تاریخ : 1398,شنبه 23 آذر15:25
کد خبر : 338300 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

علی ذوعلم: اگر کنکور بگذارد، پژوهش در کشور رشد خواهد کرد

معاون رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برخی والدین و دبیران با کمک بیش از حد در پژوهش‌های دانش‌آموزی، مانع بروز خلاقیت آنها می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایلنا، مراسم جشنواره پژوهش‌های دانش‌آموزی و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برتر با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد.

حجت‌السلام علی ذوعلم؛ معاون رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تا زمانی که ما به خلاءها توجه نکنیم، پیشرفت نخواهیم‌کرد. ما در برخی از پژوهش‌های دانش‌آموزی شاهد فعالیت والدین هستیم، یعنی این والدین هستند که کارهای پژوهشی دانش‌آموزی را انجام می‌دهند و البته دانش آموزان نقشی ندارند و از این رو از والدین می‌خواهیم این کار نکنند و اجازه دهند دانش آموزان خودشان کار پژوهشی کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دبیران و معلمان بیش از آنچه که باید به دانش آموزان کمک می‌کنند، مانع خلاقیت دانش آموزان می‌شوند. اصل در پژوهش خلاقیت است و کمک‌های زیاد از حد مانع ظهور خلاقیت می‌شود. گاهی ما فراتر از برنامه درسی از دانش آموزان انجام کارهای پژوهشی داریم و در همین زمینه گاهی موضوعاتی مطرح می‌شود که موضوعات فانتزی هستند.  برخی از این کارهای پژوهشی فراتر از دغدغه‌های ذهنی دانش آموزان است.

معاون رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: همچنین یک سری فعالیت‌ها در این زمینه به مساله رقابت زدگی رسیده است و هدف این رقابت‌ها حتی آموزش و تعلیم و تربیت نیست از این رو چنین اقداماتی حتی می‌تواند آسیب زننده باشد. اما در انتها باید تاکید کنم که اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.