : 336410 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نقش اساتید در تبدیل یک موضوع به گفتمان‌ در فضای دانشگاه‌ها

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: قدرت جریان‌سازی هم‌اندیشی در تبدیل یک موضوع به گفتمان‌ در فضای دانشگاه‌ها در جوامع دیگر کمتر پیدا می‌شود، چون در بستر علمی و توسط کسانی انجام می‌شود که سلسله جنبان جریان علمی دانشگاه هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام عیسی‌زاده در نشست شورای استانی و ششمین نشست دبیران هم‌اندیشی استانی یزد عنوان کرد که دغدغه ما این است که در کسوت مربی و استاد در تربیت نسل جوان ان‌شاءالله موفق باشیم.

حجت الاسلام عیسی‌زاده، گفت: در دفاتر نهاد همه‌ اقوال و اعمال باید پشتوانه‌ علمی داشته باشد و تربیتی که در دانشگاه اسلامی دنبال می‌شود باید در محیط دینی صورت گیرد.

عیسی‌زاده افزود: تربیت دینی مطلق هدف نیست چرا که دین سکولار منظور ما نیست. بلکه تربیت دینی که دغدغه نظام اسلامی را تأمین ‌کند، دنبال می‌شود.

وی افزود: قدرت جریان‌سازی هم‌اندیشی در تبدیل یک موضوع به گفتمان‌ در فضای دانشگاه‌ها در جوامع دیگر کمتر پیدا می‌شود، چون در بستر علمی و توسط کسانی انجام می‌شود که سلسله جنبان جریان علمی دانشگاه هستند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به عناصر مهم آینده پژوهشی اظهار کرد: باید از ظرفیت همفکری با استادان استفاده شود که توفیق‌های حاصل شده در دانشگاه‌ها مبتنی بر استفاده از این ظرفیت است. از اهداف آینده‌پژوهی، تعریف راه‌حل‌ها برای عبور از مشکلات پیش رو است و از عناصر مهم بحث آینده‌پژوهی، شناخت آسیب‌ها و ارائه راه حل برای آنهاست و این مهم فقط از دست استادان و فرهیختگان دانشگاه‌ها بر می‌آید.

حجت الاسلام عیسی‌زاده با توجه به اهمیت تربیت نسل آینده و نسل نو گفت: کلیدواژه و شاه بیت اسناد بالادستی فرهنگی نظام، «تربیت» است. تربیت به معنی تغییر تدریجی جامعه دانشجویی به سمت اهداف والا در همه ابعاد تربیتی اعم از اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، فناوری و غیره که می‌تواند چراغ راه آینده نظام مدیریتی کشور باشد (یعنی تربیت دینی). در عرصه‌های پژوهش هم حرکت باید مبتنی بر تربیت پژوهشی باشد؛ چرا که در تمامی عرصه‌ها و تمامی مستندات دینی تزکیه همیشه مقدم بر تعلیم دانسته شده است.

وی ادامه داد: انتظار از دانشگاه‌ها باز کردن گره‌های موجود و معضلات اخلاقی اجتماعی جامعه است. اساتیدی که الگوهای تربیتی و اخلاقی هستند برای دانشجویان مانند خورشیدی اند که نظرها به سوی آن‌ها جلب می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: «حق دانشجو به استاد این است که خداوند استاد را قیم دانشجو قرار داده است». اولین نقش انبیاء الهی هم مربی‌گری است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام دکتر عیسی‌زاده در آخر افزود: منظور ما از تربیت، برقراری سلسله ارتباطات هدفمند در حوزه‌های مختلف تربیتی و فرهنگی اعم از اعتقادات، باورها، آداب، سنت‌ها و رفتارها است.