تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر15:33
کد خبر : 336579 - سرویس خبری : زنان

عاطفه خادمی، در سومین نشست کوثرانه مطرح کرد:

در نظام سرمایه‌داری بانوان تبدیل به ابزار می‌شوند/ دختران دبیرستانی دچار یک افسار گسیختگی هویتی هستند

خادمی گفت: دنیا در موضوع زنان به مفاهیم فراگیر راهگشا نیاز دارد. هیچ وقت متولی گری حوزه زنان نباید با مردان باشد. حضرت‌آقا می‌فرمایند امور زنان به دست خود زنان. قید هم نمی‌زنند نمی‌گویند به‌جز سیاست، به‌جز علم، به‌جز... و بعد می‌گویند که برای این تلاش بکنید و می‌توانید.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»، عاطفه خادمی دکترای مطالعات زنان و پژوهشگر و کارشناس حوزه بانوان در سومین نشست « کوثرانه» که به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، طی سخنانی با عنوان « نارسایی های مطالعات دختران» گفت: اینکه علم و آگاهی ما به طور دقیق نسبت به مسائل چیست و چقدر بر اساس حدس و گمان راجع به مسائل فکر می کنیم از مهمترین نکات است.

وی ادامه داد: اساسا فضای مطالعاتی و پژوهشی بستری است که بر مبنای اون نهاد و ارکان یک حکومت قانون گذاری می کند و در واقع حوزه بانوان را مدیریت می کند پس آگاهی نسبت عقبه این دانش راجع به مسائل دختران است و اینکه یافته ها راجع به بانوان چیست و باید بدانیم چقدر از این پژوهش ها حقیقی و واقعی است و حلقه ی مفقوده آن کجاست و این تحولی که در حوزه بانوان شکل می گیرد بدانیم سمت و سوی آن به چه صورت است.

خادمی گفت: باید در اولین قدم بدانیم آیا در حوزه بانوان در کشور و جامعه جهانی اصالت دارد یا ندارد آیا نهاد علم راجع به این مسئله رشته یا حوزه مطالعاتی ای دارد یا خیر، آن چیزی که در کشور ما وجود دارد این است که رشته مطالعات زنان وجود دارد به طور خاص برای حوزه بانوان و فقه و حقوق بانوان یعنی مطالعات حوزه زنان با توجه به فقه در دنیا این رشته از اوایل قرن بیستم در امریکا و انگلستان شکل گرفته و عموما نگاهی که در این زمینه به دختران شده است به صورتی بوده است که وجود خود دختر مسئله و مسئله ساز است

این کارشناس حوزه زنان تاکید کرد: سه نوع رویکرد و مواجهه در مطالعات دختران وجود دارد اول، این پرداختن عقبه فرهنگی و رسانه ای داشته است. با این هدف که فرهنگ و رسانه دختران قدرتمندی را توصیف کند، دوم، فرهنگ دختران موضوعیت داشته، بررسی تاثیرات فرهنگ غربی، مدرنیته، اسلامی بر روی دختران و سوم هم بررسی فرهنگی که دختران برای خودشان رقم می زنند. نه این که فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی چه تاثیری روی دختران دارد بلکه بررسی از این منظر که خود دختران چگونه فرهنگ را ساخته و مدیریت می کنند.

وی افزود: خانم ها مکراوی و گلیگان، بنیان گذاران رشته مطالعات دختران در جهان هستند و در زمینه هویت، توسعه شخصیت و یادگیری دختران و متفاوت بودن این یادگیری با پسران فعال بوده اند. خانوم گلیگان در کتاب صدایی دیگر، تجربه زیستِ دختران را روایت می کند و با استدلالی مبنی بر اینکه در تمامی زمینه ها فضاهایی مردانه روایت شده است، با استفاده از این تجربیات زیستی در این حوزه ورود پیدا می کند و روی مسئله اخلاق و برسازی هویت آن متمرکز می شود و مفهوم مقاومت را ، اراده برای رسیدن به خواست و مطالبات خود و دادن هزینه های برای رسیدن به این هدف معرفی می کند. در این کتاب مفهوم مقاومت در برابر مفهموم سکوت تعریف شده است . سکوت، مفهومی رایج در زیستِ زنان و هماهنگ با الگوی های فضای زیست و زندگی آنان بوده است.

خادمی تصریح کرد: از طرفی این مفهوم مترادف مفهوم رضایت و ایثار است. به همین ترتیب در فضای دانش و پژوهش ، مفهوم مقاومت در برابر ایثار زنان قرار می گیرد و به تبع در فضای اجتماعی تولید می شود و امروزه تبعات سنگین آن ، تفکرات فمنیستی و فعالیت هایی است که حول این تفکرات شکل گرفته است .

