تاریخ : 1398,شنبه 16 آذر13:36
کد خبر : 337458 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دبیرجنبش عدالتخواه: روحانی پاسخگوی عملکرد 6 ساله‌اش باشد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه روحانی باید پاسخگوی عملکردش در6 ساله گذشته باشد، گفت: دولت با روشی که سهمیه بندی بنزین را پیاده کرد باعث شوک به جامعه شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در میزگرد « 16 آذر؛ جنبش دانشجویی و مطالبه‌گری» که به مناسبت روز دانشجو در این خبرگزاری برگزار شد، به مطالبه‌گری دانشجویان در مسائل مختلف و انتقاداتی که جنبش دانشجویی به عملکرد مسئولان دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که این روزها مورد انتقاد دانشجویان است اقدامی است که دولت در رابطه با سهمیه بندی بنزین داشت. متاسفانه تصمیمی که دولت در رابطه با مسئله بنزین گرفت نه در مسیر تدبیر معیشتی مردم بود و نه استدلال لازم را جهت اقناع افکار عمومی داشت.

وی ادامه داد: این مسئله به گونه‌ای بود که حتی نمایندگان ملت هم اقناع نشده بودند و می‌بینیم که بعد از سهمیه‌بندی، نمایندگان در مجلس جریان را یک طور جلو می بردند و ۲۴ ساعت بعد از بیانات رهبری به گونه دیگری جریان را دنبال می‌کنند.

یادگاری ادامه داد: متاسفانه دولت با روشی که سهمیه بندی بنزین را در در جامعه پیاده کرد باعث شوک به جامعه شد. کسانی که این کار را کردند نه تنها نگاه امام و جمهوری اسلامی را درک نکردند بلکه به دنبال ماهی گرفتن در فضای گل آلوده مدیریتی خود هستند.

این فعال دانشجویی گفت: به اعتقاد ما امکان بررسی کارشناسی مسئله سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد و این امکان را رهبر انقلاب به جریان دانشجویی دادند که در چنین مسائلی در چهارچوب و فضای مشخص که در ساختار قانون جمهوری اسلامی وجود دارد موضوع را پیگیری کند.

دبیر جنبش عدالتخواه تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که در آینده نزدیک تا آنجایی که می‌توانیم در حوزه کارشناسی مسئله ورود پیدا کنیم. این هم نه تنها در مسئله سهمیه بندی بنزین می تواند باشد بلکه معطوف به آینده اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و به اقداماتی که در بحث اقتصادی صورت می گیرد و همچنین عدم اتکا به توان داخلی و سیاست هایی که از سوی دولت پیگیری می شود هم هست.

دولت می‌خواهد ضعف‌های خود را گردن نظام بیاندازد
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای روحانی باید پاسخگوی عملکرد خود در حوزه های مختلف کشور باشد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: تصمیمی که در رابطه با سهمیه بندی بنزین گرفته شده باعث شد که بسیاری از مردم نگران شوند و به این مسئله اعتراض کنند تصمیمی که از ابتدا نادرست و غیر شفاف بود.

