تاریخ : 1398,جمعه 15 آذر17:33
کد خبر : 337373 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دهقان: دولت نمی‌داند خواسته مردم چست

این فعال دانشجویی گفت:‌ نقش جریان دانشجویی این است که نسبت به مسائلی که در آینده ایجاد می‌شود موضع بگیرد، حرف بزند و نسبت خودش را با آینده مشخص کند و بتواند این را برای هر دو طرف یعنی هم مردم و هم حاکمیت بیان کند و دغدغهع هایش را مطرح کند.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در میزگرد « 16 آذر؛ جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری» که به مناسبت روز دانشجو  برگزار شد، به نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین، اعتراضات مردم بعد از این ماجرا و سوءاستفاده دشمنان و آشوبگران از فضای ایجاد شده اشاره کرد و گفت: باید نقش ما در جامعه مشخص باشد وقتی ما از مردم سالاری دینی به عنوان منطق حکومت‌داری صحبت می کنیم و در یک جامعه هم چهل سال هست که قائل به این منطق بوده ایم باید بر اساس چارچوب ها و اصول همین منطق هم عمل کنیم.

وی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب، دولت، مردم، جریان ها و خواص درباره مردم سالاری دینی گفت: رسیدگی به امور مردم و حل مشکلات یکی از اهدافی است که دولت به خاطر آن شکل گرفته اما اگر اهدافی که یک دولت دارد فراموش شود اتفاقاتی رخ می دهد مانند اتفاقات اخیر.

دهقان تصریح کرد: مردم ما از ابتدا پای اهداف انقلاب بودند و نگاه آنها هم این بوده است که ما قرار است انقلاب اسلامی را پیش ببریم و قرار است تغییر رخ بدهد و این تغییر در راستای رفاه و منافع مادی و معنوی مردم باشد.

دبیر تحکیم وحدت افزود: وقتی ما به عملکرد دولت در این زمینه نگاه می‌کنیم می بینیم واقعیت این است که دولت فعلی نماینده مردم نیست. آقای روحانی متاسفانه چند سالی است فراموش کرده که منتخب مردم است و باید برای مردم کار کند و مشکلات مردم را حل کند، این مسائل در دولت فراموش شده است

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد مردم برای دولت خیلی مهم نبودند برای همین هم می‌بینیم یک‌دفعه دولت در نیمه شب بدون اینکه هیچ اطلاعی داده شود یا بستری فراهم شود، قیمت بنزین را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین با روشی که دولت اجرا کرد، موجب نگرانی مردم شد، گفت: دولتی که نتواند درد مردم و دغدغه مردم را نداشته باشد طبیعتاً مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: در بحث مردم‌سالاری دینی وقتی بحث دولت و مردم مطرح است، یعنی دولت تشکیل می شود برای رفع نیازها و هدایت عمومی مردم و ایجاد امنیت و غیره ولی وقتی عملکرد دولت فعلی نگاه می‌کنیم می‌بینیم دولت در چند مرحله دست به اقداماتی زده که برخلاف مطالبات مردم بوده است.

وی با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از تصمیم دولت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می بینند یک نفر به عنوان منتخب مردم با اکثریت آرا انتخاب شده و تصمیمی گرفته که به صورت خوشبینانه قصد دارد کسری بودجه را جبران کند تا بتواند دولت را روی پا نگه دارد تا بعداً به مشکل برنخوریم، در نگاه رهبر معظم انقلاب این مسئله اهمیت دارد که مسئولی که سر کار می آید بتواند آزادی عمل داشته باشد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: رهبر انقلاب معتقد هستند که تصمیماتی که دولت به عنوان منتخب مردم می‌گیرد اگر پشتیبانی کارشناسی داشته باشد حمایت شود تا این تصمیم به نتیجه برسد کما اینکه در مسئله برجام هم همینگونه بود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هم به آزادی مسئولان در جمهوری اسلامی و هم به رای مردم قائل هستند و اگر ایشان جایی بخواهند جلوی تصمیم دولت را بگیرند و خودشان و مردم را در یک طرف و دولت را در طرف دیگر قرار دهند خلاف نگاه مردم سالارانه است و همین هم مشکلات دولت را افزایش خواهد داد از آن طرف هم مردم برخی مسائل را تجربه نمی‌کنند.