وی گفت: دو مولفه دیگر که همیشه در زیست بشر وجود داشته است، نژاد و طبقه است. عبارت‌هایی مانند نژاد برتر و طبقه‌ی برتر، طبقه‌ی سرمایه دار، طبقه‌ی مرفه، طبقه‌ی مستضعف همیشه و در همه جای دنیا در تمام حاکمیت‌ها وجود داشته است. تاریخ بشر از شرق تا غرب عالم نژاد و طبقه همیشه وجود داشته است. وقتی در مورد مطالعات دختران مطالعه می کنید نباید فقط خاندان فئودال و زنان سفید پوست را مورد مطالعه قرار گیرد باید کلان دختران و زنان با همه‌ی نژادها و طبقات اجتماعی را بررسی شود و این قسمت مثبتی بود که در این سیر مطالعاتی شکل گرفت.

خادمی تصریح کرد: نقدی که به خانم گیلی گان وارد است این است که یافته های وی با ظرفیت ها و فضاهای عرفی و هنجاری در تقابل بوده و ملاحظات این چنینی را نداشت و اصولا با سنت و فرهنگ حاکم بر جوامع در تضاد بود و گاهی این تضاد قابل مدیریت نبود.

این کارشناس حوزه زنان تاکید کرد: چهره‌ دوم خانم مک رالی هست که بر روی اعتماد به نفس دختران و تصوری که دختران از بدن خود دارند بیشتر روی این دو مسئله تمرکز داشت. تفاوت وی با چهره قبل و فرهنگ عامه برای او اهمیت داشت و نشریه هایی که منتشر می‌شد را بررسی می کرد و بحث های هویتی برای وی اهمیت داشت.

خادمی ادامه داد: وی قائل به این است که دختران را در فضای سکسیتی بازنمایی می‌کند یعنی درگیر شدن با فصای فیزیولوژیک دختران و در این مورد بسیار انتقادی عمل می‌کند و می‌گوید چرا دختران در جاهایی که فعالیت می‌کنند تمرکزشان روی این مسئله است. وی به دو مطلب استناد می‌کند و می‌گوید اینکه می‌گویند بین ظاهر فیزیکی دختران و هویت آن‌ها ارتباط وجود دارد، یک الگوی غلط است. این یافته ایشان الان چقدر قابلیت تایید یا رد در ایران دارد سوالی است که باید شما به دنبال آن باشید و در مورد آن بحث کنید.

وی اضافه کرد: خانم مک رالی می‌گوید آن چیزی که در غرب شکل گرفته است این است که بین ظاهر فیزیکی و هویت ارتباط برقرار کردند و گفتند بین این دو ارتباط وجود دارد و خود با این عبارت مخالف است. و اینجاست که سلبریتی شکل می‌گیرد. مثلا هنر پیشه های هالیوودی. این هنر پیشه ها را با دادن جوایز مطرح بزرگ می‌کنند و سپس بقیه می خواهند با آن‌ها همزاد پنداری کنند و اینجاست که به شما القا می‌کنند تو با ظاهری شبیه این هنر پیشه می‌توانی شبیه او شوی. و این نقطه را نقطه‌ی مطلوب و ایده آل تعریف می‌کنند.

خادمی اظهار داشت: این خانم می‌گوید این الگو یک الگوی غلطی است. غلط بودن این الگو اگر در محکوم کردن اتفاقی که در غرب در عرصه فرهنگ و رسانه افتاده است، مطلوب و درست است. اما اگر غلط بودن این الگو به این معناست که دختران تمایلی به این سبک هویت خلق شده دارند یا نه؟ این قابل تامل است. مثلا در بحث حجاب اجباری آیا طیفی از دختران قائل به این هستند که بحث های هویتی آنها ارتباطی به ظاهرشان ندارد؟

این کارشناس حوزه زنان گفت: عبارت دوم این است که الگوی های محدود زنانگی و دخترانگی با تم های زیبایی و عشق و مد هم الگوی غلطی است که این هم در تایید گزاره اول است. رسانه می تواند هویت هایی را در جامعه رقم بزند مانند فیلم تایتاکیک که فصای بسته ای که در فضای خانم ها موجود است آنجا شکسته می شود از این موضوع ،مفهوم "قدرت دختران" در جامعه غرب مطرح میشود که این قدرت به لایه های فرهنگ و رسانه نفوذ می کند.

