تاریخ : 1398,چهارشنبه 13 آذر19:30
کد خبر : 337185 - سرویس خبری : زنان

در میزگرد نقش و جایگاه زنان مطرح شد؛

نقش و جایگاه زنان در نهادهای تصمیم ساز

میزگردی با عنوان نقش و جایگاه زنان در نهادهای تصمیم ساز و در تاریخ دوازدهم آذرماه نود و هشت و با حضور چندی از بانوان در تالار آزادی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.ره برگزار شد.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی میزگردی با عنوان نقش و جایگاه زنان در نهادهای تصمیم ساز روز سه شنبه با حضور چندی از بانوان در تالار آزادی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد، میهمانان این برنامه کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی، اجتماعی و زنان و خانواده، مهناز بیات کمیتکی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه جعفری سراج حقوقدان و مدرس دانشگاه، مریم شادی معاون اجتماعی زنان ریاست جمهوری در دولت دهم بودند.

مدعوین در این نشست که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد چالش ها و فرصت های حضور بانوان در نهاد های سیاست گذار، مدیریتی و اجرایی را بررسی کردند.

خزعلی ضمن اشاره به این مطلب که سیاست گذاری ها پیرامون حضور زنان در نهادهای موثر کشور از زمان جنگ تحمیلی توسط رهبر انقلاب در زمان عضویت ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و تا کنون مطالعه و تدوین سیاست های آن ادامه دارد اشاره کردند : ما در زمینه سیاست گذاری و وجود قوانین حمایتی از زنان کمبودی نداریم و ضعف های موجود مستقیما به حوزه اجرا باز میگردد.

او در ادامه اشاره کرد: عدم حضور اعضای هیئت دولت در جلسه ستاد ملی زنان از زمستان ۹۶ از تشکیل این ستاد و قانونی شدن مصوبات آن جلوگیری کرده است.

مریم شادی معاون اجتماعی زنان ریاست جمهوری در دولت دهم گفت: این که فعالیت ها در معاونت زنان ریاست جمهوری از سال ۸۴ با محوریت خانواده و به صورت گسترده شروع شد که منجر به اقداماتی نظیر غربال گری بیماری های زنان در سطح روستاهای ۶ استان محروم شد.

وی دلیل انحراف برخی از مطالبات زنان را عدم آگاهی از مطالبات به حق ایشان دانستند و افزودند: طبق پایش انجام شده در سال ۹۳ توسط موسسه رویش تنها ۳۲% از زنان نخبه کشور اطلاع داشتند که برطبق مصوبات قانونی می توانند از قوا چه مطالباتی داشته باشند.

فاطمه جعفری سراج نیز با اشاره به کفایت قوانین موجود برای بهبود و سر و سامان دادن به اوضاع زنان اضافه کردند قانون بیشتر تنها قانون را فربه خواهد کرد.

وی با انتقاد از مجلس شورای اسلامی مستقر به عنوان مجلسی با بیشترین تعداد نمایندگان زن و کمترین کارایی در حوزه زنان گفت : مجلس کنونی سعی در تصویب قوانینی داشته که تضییع حقوق بانوان است. مثل کنار گذاشتن طرح تسهیل ازدواج زنان و ارائه طرح افزایش سن قانونی ازدواج!

وی در ادامه اشاره کرد : ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که می خواهیم چه زنی با چه پرورش و تفکری را در نهاد های تصمیم ساز داخل کنیم؟ یک زن نخبه مسلمان یا یک زن با شیوه زندگی جهانی!

بیات عضو هیئت علمی دانشکده حقوق : باید زن را به عنوان یک انسان و جدای از خانواده بررسی کنیم. نگاه خاص جنسیتی باعث بروز تبعیض و خشونت علیه زنان میشود. باید دید آیا جامعه زنانی که در حوزه بررسی ها قرار دارد شامل همه زنان ایرانیست یا مثلا زن کرد سنی مذهب از قشر ضعیف جامعه از این بررسی ها جدا میشود و هرگز راه به نهادهای تصمیم ساز نمی یابد؟ زنان محدود به زنان مسلمان ثروتمند شیعه در چهارچوب خانواده نیستند. زن فاعل ما یشاء است و نباید زن را به خانواده منگنه کرد.


کد خبرنگار : 88