* دولت نمی داند خواسته مردم چست/ مجلس همواره با تأخیر عمل کرده است
دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره وظایف جنبش دانشجویی اضافه کرد: جریان دانشجویی به عنوان قشری که ارتباط خوبی با مردم دارد و دسترسی خوبی نیز به مسئولان برایش وجود دارد باید نقش خود را به درستی ایفا کند..

وی افزود: متاسفانه دولت ضعف دارد و یکی از ضعف‌های دولت هم این است که نمی داند مردم چه می‌خواهند ضعف بعدی هم این است که می‌داند جریانات سرمایه‌دار و پولدارها و ثروتمندان چه می‌خواهند

این فعال دانشجویی  با اشاره به نقش قوه قضاییه در بحث سهمیه بندی بنزین اضافه کرد: آقای رئیسی در همان ابتدا طی بیانیه ای اعلام موضع کرد که این مسئله بسیار خوب است. وقتی ما از قوه قضاییه می‌گوییم یعنی یک مجموعه که قرار است نقش خود را در جلوگیری و پیشگیری از جرم ایفا کند. در این ماجرا هم نگاه پیشگیرانه قوه قضاییه بسیار مهم است یعنی رئیس دستگاه قضا قبل از این اتفاقات در جلساتی که با آقای روحانی و رئیس مجلس داشتند قطعاً باید موضعی که داشت را خیلی جدی تر می گرفت و در رسانه ها اعلام می شد.

دهقان گفت: اگر بخواهیم نقش قوه قضاییه و آقای رئیسی را نزدیک به ایده آل‌های خود نگاه کنیم باید قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب موضع گیری کنند و کل هزینه را به جان بخرند آقای رئیسی می‌آمدند و موضع گیری‌ای که داشت را در انجام می داد. این که بعد از از بیانات رهبر معظم انقلاب آقای رئیسی بیانیه خود را منتشر کردند مقداری دیر است.

وی با اشاره به نقش مجلس در اتفاقات اخیر تصریح کرد: متاسفانه مجلس همواره با تأخیر عمل کرده است یعنی اینکه همیشه در اتفاقات یا عقب بوده است یا اگر هم در موضوعی عجله وجود داشته است موضوعی بوده که که به نفع مردم نبوده است مانند بحث اف ای تی اف یا لوایح دیگری که خیلی به دنبال احقاق حقوق مردم نبوده است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: به نظر بنده نقش آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، همچنین اعضای هیئت رئیسه و تمام نمایندگان مجلس در این ماجرا نباید مغفول بماند. بالاخره مجلس قدرتی دارد و با اتفاقاتی که قبل از سهمیه بندی بنزین رخ داد مشخص بود که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

* اصلاح‌طلبان در ماجرای اغتشاشات اخیر سعی کردند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند
وی با اشاره به نقش جریانات سیاسی در اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه بعد از اتفاقاتی که رخ داد دیدیم که جریان اصلاح طلب درد مردم را نداشت و با مطرح کردن مطالبی از اصل موضوع و عامل این اعتراضات که می توانست بهتر مدیریت شود فاصله گرفت و سعی کرد از آب گل آلود ماهی بگیرند و این جریان نشان داد نگاه آنها به مردم یک نگاه ابزاری است برای اینکه که بتوانند به منافع خودش برسند.

دهقان خاطرنشان کرد: جریان اصولگرایی هم یک ویژگی‌ای که دارد این است که کلا در خواب به سر می برد. وقتی وقتی عملکرد ها را بررسی می کنیم می‌بینیم جریان اصولگرا همواره سعی کرده است که بنشیند تا رهبر معظم انقلاب موضع گیری کنند بعد از آن به مسئله ورود می کنند و در کل نمی‌دانند مدل مواجهه با عملکرد دولت باید چگونه باشد برای همین بنا را بر سکوت گذاشته است.