وی افزود: چه کسی این نفوذ و قدرت را مدیریت می کند؟ نظام سرمایه داری که با تمام قوا سعی در گرفتن رسانه دارد که باعث ایجاد صنعت فرهنگ شده است. صنعت فرهنگ جایی است که فرهنگ در خدمت تکنولوژی و صنعت و پیشرفت قرار میگیرد و اصطلاحا فرهنگ در خدمت صنعت، مدیریت و مهندسی میشود و همه ی چیزی که خلق میشود در عرصه فرهنگ چیزی است که بتواند عرصه صنعت و اقتصاد را تقویت کند و عرصه ی صنعت و اقتصاد نیازمندی هایش وارد فضای فرهنگ میکند که باعث بقای آن میشود و باعث میشود که تبدیل به فرهنگ غالب شود.

خادمی ادامه داد: ظرفیتی که بوسیله دختران شکل گرفته بهترین قالب برای تعریف این فضا است و اینجا بانوان تبدیل به ابزارهای نظام سرمایه داری می شوند. ادعای غرب در ایده آل ترین شرایط این است که وقتی ما ظلم تاریخی به زن داشتیم آنهم وحشیانه ترین خشونت ها که زیربنایی بود و سرانجام بوسیله سیرمطالعاتی کشف شد ما اومدیم آن را هدایت کردیم.زنی که دیده نمی شد الان دیده می شود و قدرت دارد اما "قدرت در خدمت من" داری! من به زن می گویم ظاهر تو و مدیریت بدنت ارتباط تنگاتنگ باهویت تو دارد و تو باید بگویی چشم! به همین دلیل ما نسبت به غرب طلبکاریم و فریاد میزنیم و غرب هیچ ادعایی نمیتواند در حوزه زنان داشته باشد.

وی افزود: نظام سرمایه داری اقتصاد صنعتی تولید کرده و به نیروی کار نیاز دارد و جامعه زنان را وارد کار کرده و آن را در خدمت خود میگیرد با کمترین حق الزحمه و از او بیگاری می گیرد. همچنین در رسانه اباهه گری و شهوت رانی می خواهد و زن را به عنوان بهترین ابزار در اختیار می گیرد و تا جایی که نیاز است او را بزرگ می کند. بعضی موج های فمنیسم بعضا با این تفکر مردسالارانه مقابله می کنند اما عموما اقلیت اند و جریانی نیستند که بتوانند تاریخ غرب را عوض کنند.

خادمی تاکید کرد: درگیری فمنیستا در حوزه فقه وارد می‌شود به خاطر فضای اجتماعی است که خودش را متصل می داند به تفکر فمنیست دنیا اما به صورت موردی تمرکزش بر فقه هست اینجا این طرح نیز در خدمت نظام سرمایه داری برای نفی تفکر حاکمیتی اسلام در تقابل با خودش است.

وی افزود: دیگر نمی‌شود این طور گفت یعنی قابل اطلاق عام نیست. مطالعات دختران به این سمت رفت و این فضا به این شکل که رشته مطالعات دختران در یک فضای اینچنینی رقم خورد و بیشترین تمرکز رفت روی مسائلی مثل فرهنگ و رسانه فضای که رسانه‌ای فضای غالب است و یک رشد عظیم داشت رسانه در دنیا رسانه از طریق فضای مجازی انقلابی شکل گرفت و یک رشد خیلی عظیمی اتفاق افتاد و به واسطه این تمرکز هم روی همون نقطه قرار می گیرد چون اتفاقاً هر قدرتی که در جامعه دختران شکل گرفته در همین فیلد هدایت و مدیریت شد.

خادمی تاکید کرد: حالا الان بیاین داخل کشور را ببینیم که داخل کشور فضای دانشگاهی و پژوهشی دختران به چه نحوی است ابتدای صحبت گفتیم اینکه ما رشته مطالعات دختران نداریم رشته مطالعات زنان هم من شخصا اعتقادی ندارم هر کسی که عموماً مشاوره می گیرد از من که می خواهم فعال حوزه زنان شوم من هیچ وقت توصیه نمی‌کنم شما رشته مطالعات زنان را بخوانید و این رشته هم هیچ تناسبی ندارد چون عموماً یک مدیریت فضای مطالبات زنان است شما یک رشته‌ای دارید و بروید با همان مطالعه کنید. این رشته دردی از جامعه ما درمان نمی کند.