یادگاری اضافه کرد: به نظر می رسد دولت به دنبال این است که بسیاری از ضعف های خود را گردن نظام بیاندازد، این درست نیست. دولت در بحث بنزین یک رفتار غیرعاقلانه انجام داده و می‌توانیم در مورد این که تصمیم گرفته شده از سوی دولت سوء نیت بوده یا نه، صحبت کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری که تاکنون همه اختیارات لازم را داشته است باید پاسخگو باشد. پاسخگوی اینکه دولت دائماً خواسته های معیشتی مردم را با مسائلی مانند مذاکره و مسائل حاشیه ای گره زده است. وی باید در مورد شش سال مدیریت ناکارآمد و چرایی اداره کشور با اقتصاد لیبرالی و عدم اتکا به ظرفیت مردمی پاسخگو باشد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: تصمیمی که در بحث اجرای سهمیه بندی بنزین گرفته شد تصمیمی نادرست و از ابتدا مشکوک و غیرشفاف بود. به گونه ای که تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه دولت به دنبال این است که بسیاری از نواقص مدیریتی خود را به پای نظام بگذارد وجود داشت تا نه‌تنها پاسخگوی آن نواقص در فضای کلی کشور نباشد بلکه سعی کند بسیاری از نواقصی که در گذشته به دلیل عدم ناکارآمدی خود ایجاد کرده را با عنوان تصمیم نظام جلو ببرد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: نکته حائز اهمیت درباره اتفاقات اخیر این است که ما دوگانه‌ای بین التزام، حاکمیت و جمهوریت نداریم. درست است که اینها در کنار هم مفهوم می یابند و در کنار همدیگر به انقلاب اسلامی هویت می بخشند اما نکته ای که گاها در بسیاری از اعتراض های مردمی در موضوعات مختلف دیده می شود این است که معترضان باید هویت اعتراض خود را با اصل حاکمیت مشخص کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات کارگران و مطالبه گری جنبش عدالتخواه برای حل مشکلات آنها گفت: در موضوعات مختلف در حوزه خصوصی سازی،‌ عدالت آموزشی و صداوسیما هیچ بستری جهت اعتراض فراهم نیست و گاها هر نوع اعتراضی در اعتراض به حاکمیت تحمیل می شود که این اقناع مردود و اشتباه است.

* ساختارهای حال حاضر نظام ظرفیت اصلاح نواقص موجود را دارد
یادگاری تاکید کرد: بطور پیش فرض ما قائل به این هستیم که ساختارهای در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران امکان اصلاح را فراهم می کند و به دنبال اقدامات ساختارشکنانه ای نیستیم  و هر اقدام ساختارشکنانه ای را مردود و اشتباه می دانیم چون قائل هستیم ساختارهای حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های لازم جهت اصلاح نواقص موجود را دارد.

وی اضافه کرد: اما اینکه هرگونه مطالبه به حقی در فضای مردم در کنار التزام به حاکمیت معنا شود و حاکمیت هم نتواند اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسند و مدام صف اعتراض کننده و اغتشاش کننده یکسان دیده شود این ضعف است و شکی نیست باید در این مورد صحبت کنیم.

دبیر جنبش عدالتخواه گفت: در سال های اخیر به این موضوع می رسیم که حاکمیت مدلی در جهت برخورد با اعتراض مردمی ندارد و اگر اعتراضی مثلا در ده ونک صورت یا در حوزه صداوسیما یا در بسترهای مختلف سیاسی اجتماعی کشور شکل می گیرد متأسفانه حاکمیت هیچ گونه مدلی در اصلاح مسأله ندارد.

یادگاری یادآور شد: این موضوع نیازمند این است در اولین فرصت هم جریان دانشجویی و هم ساختارهای مختلف کشور که مسئولیت این امر را دارند در مورد نقش مردم در برابر نواقص و آسیب های انقلاب اسلامی طرح بحث کنند و مدلی در نحوه برخورد با مردم ایجاد شود.

وی افزود: بطور مشخص در اتفاقات اخیر در برخی موضوعات  جمهوریت نظام به حاشیه کشانده شده و این نیازمند بررسی و رسیدن به راهکار مناسب است و نیاز است که نوع نگاه مان و نوع مواجهه مان با مردم درست شود.

دبیر جنبش عدالتخواه ادامه داد: وقتی در مورد نظام تصمیم گیری صحبت می کنیم باید آن نظام به طور مشخص اختیارات و فضای مدل تصمیم گیری اش مشخص باشد.

وی گفت: در شورای هماهنگی اقتصادی متأسفانه تا کنون شاید به اندازه پنج خط هم بطور شفاف از وظایف شان، اختیارات شان و نحوه پاسخگویی شان به مردم هیچ حرفی و محتوایی تولید نشده که مطمئنا این نیازمند این است که در آینده ای نزدیک و در اولین فرصت در مورد شورای هماهنگی اقتصادی توضیحات لازم به مردم داده شود. علی الخصوص خواستار این هستیم که رؤسای سه قوه نسبت درباره مدل تصمیم گیری صورت گرفته در شورای هماهنگی اقتصادی بطور شفاف و مشخص پاسخ بدهند.

