تاریخ : 1398,چهارشنبه 20 آذر01:45
کد خبر : 337985 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

بیانیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران درپی حواشی ۱۶ آذر

در قسمتی از این بیانیه آمده است: تجمعی که هم غیرقانونی بود و هم برخی افراد در آن اظهاراتی داشتند که نه تنها با مسلّمات علم اقتصاد که حتی با تاریخ واقعه‌ی 16 آذر 1332 نیز در تضاد بود. گفتند 16 آذر روز مبارزه‌ی دانشجویان با استبداد بود، امّا حرفی از استکبار نزدند در حالی که...

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن بیانیه تشکل های دانشجویی دانشگاه مازندران درپی حواشی اخیر تجمع دانشجویان تشکل اصلاح طلب به این شرح است:

شانزده آذر امسال در دانشگاه مازندران، نشان داد که دانشگاه زنده است. نمایندگان دانشجویان از تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی که قرار بود در برنامه‌ی روز دانشجوی دانشگاه صحبت کنند، در اعتراض به «عدم حضور ریاست دانشگاه در برنامه» و همچنین «حضور پررنگ کارمندان دانشگاه در مراسم» (آن هم به گونه‌ای که جا برای دانشجویان تنگ بود)، سالن را ترک و سخنرانی خود را به روزی که برنامه‌ای در شان دانشجویان برگزار شود، موکول کردند. این اقدام دانشجویی اما، با حواشی خاصی نیز رو‌به‌رو بود؛ برخی افراد که دامنشان به رانت و فساد اقتصادی در دانشگاه آلوده بوده و با روی کار آمدن ریاست جدید دانشگاه –دکتر نوذری- بساطشان برچیده شد، از فرصت سوء استفاده کرده و به دنبال آنند که ماهی خود را از این آبِ گل‌آلود بگیرند. ما تشکل‌های دانشجویی، به این افراد جداً اخطار می‌دهیم که دست از اقدامات سودجویانه‌ی خود بردارند؛ در غیر این‌صورت از سوی جنبش دانشجویی دانشگاه مازندران، پاسخ درخور خواهند دید. همچنین لازم است مسئولان دانشگاه نیز ضمن عذرخواهی بابت اهانتی که به مقام دانشجویان شد، در اسرع وقت، فرصت را برای بیان نظرات، انتقادات و اعتراضات دانشجویان فراهم کنند.

اعتراض اما، باید از مسیر قانونی مطرح شود. هر اقدام خلاف قانونی، در هر کجا که باشد محکوم است. شوربختانه در حوالی شانزده آذر امسال، دو اقدامِ غیرقانونی و خارج از چارچوب نیز رخ داد: یکی به آتش کشیدن بخشی از دانشکده‌ی الهیات و دیگری تجمع غیرقانونی لابی دانشکده‌ی اقتصاد. و ما هر دو را محکوم می‌کنیم. آتش‌سوزی مشکوک دانشکده‌ی الهیات که مشابه پروژه‌ی آتش‌سوزی، انفجار و کشته‌سازی در خوابگاه دانشگاه علم‌وصنعت بود نگرانی‌هایی را در میان دانشجویان ایجاد کرده است. هیچ بعید نیست که عده‌ای بخواهند پروژه‌ی کشته‌سازی و آشوب را در دانشگاه مازندران نیز دنبال کنند و با آسیب رساندن به جان دانشجویان، اهداف سیاسی خود را تامین کنند. چرا نباید دوربین‌های حراست دانشگاه سالم باشند تا بتوان با رصد این دوربین‌ها، بانیان این اقدامات مخرب و خطرناک را دستگیر کرد!؟ همچنین چرا نباید ورود و خروج دانشجویان دانشگاه، به دقّت کنترل شود تا جای نگرانی نبوده و امنیت دانشجویان تامین باشد!؟ ما تشکل‌های امضا کننده‌ی این بیانیه از حراست دانشگاه خواستاریم که در این خصوص پاسخگو بوده و بر تامین امنیت دانشجویان، اهتمام بیشتری داشته باشد. این از نخستین اقدامِ غیر قانونی.