این کارشناس مسائل زنان گفت: اتفاقا من می گویم که باید پرهیز کرد اگر هم وجود دارد باید به شدت محدود بشود پذیرش چون به نظر من خوب است جاهای محدود این رشته را دارند و احتیاج به فیلسوف خانم داریم که از نظر فلسفه به حوزه زنان بیندیشد چه معنی دارد ما رشته‌های دیگر را تعطیل کنیم و بگوییم هر کسی که می‌خواهد مطالعات زنان یاد بگیرد برود این رشته را بخواند این را در پرانتز گفتم که بگویم که این چیزی که اتفاق می‌افتد وضعیت مطلوبی نیست.

خادمی تصریح کرد: مگر ما در کنار رشته مطالعات زنان مطالعات مردان هم داریم این هم موضوعی است که ما می‌توانیم علم کنیم در مخالفت با رشته مطالعات زنان وقتی مطالعات دختران داشته باشیم باید داشته باشیم باید مطالعات پسران هم داشته باشیم؟ منظور من کارهای پژوهشی بود که دو دانشمند غربی انجام دادن نه رشته‌دانشگاهی. منظور مطالعاتی بود به منظور تمرکز روی مطالعات دختران. سو برداشت شکل نگیرد منظور از رشته مطالعات دختران تمرکز بر مسائل دختران است به این معنی که مورد توجه و پژوهش به صورت علمی قرار بگیرد و در عرصه پژوهش سعی کردند که به واسطه علم فهم بکنند مسائل دختران را چون به وسیله علم شناخت به وجود می آید.

وی گفت: در غرب در رشته های دانشگاهی شان هم وارد شده اما اینکه چقدر وارد فضای آکادمیک غربی شده محل بحث است راجع به آن صحبت نکردیم راجع به این صحبت کردیم که از یک زمانی جامعه دختران درغرب کیس مطالعه می شود یعنی به رسمیت شناخته می شود به جهت اینکه با ابزار علم به شناخت برسیم در مورد پژوهش های انجام شده برای دختران تمرکز موضوعی‌شان بر روی ۱:بلوغ دختران، ۲.رسانه. ۳.تربیت دختران اصطلاحاً فضای دینی، ۴.تجربه زنانگی، ۵ سلامت، ۶ هویت و ۷ هم اختلالات هویتی.

خادمی یادآور شد: بلوغ، رسانه، بحث مدیریت بدن و اینترنت و به صورت خاص فضای مجازی، مواردی هستند که طی دهه گذشته تمرکز پژوهش های داخلی در کشور ما عموما بر آنها بوده است. چیزی که وجود دارد ما قضاوتی راجع به اینکه آیا اینکه چون به این موارد غرب پرداخته ما هم پرداختیم، امر درستی است یا درست نیست، قضاوت درستی نیست.

وی گفت: شما وقتی با یک موج فرهنگ مدرنیته ای که رسانه و شبکه های اجتماعی و اینترنت سردمدارش هست مواجهید، و این ورود پیدا می کند به جامعه شما، نمی توانید بگویید چون غرب تمرکزش بر بحث رسانه بود ما ورود پیدا نکنیم. غرب در مقام کنشگری بو نسبت به مسائل، او بود که این تحولات را رقم زد. مدرنیته این تحولات را در حوزه رسانه رقم زد، خودش ابداع کرد. یک زمانی به جهت اینکه در مقام واکنش و مواجهه قرار دارید نمیتوانید نسبت بهش بیگانه باشید.

خادمی تاکید کرد: زمانی که یک هویت جدیدی (بدون اطلاق عام) در بین قشری از دختران که دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی دارند در حال شکل گیری است، نمی توانید نسبت به آن بیگانه باشید. مهمترین مسایل برجسته شده وختران در فضای مجازی، نه به حجاب اجباری، کلیشه های برعکس و تابو شکنی بوده است.

وی افزود: ما در حوزه زنان قضاوت خود را صرفا برمبنای غرب قرار نمی دهیم و نمی گوییم صرف پردازش توسط غرب کنار گذاشته شود، چراکه این قضاوت منطقی نیست.به خصوص در فضایی که شاهد این هستیم که هرروزه هویت جدیدی در خصوص اکثریت دختران جامعه از طرق مجازی و رسانه ایی بوجود می آیید و نقش های جدیدی به لحاظ هویتی وبه طبع آن در این بین بوجود می آید که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.

این کارشناس مسائل زنان گفت: شاید عجیب باشد که در بین سال های 94_95 پژوهشی مختص بانوان با عنوان بیشترین هشتک های کار شده از سمت کاربران دختر فضای مجازی درحالی انجام گیرد که رتبه های اول الی سوم آنها اختصاص یابد به 1- نه به حجاب اجباری. 2- کلیشه های برعکس و  3- تابوشکنی.