یادگاری تاکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی در موضوعات مختلف کشور به عنوان اتاق جنگ جمهوری اسلامی در دوران جنگ است و ما خواستار این نیستیم که بسیاری از موضوعات مشخص که نیازمند این است که شفاف نباشد و به دلیل حساسیت ها و مصلحت های کل نظام، گفته شود اما این شورا نباید به یک جایگاهی تبدیل شود که مردم ندانند که در آن چه تصمیم گیری هایی صورت می گیرد و چگونه با منافع ملی برخورد می شود.

دبیر جنبش عدالتخواه گفت: در این شورا درباره سهمیه بندی بنزین تصمیماتی گرفته شده که با نظر برخی کارشناسان تناقض دارد و هیچ اقناعی در جهت توجیه افکار عمومی شکل نگرفته و اصل وجود شورا مورد سوال است که با چه مبنایی و رویکردی در موضوعات مختلف جلو برده می شود. یکی از نقایصی که مدت هاست مواجه هستیم نوع نگاه روسای سه قوه با نظرات مردم و نوع مواجه شان با فضای جمهوریتی است.

وی اظهار داشت: ما در کنار جلسات شورای هماهنگی اقتصادی، جلسه سران قوا را داریم که گاها بسیاری از تصمیم های مختلف کشور در آنجا گرفته می شود ما باید این برسیم که جمهوری اسلامی آمده تا گعده های دو - سه نفره را در تصمیم گیری ها کنار بگذارد.

یادگاری اضافه کرد: ما وقتی از مسئولان سران سه قوه صحبت می کنیم هر کدام باید بطور مشخص به برخی از مدل های تصمیم گیری پاسخ دهند.

دبیر جنبش عدالتخواه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که در جبهه خودی که جریان انقلاب اسلامی است افرادی در بزنگاه های تاریخی یا ساکت اند یا به دنبال این هستند که چرتکه های خود را نسبت به نحوه نگاه افکار عمومی بیندازد و این آسیب است.

وی در ادامه گریز مجددی به اغتشاشات اخیر زد و گفت: حاکمیت باید این ظرفیت را فراهم کند که صف مردم از صف اغتشاش گر کنار هم کشانده نشود و هر نوع گفت و گویی و طرح بحثی کارشناسی شده و در فضای کشور به عنوان خطر امنیتی تحمیل نشود و اجازه گفت و گو در فضای کشور داده شود

یادگاری ادامه داد: متاسفانه برخی از دادستان ها در استانها هر گفت وگویی را مردود می دانند مثلا در مسأله خصوصی سازی و هفت تپه اقدامات اشتباه برخی از دادستان ها مشهود است. ما قائل به این هستیم که قوه قضائیه ای برای ما مفید خواهد بود که در کنار مبارزه با فساد در آسیب های مختلف همراه با مردم باشد.

* اگر سهمیه بندی بنزین خوب بود چرا دولت آن را کنار گذاشت؟
دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در قسمت پایانی سخنانش مجددا به موضوع سهمیه بندی بنزین برگشت و اتفاقات بعد از آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: نکته حائز اهمیت درباره اتفاقات اخیر این است که صرف یک مسأله، اصلاح سهمیه بندی بنزین نباید تهدید شود. بنظر من باید کلان تر مسأله را دید.

وی در ادامه با انتقاد از مدیریت اقتصادی رئیس جمهور و عدم پاسخگویی وی افزود: وقتی می گوییم عدم پاسخگویی صرفا درباره عدم پاسخگویی به جریان دانشجویی صحبت نمی کنیم بلکه درباره یک نوع عدم پاسخگویی به مردم صحبت می کنیم.