و اما دومین اقدام غیرقانونی تجمعی بود که در لابی دانشکده‌ی اقتصاد برگزار شد. تجمعی که هم غیرقانونی بود و هم برخی افراد در آن اظهاراتی داشتند که نه تنها با مسلّمات علم اقتصاد که حتی با تاریخ واقعه‌ی 16 آذر 1332 نیز در تضاد بود. گفتند 16 آذر روز مبارزه‌ی دانشجویان با استبداد بود، امّا حرفی از استکبار نزدند در حالی که این واقعه در حقیقت واکنشی بود به کودتای امریکایی 28 مرداد و حضور نیکسون –معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده- در ایران. اما چرا این دانشجویان از امریکا چیزی نگفتند!؟ چون جریانِ چپ در ایران امروز، جز بازیچه‌ای در دستانِ زرسالاران اقتدارطلب امریکایی نیست؛ همان‌ها که ایران و ایرانی را بزرگترین مانع، پیش روی منافع خود در منطقه می‌بینند. همچنین ادعا شد که واقعه‌ی 16 آذر، در مقابل جریان "ارتجاع" آن روز ایستاد! اگر چه ارتجاع، همیشه‌ی تاریخ محکوم است، اما بر اهلش روشن است که اگر این ادعا ابزاری برای مقابله با «اسلام ناب» باشد، تنها می‌تواند از زبان کسانی جاری شود که از تاریخ، هیچ نمی‌دانند.

اما ارتجاع واقعی چیست!؟ ارتجاع، بازگشت به تصدی‌گری دولت در اقتصاد است که مولّد فساد و ناکارآمدی است. ارتجاع اقتصادی، بازگشت به سیاست‌های سرکوب قیمت‌ها به بهانه‌ی حمایت از اقشار محروم است؛ درحالی‌که تاریخ ثابت کرده است که این اقدام تورم‌زا، تنها به سود ثروتمندان است. ارتجاع جز همین «توزیع فقر»ی که چپ‌گرایان به دنبال آنند، نیست. برگزار کنندگان این تجمع غیرقانونی، از لزوم وجود آموزش و بهداشت‌ ارزان می‌گویند، اما هیچ ایده‌ای برای افزایش سطح تولید ملّی ندارند؛ جر روش‌هایی که در هر جایی پیاده شد، فقر و فلاکت به بار آورد. این معدود دانشجویان –که در بیانیه‌شان، خود را تمام دانشجویان دانشگاه معرفی کردند-، خواستند شهدای جریان ضدامریکایی 16 آذر را نیز به نام خود مصادره کنند؛ آقایان! قندچی با شما نیست، بزرگ‌نیا برای شما نیست، شریعت‌رضوی را مصادره نکنید! تاریخ را به یاد بیاورید؛ مسیری که شما می‌روید، نهایتاً به مسعود رجوی‌ها منتهی می‌شود؛ همان‌ چپ‌گرایانی که نهایتاً بغض و کینه‌ی کور، کارشان را به جایی رساند که با در جنگ ایران و عراق، با صدام علیه ملّت خود مبارزه کردند. همان‌ها که زخم اقدامات تروریستی کورشان هنوز بر پیکر تاریخ کشورمان، تازگی دارد. ماتشکل‌های دانشجویی، در نهایت به شما نیز جدّا هشدار می‌دهیم که به دامن مردم بازگردید و این بی‌راهه را نپیمایید.

انجمن اسلامی دانشگاه مازندران
بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران
مجمع عدالت‌خواه دانشگاه مازندران
کانون شهدا دانشگاه مازندران
انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه مازندران
هیئت دانشجویی محبان الحسین دانشگاه مازندران
نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه مازندران
انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه مازندران
انجمن علمی رهیافت نوین دانشگاه مازندران
انجمن علمی فقه وحقوق دانشگاه مازندران
کانون قران وعترت دانشگاه مازندران
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه مازندران
انجمن علمی علوم قران و حدیث دانشگاه مازندران
انجمن علمی ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
انجمن علمی مدرسی معارف اسلامی دانشگاه مازندران
انجمن علمی حسابداری دانشگاه مازندران


کد خبرنگار : 38