خادمی اضافه کرد: در تعریف رتبه دوم پژوهش را داریم طیفی از دختران که در شبکه های مجازی با فرهنگی بسیار نازل و سخیف کاملا بدنبال جایگزینی و جابجایی همه جانبه خانم ها و آقایان هستند. پس طبیعی است وقتی سطح فکر و نیاز های جامعه به این نحو است نمی توان و نمی شود صرف پرداخت به این مسائل در قالب های رسانه و فضای مجازی و حضورو تاکید جبهه ی مقابل بروی مسائل مذکور، بی تفاوت بود و می بایست به این موضوعات پرداخته شود اما مشکل زمانی بوجود می آید که همانگونه که علم و پژوهش متاثر از غرب است عرصه زنان نیز متاثر از غرب باشد.

وی گفت: همه یافته ها از حوزه زنان گویای آسیب هاست و فضا فضای نقادانه است. ما نیاز به تجربه های زیسته داریم. ما نیاز داریم به اینکه به علایق ارزش ها و ناراحتی های دخترانمان آگاه باشیم. ما نیاز به روایتگری خودمان داریم. ما نیاز داریم به روایتگری هایمان ارزش بگذاریم. این خیلی عجیب است که بیشترین درصد پژوهشگران حوزه زنان را آقایان تشکیل می دهند.

خادمی تصریح کرد: در بحث سیاست گذاری های فرهنگی ، بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود که عموما شورایی تشریفاتی است زیرا مصوبات الزام اجرایی به صورت نظارتی ندارد. یعنی به صورت تشریفاتی منشور حقوق زن مسلمان مصوب می شود ولی این منشور از طرف هیچ دولتی اجرا نمی شود و شورا در حدی است که سیاست کلی را طرح ریزی کند و تحویل دولت بدهد. در عمل چون بودجه و اعتبار و قسمت عملیاتی دست دولت است سیکل معیوبی رخ می دهد که به بررسی دلایلی که موجب این ناکار آمدی می شود می پردازیم.

وی گفت: اولا سیاست‌ها، اجرا نمی شوند و یا ناکارآمدی این سیاست گذاری ها بگونه ای است که اغلبا بصورت عام است. ثانیا سیاست های مدون شده در حوزه زنان ، شفافیت ندارد .ثالثا در واقعیت ابهامی در سیاست های دولت وجود دارد و فضای عملیاتی ، موارد موردی و اقلیتی است.

خادمی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بجز منشور حقوقی زن مسلمان برای عموم زنان قوانینی را در جامعه تبیین نکرده است و جامعه مخاطبشان اغلب بانوان پزشک یا دانشجویان دختری که در فضای بورس خارج از کشور هستند و ... اکثرا بصورت موردی بوده است. در این مصوبه ، توجه به خصوصیت سنی و تحصیلات و وضعیت تاهل و نیاز های روحی و روانی برای مدیریت ملاک بوده است که در نهایت با تاسیس ۲۱_۲۲ بوستان مخصوص بانوان ،سعی در اجرایی کردن این سیاست ها شده است .ولی با در نظر نگرفتن سلایق جامعه مخاطب این سیاست گذاری نیز مثمر ثمر واقع نشده است.

وی گفت: شورا منشوری به نام منشور حقوق زنان را دارد همان اشتراک آنجایی که همه زنان را می بیند. نماینده زنان باید عموم مسائل زنان را ببیند، شما ادعا می کنید باید وارد عرصه سیاست بشوید وضعیت زنان را مدیریت کنید.

خادمی تاکید کرد: مشکل ما این است که نخبگان فعال حوزه زنان هم فهم درستی ندارند آنها دارند عموما منفعت طلب مسائل زنان را نگاه می کنند و مدیریت می کنند و شهامت این را ندارند اگر بخواهند بحث اصولی در بحث زنان و دختران داشته باشند یعنی قرار گرفتن در برار آنچه هست، مستند به مبنای درون گفتمان انقلاب نه گرایش به چپ یا فمنیست نظام اسلامی نه فمینیست در دورن نظام یعنی جنگیدن با هر آنچه وجود دارد در ساختار قدرت و هزینه دارد و کسی نمی خواهد این هزینه را بدهد مدام بهروری و گرایش های سیاسی.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس ششم درباره کنوانسیون الحاق ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، افزود: این کنوانسیون در مغایرت تقریبا تمام و کمال با مبنای دینی است، آنجا هم که حقوق زنان را دارید احیا می کنید دائما غش می‌کنند در بغل غرب و قائل هستند که اسلام نگاهش نگاه منتقد به زنان است. خاتمی می گوید اسلام باید تکلیفش را با مدرینته مشخص کنند یعنی اسلام را به نبرد می طلبد نه مدرینته را. کسانی هستند که این نظر را دارند و در نهاد سیاست گذاری و مصوباتی که دارد شکل می گیرد در این فضا است.

