تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر22:35
کد خبر : 336652 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

افزایش مصرف کالاهای ایرانی در کردستان عراق

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به کاهش ۵۴۰میلیون دلاری صادرات به عراق در ۷ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: روند کاهشی صادرات ناشی از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در عراق بوده.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق درباره وضعیت صادرات به عراق گفت:  مرزها باز است، تردد انجام می‌شود و صادرات کالا در جریان است اما کسادی بازار عراق و ناامنی روی صادرات تاثیر گذاشته و صادرات ما را به این کشور کاهش داده است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات به اقلیم کردستان افزایش یافته است گفت: به دلیل شرایط پیش‌آمده در عراق، صادرات از مرزهای جنوبی کاهش یافته است. 

وی بیان داشت: با توجه به حساسیت‌هایی که نسبت به مصرف کالاهای ترک در اقلیم کردستان از سوی کمپین‌ها و گروه‌های مردمی بعد از جنگ اخیر سوریه با کردهای سوریه بوجود آمده مصرف کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان افزایش یافته است. 

حسینی با اشاره به اغتشاشات اخیر در عراق بیان داشت: در شرایط آشوب مردم کالای کمتری خریداری می‌کنند بنابراین همین مساله روی مصرف کالاهای ایرانی تاثیر گذار بوده است. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: در ۷ ماهه سال ۱۳۹۷ میزان صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بوده در حالی که میزان صادرات ایران به عراق در ۷ ماهه ابتدای امسال به ۵ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار کاهش یافته و این موضوع ناشی از نابسامانی‌های اخیر در عراق بوده است زیرا روند صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش بوده است. 

وی افزود: صادرات به عراق  در ۷ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴۰ میلیون دلار کاهش یافته است.