تاریخ : 1398,شنبه 16 آذر22:45
کد خبر : 337566 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

حمایت از فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه محقق اردبیلی

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از حمایت از فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال دانشجویان، ساخت خوابگاه دانشجویی جدید 320 نفری نیز از سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عزیز حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز دانشجو، با اشاره به آمار دانشجویان و رشته‌های تحصیلی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این دانشگاه در حال حاضر دارای حدود 11 هزار نفر دانشجو در 238 رشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی بیان اینکه 397 نفر عضو هیات علمی تمام وقت در این دانشگاه در حال علم‌آموزی به دانشجویان هستند، افزود: همچنین در حال حاضر فضای موجود این دانشگاه 114 هزار و 515 مترمربع فضای آموزشی و کمک آموزشی بوده و  34 هزار 900 مترمربع نیز در حال احداث می‌باشد.

حبیبی با بیان اینکه این دانشگاه دارای هشت مجموعه خوابگاه دانشجویی خواهران با ظرفیت حدودی یک هزار و 800 نفر و پنج مجموعه خوابگاهی دانشجویی برادران با ظرفیت حدودی یک هزار می‌باشد، اضافه کرد: عملیات احداث یک باب خوابگاه دانشجویی برادران نیز  با ظرفیت  320 نفر از سال گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به پرداخت بیش از 20 نوع وام دانشجویی و شناسایی و معرفی دانشجویان نیازمند به صندوق قرض الحسنه دانشگاه، گفت: پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه بلاعوض نیز به دانشجویان نیازمند در دانشگاه محقق اردبیلی انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی انجام خدمات ویزیت پزشکی، تزریقات و پانسمان، خدمات دندانپزشکی، خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی، تشکیل کارنامه سلامت برای دانشجویان و شناسایی و کمک به دانشجویان در معرض خطر، برگزاری اردوهای جنگل‌نوردی، کوهنوردی و و پیاده‌روی برای دانشجویان را از فعالیت‌های مهم دانشگاه در زمینه سلامت دانشجویان عنوان کرد و گفت: در زمینه امکانات ورزشی نیز این دانشگاه دارای دو زمین چمن فوتبال، یک سالن ورزشی ویژه خواهران و دو سالن ورزشی ویژه برادران، زمین چمن مصنوعی والیبال ویژه خواهران، زمین چمن مصنوعی فوتسال ویژه خواهران، سالن وزنه مجهز خواهران، سالن وزنه مجهز برادران، سالن کشتی، سالن تنیس روی میز، سالن تکواندو، پیست دو و میدانی می‌باشد.

حبیبی به ضرورت ایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید کرد و گفت: تلاش‌های زیادی از طرف دانشگاه در خصوص تقویت ارتباط با صنعت و جامعه صورت می‌گیرد، از قبیل فرصت مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت، فعال‌سازی شورای پژوهشی سازمان‌ها، بازدید اساتید از واحدهای تولیدی استان، سوق دادن موضوع پایاننامه‌ها به سمت نیازهای جامعه و صنعت، ایجاد مشوق‌های داخلی برای اساتید و محققین دانشگاهی برای پاسخ به نیازهای پژوهشی جامعه و صنعت.

حبیبی با اشاره به نقش دانشگاه در رشد و توسعه استان، گفت: تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان‌ها و کشاورزی و صنعت و خدمات استان، پاسخ به نیازهای تحقیقاتی مراکز مختلف اجرایی و تولیدی در قالب طرح‌های پژوهشی اساتید و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، همکاری در آموزش مستمر و بازآموزی نیروی انسانی فعال در بخش‌های مختلف، اجرای نشست‌ها و همایشهای علمی مورد نیاز استان و ارائیه راهکارهای مورد نیاز برای حل مسائل مبتلابه در کشاورزی، خدمات، امور اجتماعی و توسعه‌ای توسط دانشگاه می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر واقع شود.