این کارشناس مسائل زنان افزود: اسلام اصالت را به خانواده می دهد ولی به خانواده ای که عین اجتماع است. دعوای خانواده با بحث زنان یک بحث چندین سال است که از بعد دولت هاشمی شکل می گیرد با دولت خاتمی تفکرات شکل می گیرد که زن سوره مستقل است خودش اصالت دارد بدون هیچ اطلاقی چیزی را به آن نچسبانید برای آن اقدام و عملی انجام می دهند و آن امتداد تا این زمان هم ادامه دارد. این ادامه دارد تا دولت احمدی نژاد که می گویند دفتر امور مشارکت زنان، یعنی چی معاونت زنان و خانواده و پیوسته به خانواده اشاره می کنند .

وی افزود: جدا کردن زن از نهاد خانواده یک استراتژیک و سیاست غلط است اما پرداختن صرف به هویت و اصالت زن منوط صرف به خانواده غلط است یعنی گفتمان های انقلاب اسلامی اینجا گرایش های سنتی فاصله یه مقدار می گیرد آن چیزی که در قرائت های امام و رهبر انقلاب در مورد زن وجود دارد زن به ماهو بودنش اصالت دارد.

وی گفت: در خانواده های ایرانی متاسفانه از مادر تکریم صورت نمی گیرد و جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد. تکریم یعنی اینکه هیچ وقت یک خانم خانه دار به دخترش نمی گوید من به هیچ جا نرسیدم تو برو درس بخون و برس دستت تو جیب خودت باشد. خانم خانه دار به خانم شاغل با حسرت نگاه نکند. آنجا با افتخار بگوید من خانم خانه دارم آن تکریم قسمت مهمیش به روابط درون خانواده مربوط است.

خادمی تاکید کرد:  قسمت عمده‌ای از این تکریم به وسیله روابط داخل خانواده است که شکل می‌گیرد. امام می گوید اگر زنان نبودند انقلاب نبود و وقوع یک انقلاب را با ظرفیت و حضور زنان گره می‌زند. خانواده یک گوهره‌ ای دارد که کسی که به آن نمی‌پردازد که اتفاقا این به وسیله‌  زن است. زن در گفتمان انقلاب اسلامی یک اصالت دارد و این خانم با اصالت همه جا به او گفته می‌شود که خانواده در اولویت است و نقش اختصاصی‌ات مادری است و تو باید این را حفط کنی.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر نقش همسری هم تاکید ویژه‌ای دارند اما سایر علما بیشتر تاکید‌شان روی نقش مادری است. آقا می‌فرمایند اگر خانمی دید که در خارج از خانه دین‌اش در خطر است و اگر بیرون نرود و از دین دفاع نکند، دین آسیب می‌بیند و فرد دیگری هم نیست که این دفاع را انجام دهد، آقا می فرمایند می‌تواند از خانواده بزند و از دین دفاع کند.

خادمی گفت: خانواده در تفکر و مکتب توحیدی اصالت دارد، چون وقتی شما متعهد می‌شوید یک خانواده را شکل می‌دهید و در جهان‌بینی توحیدی قیام برای حاکمیت خدا و اسلام از طریق طیب بودن و طاهر بودن جامعه شکل می‌گیرد و چون خانواده سلول بنیادی جامعه است باید طیب و طاهر باشد تا قیام در جامعه شکل بگیرد. عامل این طهارت سازی زن است.

وی افزود: ما کجا به دخترانمان این‌قدر اصالت دادیم و گفتیم نقش اختصاصی تو در گلوگاه قرار دارد، حواست باشه که حفظش کنی. ما همیشه نگاه تکلیف مداری داشته ایم، مواجه ما با حوزه زنان تکلیف مداری است. تو مکلفی به حجاب، تو مکلفی به حفظ خانواده. من حقم هست در مقامی که شایسته هستم قرار بگیرم. این گلوگاه و نقش مادری را مگر کسی غیر از من می‌تواند مدیریت کند. بحث تکلیف نیست اگر من نباشم هیچ چیز نیست.