وی یادآور شد:‌ مجموعه اصولگرایی نسبت به دولت روحانی مسئول است و به عنوان یک منتقد دلسوز و فهیم می‌تواند عمل کند ولی آنچه مشخص است این است که جریان اصولگرایی اهل هزینه دادن برای انقلاب اسلامی نیست و اگر الان هم حرف می زنند در راستای این است که در مجلس آرایی که می‌خواهد را بگیرد

این فعال دانشجویی گفت: ما اگر از جمهوری اسلامی، منطق مقام معظم رهبری، مردم سالاری دینی، نقش دولت و مجلس و قوه قضاییه جریانات سیاسی صحبت می‌کنیم و چیزی با عنوان رشد مردم و از آن طرف آزادی مسئولان می گوییم باید به نکاتی هم توجه کنیم. یکی درباره خود مسئولان است که این آزادی مسئولان قرار است آزادی مسئولانه باشد یا غیر مسئولانه.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان یکسری اختیارات دارند و به واسطه آن اتفاقات را رقم می زنند باید به این توجه کنند که آزادی آنها باید آزادی مسئولانه باشد و باید بپذیرند چه اشتباهاتی را کردند یعنی آقای روحانی بپذیرد تصمیمی که گرفته چه تبعاتی برای مردم خواهد داشت. در کل به نظر ما دولت آزادی مسئولانه را فهم نکرده بر اساس منافع خود و اطرافیان تصمیم می‌گیرد که این متضاد با نگاهی که مقام معظم رهبری و جنبش دانشجویی به موضوع آزادی مسئولان دارند.

* افزایش قیمت بنزین می توانست با تدبیر بهتری صورت گیرد
دهقان یادآور شد: گروه‌های مختلف، بخش خصوصی، جنبش دانشجویی که واسط بین مردم و دولت هستند باید کمک کنند که صدای مردم بهتر شنیده شود از طرفی تصویر درستی از تصمیم دولت و جلسه سران قوا به مردم بدهند و نگاه این نباشد که ما مردم را رها کنیم. یا اینکه بگوییم فقط طرف مردم را می‌گیریم و هیچ ایده ای هم نداشته باشیم.

وی گفت: به نظر افزایش قیمت بنزین می توانست با تدبیر بهتری صورت گیرد هرچند اعتقاد داریم قبل از آن می شد کارهای دیگری را هم انجام داد. اگر دولت مردم را فهم نمی‌کند گروه های رابط باید مردم را بفهمند و برای پیگیری مطالبات مردم تلاش کنند.

* برای شنیدن اعتراض مردم از بستر فضای مجازی کمک بگیریم
علی دهقان دبیر تحکیم وحدت بعد از صحبت های درودی به نقش جنبش دانشجویی در اتفاقاتی مانند اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت: الان چند موضوع وجود دارد یکی آنکه نسبت ما با مردم چیست؟ آیا ما قرار است این را بگوییم  که آقای حاکمیت کاری که کردی مطلقا اشتباه بود و معترضیم و چشمانمان را ببندیم و فریاد بزنیم که این اتفاقی که افتاد نباید می افتاد و باید دولت از تصمیمش برگردد؟

وی افزود: اگرما این نقش را جنبش دانشجویی درنظر بگیرد قطعا یک ارتجاعی کردیم و نمی شود گفت که واقعا اسم این جریان دانشجویی اصیل، فکور و عمیق است.