یادگاری تاکید کرد: چرا آقای روحانی حاضر نیست با مردمی که اختیار تصمیم گیری را به ایشان داده اند صحبت و گفت و گو کند؟ چرا نباید اجازه دهد بستر مسائل کارشناسی در کشور فراهم شود؟

وی گفت: اقداماتی که از سمت دولت صورت گرفته از مسیر مردم دنبال نشده و وقتی درمورد مردم صحبت می کنیم بطور مشخص داریم در مورد مفهوم جمهوریت صحبت می کنیم چون واقعا قائل به این هستیم اگر ماهیت انقلاب اسلامی منهای جمهوریت تعریف شود ماهیت انقلاب اسلامی به چالش کشیده می شود. ما انقلاب مان را با منطق مردم آغاز کردیم و با منطق مردم پیش می بریم و در بزنگاه و حوادث مختلف از ظرفیت مردم استفاده می کنیم.

وی گفت: آیا هرگونه اعتراض و طرح بحثی در موضوعات مختلف را باید با عینک امنیتی ببینیم؟ این اشتباه است. امنیت و عدالت در کنار هم معنا می یابد و تحت عنوان امنیت و عدالت دوقطبی وجود ندارد.

یادگاری اظهار داشت: از سمت جریان دانشجویی این مردود است که مداوم در جاهای مختلف در بلندگوهای مختلف فریاد بزنیم که امنیت کشور برای ما اهمیت دارد و خط قرمز است ولی به عدالت بی‌توجهی شود. آقایان رئیسی و روحانی و حتی نمایندگان مجلس امنیت و عدالت را باید در کنار هم ببیند. در بستر امنیت و عدالت است که شکوفایی انقلاب اسلامی شکل می گیرد.

وی گفت: در اقدامی که اخیرا صورت گرفت نقش برخی از افراد نادیده گرفته شد. همین بحث اصلاح سهمیه بندی بنزین در گذشته با هزینه بسیار زیاد و با نگاه کارشناسی صورت گرفته بود حتی در تصمیم گیری با بسیاری از مسئولان تا سطح استاندار و فرماندار مشورت شد و آمادگی لازم را برای مردم فراهم کرده بودند اما این موضوع از سوی آقای زنگنه کنار گذاشته شد. حال این سوال پیش می آید اگر مدل تصمیم گیری اشتباه بود چرا دوباره به آن بازگشت شد؟ اگر درست بود چرا کنار گذاشته شد؟

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: در انقلاب اسلامی نباید به عقب بازگردیم. هرگونه بازگشتی به عقب اشتباه است و ضرر زدن و آسیب زدن به منافع ملی است و منافع ملی را از بین می برد.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید این موضوع را پیگیری کنند که اگر مدل تصمیم گیری اشتباه بوده چرا دوباره بازگشت با این نوع مسأله شده و اگر درست بوده و زنگنه اشتباه کرده حتما باید پیگیری شود. ما قائل به محاکمه آقای زنگنه هستیم و زنگنه باید بطور مشخص در مورد روند مدل تصمیم گیری در وزارت نفت و موضوعات مختلف کشور پاسخگو باشد و علی الخصوص درباره به آشوب کشیدن کشور که اگر مسأله را به طور کارشناسی پاسخگو نباشد باید محاکمه شود.

یادگاری ادامه داد: دولت روحانی بسیار در معرض فساد سیاسی قرار دارد و نیاز است که حتما رئیس قوه قضائیه که در حال مبارزه با فساد است با عینک مبارزه با فساد به دولت نگاه کند.

وی گفت: نوع مدیریت دولت اشتباه بود و باید در اتفاقات اخیر مشخص شود چه کسی باعث زدن خسارت به کشور شد و مسئول این اقدام محاکمه شود. تصمیمی که در فضای کشور گرفته شد چون با عدم اقناع افکار عمومی همراه بود جامعه را به آشوب کشاند.

این فعال دانشجویی به عملکرد رسانه ملی هم اشاره کرد و گفت: رئیس صداوسیما حاضر نیست که صدای مردم را از رسانه ملی بیان شود. اگر قرار است صدای مردم در رسانه ملی شنیده نشود این منطق اشتباه است و آسیب می زند به انقلاب اسلامی.