وی با اشاره رتبه دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: رشد علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته است؛ بطوری که شاهد ارتقای هشت پله‌ای رتبه دانشگاه در رتبه بندی سالیانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) و رشد ۵۵ و ۴۰ درصدی تولیدات علمی دانشگاه بر مبنای گزارشات پایگاه های استنادی Scopus و Web of Science هستیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه همکاری‌های علمی ما با کشورهای برتر خارجی در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: علیرغم تحریم های ظالمانه و فشارهای اقتصادی وارده بر کشور، ارتباطات علمی اساتید و پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی با کشورهای خارجی از جمله آلمان، انگلیس، سوئد، فرانسه و غیره در حال افزایش است و دانشجویان دکتری دانشگاه نیز در کشورهای خارجی در حال گذراندن فرصت های مطالعاتی هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت در انجمن‌های علمی بستر خوبی برای رشد و ارتقای دانشجویان، ایجاد نشاط و روحیه همکاری و تقویت کار گروهی است، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی گسترده نیز در دانشگاه وجود دارد که علاقمندان می توانند از آنها استفاده کنند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه در راستای مدیریت سبز و دانشگاه سبز، گفت: بر اساس رتبه بندی اعلام شده توسط Green Metric ، دانشگاه محقق اردبیلی برای اولین بار در این رده بندی مورد ارزیابی قرار گرفته و توانست رتبه ۴۲۷ جهان و 9 دانشگاه‌های کشور را کسب کند.

وی اضافه کرد: در این نظام رتبه بندی که هر ساله در ماه دسامبر برای دانشگاه‌های جهان اعلام می شود شاخص‌های مختلفی همچون زیرساخت‌های موجود در راستای ایجاد محیط زیست مناسب، توجه به مصرف بهینه انرژی و تغییرات آب و هوا، میزان تولید و بازیافت پسماندها، میزان مصرف و بازیافت آب، به کارگیری سیستم‌های حمل و نقل بدون آلایندگی و نیز آموزش و پژوهش در حوزه صیانت از محیط زیست  به عنوان شاخص های اصلی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

حبیبی ادامه داد: فعالیت‌های انجام شده در راستای توسعه و بهبود شاخص‌های زیست محیطی در دانشگاه می‌تواند به عنوان الگو و موتور محرکه‌ای برای سایر بخش‌های جامعه باشد و از این رو دانشگاه محقق اردبیلی در سال های اخیر نگاه ویژه‌ای به امر مدیریت سبز داشته است.

به گفته حبیبی، از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته دانشگاه محقق اردبیلی در این حوزه می توان به تخصیص حدود ۲۰ میلیارد ریال بودجه برای توسعه فضای سبز و محوطه سازی، کاشت درختان مقاوم در برابر کم آبی، نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف آب و برق، نصب درب گردان و درب اتوماتیک برای محدود کردن اتلاف انرژی در بخشهای مختلف، نصب تایمر و سنسورهای حرکت سیستمهای روشنایی، تحلیل میزان تولید پسماند در هر واحد، شناسایی پسماندهای خطرناک و جداسازی آنها، تفکیک انواع زبالهها، جایگزینی ظروف یکبار مصرف با ظروف گیاهی و کاغذی، نصب شیشههای دو جداره، عایق کاری لولههای آب گرم و نیز هوشمندسازی موتورخانهها و سیستمهای گرمایش اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های عمرانی این دانشگاه، گفت: در حال حاضر عملیات ساخت استخر دانشجویی، کتابخانه مرکزی، فاز دوم و سوم دانشکده فنی و مهندسی، ساختمان‌های جدید دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی و ادبیات و علوم انسانی و گلخانه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه با سرعت در حال انجام است.

حبیبی همچنین با اشاره به راه‌اندازی بنیاد حامیان دانشگاه محقق اردبیلی، افزود: این بنیاد می‌تواند بازوی دانشگاه در تامین زیرساخت‌ها و  نیازهای دانشجویان باشد.

وی با اشاره به اینکه اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه و کمک به دانشجویان نیازمند از مهمترین اهداف این بنیاد است، اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای فیزیکی با تاکید بر خوابگاه و کمک به دانشجویان نیازمند به طرق مختلف از جمله تاسیس صندوق قرض الحسنه از دیگر اهداف این بنیاد است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی همچنین از آغاز فعالیت سه پژوهشکده، سه مرکز تحقیقاتی و یازده هسته پژوهشی در دانشگاه محقق اردبیلی طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: این مراکز باید در حوزه پژوهش‌های تقاضا محور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه همه ما باید از این مراکز حمایت کنیم، تصریح کرد: این مراکز از بودجه دولتی استفاده نخواهند کرد، بلکه به نوعی خودگردان اداره می‌شوند، بنابراین باید مسئولان این مراکز در زمینه طرح‌های بین مراکزی فعالتر باشند.

حبیبی با اشاره به اینکه باید با هم‌افزایی در مسیر فعالیت‌های این مراکز حرکت کنیم، اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دانشگاه در زمینه فعالیت‌های این مراکز و ارتباط گیری و ارتباط دهی با سازمان‌های مختلف بهره بگیریم.