این کارشناس مسائل زنان گفت: سیاست گذاری حوزه دختران را که بررسی می کنیم می بینیم ناظر بر این حوزه هاست: ضوابط پوشش، ممنوعیت آرایش، ضوابط روابط دو جنس. آورده‌ جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب در فضای سیاست گذاری دختران باید صرفا ناطر بر مدیریت دختر در جامعه باشد که آسیب نزند؟ برای این مساله‌ای که گفتم کجا سیاست گذاری شده است؟

وی با بیان اینکه ما امر دینی را امر مردانه‌ای قلمداد کردیم، گفت: الان دختران ما در فضای نهاد دین خیلی متفکر باشند تا سطح سوم حوزه علمیه می‌خوانند. کجا بستر هایی در حوزه سیاست گذاری ما در دین مهیا شده است که تو می‌توانی آیت‌الله بهجت باشی. تمام آورده‌ ما بانو مجتهده امین است. بعد از ایشان گفتمان انقلاب چند تا بانو مجتهده امین تحویل جامعه داده است. چرا ظرفیت و قابلیت‌های دختران مثل حیا و حجاب را هیچگاه فعال نکردید و در حوزه دختران سیاست گذاری نکردید و در نهاد دین هم مدام از طریق آموزش پیگیری می کنیم چون دختران باید آموزش ببینند و مکلف اند که وظایفشان را خوب انجام بدهند.

خادمی تاکید کرد: الان دختران دبیرستانی دچار یک افسار گسیختگی هویتی هستند که مدام با همه‌ غیرها مخالفت کند و این مخالفت برای او موضوعیت دارد. دختر امروز به واسطه مقابله با نظام‌های هنجاری می خواهد بگوید که من هستم. ما در سیاست‌گذاری هامون در موضوع و مسئله دختران و در حوزه‌ نهاد خانواده ما چه فضایی را برای دختران رقم زدیم که بتواند پی به هویت خود ببرد و آن را به نمایش بگذارد.

وی اظهار داشت: از بدو تولد در خانواده و بعد در اجتماع چه فضایی را برایش رقم زدیم که او به هویت خودش پی ببرد و بعد آن را به نمایش بگذارد. الان اشکال نمایش هویت و یا مرئی شدن اساسا یا می شود مخالف و هنجار شکن و کلیشه برعکس و تابو شکنی و بیرون ریختن خودش در فضای مجازی و یا در نهایت منفعل است به جهت تعلق های ارزشی و اعتقادی که دارد و فهم درستی که ندارد و متوجه این نشده که اصل مسئله چیه و به ظرفیت های خودش توجهی ندارد.

این کارشناس مسائل زنان گفت: به کدامیک از دختران گفته شده که ظاهرسازی و طهارت جامعه برعهده شماست. این وظیفه سنگین الهی را خدا بسترهایش را در وجود تو قرار داده. شما ظرفیت ها و قابلیت هات این است که به جهت معنوی در کلام امام و آقا: به نظر می رسد در قرب الی الله زن از مرد پیشی بگیرد. یعنی این ظرفیت را داشته باشد‌. این امکان دختران در فضای دینی است. در فضای اجتماعی تو اثرگذاری و باید در متن و مرکز تحولات باید باشی در کلام رهبری. آقا میگن: زن مسلمان انقلابی در متن و مرکز تحولات است.

خادمی اضافه کرد: رهبر انقلاب در مورد امام می‌فرمایند امام در مورد منظومه‌  فکری هستند و برای اینکه تحریف امام شکل نگیرد به امام و منظومه امام مراجعه کنید. منظومه یک شبکه‌ کلان و به هم پیوسته است که همه با هم در ارتباط اند و به یک جهت حرکت می‌کنند. اولا ما در گفتمان انقلاب اسلامی در این موضوع کسی را نداشتیم و دوما ما اصولا جریان گفتمان ساز نداریم. سوما مطالبه گری در مسئله زنان وجود ندارد. چرا هیچ‌گاه جنبش و مطالبه گری در واحدهای خواهران تشکل‌های دانشجویی شکل نمی‌گیرد؟

وی گفت: دنیا در موضوع زنان به مفاهیم فراگیر راهگشا نیاز دارد. هیچ وقت متولی گری حوزه زنان نباید با مردان باشد. حضرت‌آقا می‌فرمایند امور زنان به دست خود زنان. قید هم نمی‌زنند نمی‌گویند به‌جز سیاست، به‌جز علم، به‌جز... و بعد می‌گویند که برای این تلاش بکنید و می‌توانید. وقتی‌که حضرت‌ آقا در سال شصت در دوره ریاست جمهوری شان می‌گویند رنجی که من از مسائل زنان می‌کشم خود زن‌ها نمی‌دانند و نمی‌کشند یعنی من تو را و مسئله تو را بیش‌تر از خودت می‌فهمم.