دهقان تاکید کرد: حالت دوم این است که جریان دانشجویی بگوید الان فضا ملتهب و به شکلی است که نمی شود خیلی به حرف مردم گوش داد و باید مردم را ساکت کرد و همان حرفایی که دولت می زند باید بشود و تصمیم دولت را توجیه کند و اصطلاحا ماله‌کش تصمیم دولت و در برابر مردم باشد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: جریان دانشجویی باید هر دو طرف را ببیند و این مزیتی است که جریان های دیگر ندارند اما این جریان دارد و وجه تمایز با جریان دیگر این است که جریان دانشجویی بیاد مردمی باشد و مسائل را از دریچه مردمی ببیند و آنجا که نیاز است حاکمیتی باشد نه به این معنا که  در فضای حاکمیت حل شود و بخواهد وابسته به حاکمیت باشد به این معنا که نقش حاکمیت را در ذهن و تحلیل هایش در نظر بگیرد و یک حالت تعادلی داشته باشد و نگاه حکمرانی و مردمی توامان داشته باشد و مسائل را تحلیل کند.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم بگوییم هم احساسات مردم و حال کنونی مردم برایمان مهم است دچار یک نقصی شدیم. مردم اگر درباره تصمیم مسئولان ناراحتند و احساسی دارند وارد خیابان شوند حق دارند  اما مهم است که جریان دانشجویی می خواهد مردم فقط درگیر این حس شوند و فقط احساسی نسبت به مسائل نگاه کنند یا نه ما دنبال این هستیم که مردم علاوه بر اینکه نگاه احساسی دارند و حق شان است که گلایه های خود را مطرح کنند را به سمتی ببریم که نگاه مردم به مسائل عمیق تر شود و آگاهی بیشتری نسبت به حاکمیت داشته باشند.

دهقان افزود:  آگاه کردم مردم نسبت به ساختارهای جمهوری اسلامی در کنار صحه گذاشتن بر احساسات و حق مردم باید به عنوان وظیفه جنشبش دانشجویی درنظر گرفته شود.

وی گفت: جریان دانشجویی نباید عامه مردم را درگیر فضای حالش و  گذشته کنند. ما به عنوان جنبش دانشجویی نقش جدی ای در مورد آینده داریم. اگر مردم و مسئولان نسبت به آینده مردم و مردم هم نسبت به آینده خودشان در غفلت به سر ببرند وظیفه جنبش دانشجویی است که کاری کند.

این فعال دانشجویی گفت:‌ نقش جریان دانشجویی این است که نسبت به مسائلی که در آینده ایجاد می‌شود موضع بگیرد، حرف بزند و نسبت خودش را با آینده مشخص کند و بتواند این را برای هر دو طرف یعنی هم مردم و هم حاکمیت بیان کند و دغدغهع هایش را مطرح کند.

وی افزود: ما اگر درگیر مسأله بنزین بشویم و چند ماه از اینمسئله حرف بزنیم که دولت اشتباه کرده آن بحث احساسی اش را تقویت کنیم ممکن است در آینده در اتفاقی که بدتر از این اتفاق باشد موضعی نداشته باشیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: جریان دانشجویی نباید بدون راه حل باشد برای چنین مواقعی. راه حل هم منظور صرفا راه حل کارشناسی نیست ما همه مان قائل به این هستیم که مردم حق اعتراض دارند و طبق اصول قانون اساسی و منطقی که خود حضرت امام و رهبری  و جریان دانشجویی دارد ما قائل به این است که حرف مردم باید شنیده شود و مردم حق اعتراض دارند اما اگر این بدون راه حل باشد موجب سردرگمی برای مردم می‌شود و کمکی نمی کند که مردم حرف شان را به حاکمیت بزنند.

وی گفت: ما باید از بستر فضای مجازی و بستر فضای سایبری استفاده کنیم و راه های جدیدی که وجود دارد و عقلانی تر هم است را برای بیان اعتراض مردم فراهم کنیم.

دهقان ادامه داد: ما در دفتر تحکیم بنا داریم از این بسترها استفاده کنیم و فضا را ایجاد کنیم علاوه بر اعتراضات میدانی و قالب هایی که کلیشه ای شده نامه و بیانیه.، بسترهای جدیدی را برای رساندن حرف مردم به حاکمیت امتحان کنیم که بتواند اثرگذار تر باشد در فضای فعلی و آینده کشور.