تاریخ : 1398,دوشنبه 11 آذر22:19
کد خبر : 336923 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

وقتی تولید داخلی وجود نداشته باشد، دولت با مشکل مواجه خواهد شد

دبیر هسته مطالبه گری و گفتمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قوه قضائیه باید با کسانی که 6 سال است جلوی اجرای این قانون را گرفتند، برخورد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمد صادق جعفری دبیر هسته مطالبه گری و گفتمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد در میزگرد  «بررسی وضعیت مبارزه با قاچاق و لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه تجاری» که در این خبرگزاری برگزار شد، گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد مشکلات اقتصادی و نابسامانی بازار، قاچاق کالا است.

وی ادامه داد: برخورد با واردکنندگان کالای قاچاق، کار نادرستی نیست ولی مشکل اصلی اینجاست که ما هیچ سامانه و نظارتی‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا نداریم، اینکه بدانیم چقدر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و این کالاها از چه راه هایی وارد می شوند، این مسئله باعث شده که دریچه‌های متعددی برای افرادی که می خواهند کالای قاچاق را وارد کشور کند باز گذاشته شود.

این فعال دانشجویی افزود: وقتی کالا به صورت قاچاق وارد کشور شود، تولیدکننده داخلی ضربه می بیند، وقتی تولید کننده ضربه ببیند برای کارگر هم مشکلی ایجاد خواهد شد و در ادامه در جامعه مشکلاتی پیش خواهد داد. وقتی تولید داخلی وجود نداشته باشد، درآمد کافی هم وجود ندارد و دولت هم با مشکل مواجه خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: سوال های اصلی ما این است که چرا تاکنون قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا اجرا نشده است، چرا نزدیک به شش سال است جلوی اجرای این قانون گرفته شده است، چرا با گذشته یک سال گزارش عدم اجرای این قانون در مجلس قرائت نشده و متاسفانه چرایی های وجود دارد که ماجرا را برای ما عجیب تر می‌کند.

وی تصریح کرد: این اتفاقات برای ما اینگونه تداعی می‌کند که پای منفعت یکسری از آقایان که در صادرات و واردات نقش دارند وسط است که نمی‌گذارند این قانون اجرا شود.

محمد صادق جعفری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنانس با بیان اینکه اکنون ما به بحث پیشگیری نیازی نداریم بلکه درمان هر چه زودتر مشکلات مهم است، گفت: اما یک بحث مهمی که وجود دارد این است که ۶ سال است قانون به این مهمی اجرا نشده و باید مطالبه‌ای جدی از قوه قضائیه داشته باشیم که با توجه به حقوق عامه و قانون مجازات اسلامی با افرادی که ۶ سال جلوی قانونی را که مستقیماً به همه مسائل مهم حاکمیت و مردم مربوط است گرفته و جلویش سنگ انداخته‌اند، برخورد کند.

وی افزود: بحث معیشتی و رفاه مردم و کوچک شدن سفره آنها و فرهنگ و هنجارهای اجتماعی و مفاسد اقتصادی همگی تحت تاثیر عدم اجرای قانون است که طی ۶ سال گذشته اجرا نشده و باید با افرادی که ۶ سال جلوی این قانون را گرفته و ضرری برابر با یک جنگ بر کشور تحمیل کرده‌اند، برخورد شود و این باید یک مطالبه جدی از قوه قضاییه باشد.

جعفری در ادامه به بحث ایجاد مناطق آزاد هم اشاره کرد و بیان داشت: در این مورد هم بحث پیشگیری از ایجاد این مناطق داریم و هم بحث جلوگیری از بیشتر نشدن آسیب‌های این مسئله مطرح است. مناطق آزاد یکی از سوراخ‌های بزرگ و از مبادی قانونی قاچاق است و ما چنین برداشتی از مناطق آزاد داریم چون این مناطق به بازیچه دست آقایان تبدیل شده تا از آن برداشت های سیاسی و انتخاباتی بکنند.

وی ادامه داد: برخی افکار عمومی را به این سمت و سو برده اند که اگر مناطق آزاد ایجاد شود زمین‌های منطقه  شما گران خواهد شد و برای ساکنین منطقه شغل ایجاد می‌شود در حالی که هیچ توجیه کارشناسی ای از سوی آقایان نداریم که چرا چنین اتفاقی می افتد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: آیا این اشکال از سوی ما است که نتوانستیم این را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم که مردم این سوال را بپرسند که حرف کارشناسی شما چیست که می گویید منطقه ما باید تبدیل به منطقه آزاد شود یا اشکال از جای دیگری است. باید این را بررسی کنیم.

وی با طرح این سوال که مگر می‌شود مناطق آزاد را تاسیس کنیم و هیچ نظارتی بر آن نداشته باشیم، تصریح کرد: این مناطق تبدیل به مکانی شده که قاچاقچی به صورت قانونی از طریق آن قاچاق می‌کند و دولت هم حمایت می‌کند فقط جنس وارد کشور می‌شود و تولید کننده نابود می‌شود و مردم آن منطقه به مصرف‌کننده بودن جنس‌های خارجی عادت می کنند و تولید ملی از بین می‌رود.