خادمی ادامه داد: شما الان در این دوره شرکت کردید، خروجی‌اش چیست؟ مطالبه‌تان چیست؟ کنش داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. در وهله‌ اول بتوانید همدیگر را پیدا بکنید. در بحث‌های تشکیلاتی وقتی دوره برگزار می‌کنید حواستان باشد در فراخوان‌ها آدم‌هایی که دعوت می‌کنید کمتر در فضای دوستانه باشند یعنی تأکید کنید دوستای هم باهمدیگر نیایند دوره.

وی گفت: در بیگانگی کامل از شرق کشور به غرب کشور که بتوانیم وصل کنیم این‌ها را به هم دیگه نه این‌که دو‌ سه‌ تا دوست باهم بگو و بخند می‌کنند و باهم نشست و برخواست می‌کنند و در آخر دوره‌هم همانها بلند می‌شوند، خب کجا و چگونه شبکه‌سازی صورت می‌گیرد؟ چقدر همدیگررا شناختید؟ چقدر تعلق و عرق دینی شما، شمارا به‌هم گره زده به‌عنوان خواهران دینی هم‌دیگر که از منیت‌‌هاتون بگذرید و دنبال این باشید که کار انجام بدید.

خادمی افزود: فردا روز همه‌ این‌ها دست شماست اگر ما الان در عرصه‌  مدیریت مملکت، سیاست‌گذاری‌های کشور هنوز هم قانون‌های دهه اول انقلاب‌را داریم به جهت این‌ است‌که نسل سوم مطالبه نکرده‌است که الان دیگر باید جوان‌گرایی باشد.

این کارشناس مسائل زنان گفت: در بیانیه‌‌  گام دوم انقلاب، حضرت آقا ظرفیت‌فعال انقلاب‌را بانوان و جوانان می‌دانند. به موازات همین پاشنه‌  آشیل نظام همین بانوان و جوانان هستند. الان زنان و مسائل زنان پاشنه‌  آشیل انقلاب هستند. ما در مسأله‌  حجاب اجباری، اختیاری، شرعی، عرفی، ما در زمینه‌  حجاب باید چیکار کنیم؟ در مقابل‌هم در تمامی سناریوهای بین‌المللی، در تمامی جنبش‌ها و حرکت‌های براندازانه ظرفیت‌هایی که باید فعال باشند و به کار بیوفتند ظرفیت زنان هست، برای براندازی نظام جمهوری اسلامی.

وی ادامه داد: دامن‌زدن به چالش‌ها بازی‌کردن در زمین طراحان چالش‌است،(مثل حجاب اجباری، آزادی‌های یواشکی، چهارشنبه‌های سفید و...). اولین اقدام برای مطالبه‌گری تغیر زمین بازی فعلی در حوزه زنان و خانواده است.

خادمی با بیان اینکه نباید اقدامات جبهه مخالف را به رسمیت شناخت، گفت: به‌طور مثال برنامه‌های تفکرات مقابل در حوزه‌ زنان و خانواده، دانشگاه‌ها کرسی آزاداندیشی برگزار می‌کنند با موضوع تبعیض جنسیتی یا نه به حجاب اجباری یا مسائلی از این دست. اتفاقی که باید رخ دهد این است که در این برنامه‌ها شرکت کنیم اما رسما اعلام کنیم که این موضوعات را قبول نداریم و به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی گفت: مشکل اصلی این است که در حوزه‌ زنان کار مبنایی نمی‌شود. اولین مسئله برای مطالبه‌گری باید مسأله گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زن و خانواده باشد. حتی گفتمان حداقلی است.

خادمی اظهار داشت: نظریه زن و خانواده، در موضوع زن و خانواده براساس گفتمان امامین انقلاب چرا تدوین نمی‌شود؟ هویت زنان مسلمان ایرانی یا هویت دختر مسلمان ایرانی چیست؟ چرا تبیین نمی‌شود؟ نظام مسائل حقیقی زنان و دختران کل جامعه ایران چیست؟ چرا تبیین نمی‌شود؟ سیاست‌زدگی حوزه زنان و خانواده به چه نحوی باید مدیریت شود و کی داستانش تمام می‌شود؟ معضلات خیلی زیادند اما اگر از مبنا شروع‌کنیم و بپردازیم به نظریه‌پردازی براساس گفتمان انقلاب که مهجور مانده، می‌توان خیلی مسائل‌ و معضلات‌را حل‌کنیم.