تاریخ : 1398,شنبه 23 آذر19:09
کد خبر : 338328 - سرویس خبری : یادداشت

علی دهقانی

نخبگان مطالبه کنند/نامزد ها شفاف بگویند

این روزها که بحث ثبت نام و اعلام حضور کاندیدا ها در اقصی نقاط کشور مطرح است و مباحث انتخاباتی روز به روز داغتر می شود، آفتی انتخابات پیشرو را تهدید میکند که در صورت غفلت از آن و سوار شدن بر موج جریانات انتخاباتی می تواند امید مردم به تغییر در خانه ملت را نقش برآب و تلخی های دوره قبل را تکرار کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی دهقانی// دهم آذر ماه با آغاز ثبت نام نامزد های احتمالی مجلس یازدهم بحث های انتخاباتی شدت گرفته و در محافل مختلف سیاسی در جریان است که روز به روز داغتر می شود. کاندیدا ها با معرفی و ارائه عملکرد خود و با اعلام خط فکری و مواضع خود در قبال مسائل اساسی به دنبال جذب اقشار مختلف مردم ونخبگان به سمت ستاد های انتخاباتی هستند.اما آنچه که از سوی کاندیداها به عنوان شعار های انتخاباتی دیده می شود یا موضع گیری های متعدد آنها در قبال مسائل مختلف نشانگر این است که این مواضع و موضوعاتی که مورد بحث و دغدغه آنهاست اساسا با دوره های پیشین تفاوت نکرده و هنوز مسائل عوام پسند و شعار های کلی بر بحث های حیاتی و موضوعات تخصصی رجحان داده می شود و هم از جهت کیفیت و هم کمیت جز اندکی از دغدغه های کاندیدا ها را شکل می دهد.همین امرثابت میکند که آفتی خطرناک انتخابات پیشرو را تهدید میکند که در صورت غفلت از آن و سوار شدن بر موج جریانات انتخاباتی می تواند امید مردم به تغییر در خانه ملت را نقش برآب و تلخی های دوره قبل را تکرار کند.

گذر از عوام فریبی و عوام زدگی راهکار تغییر
این آفت خطرناک که به کمی تامل میتوان آثار سوء غفلت از آن را در دوره ها پیشین مشاهده کرد، عدم ورود جدی نامزد ها به مسائل اساسی و به روز جامعه، عدم ورود آنها به مسائل تخصصی و عدم ارائه راهکار و مواضع شفاف در قبال آنهاست که کاندیدا ها اغلب شعارهای کلی و موضع گیری های سیاست زده و رقابتی و انتخاباتی را جایگزین این مسائل میکنند. این امر باعث می شود دغدغه های اساسی ملت در قبال مجلس گذشته و ضعف های مجلس پیشین و مسائل اساسی و تخصصی که در مجلس گذشته لاینحل باقی مانده بود همچنان مغفول واقع شود. بخشی از این غفلت به خود کاندیدا ها و جو انتخاباتی حاکم بر میگردد اما شاید بخش اصلی قصور متوجه نخبگانی است که در ایام انتخابات رقتاری سیاست زده داشته و به جای مطالبه گری تخصصی از نامزدها و یاد آوری کردن مطالبات اصلی و اولویت دار مردم، خود در گرماگرم رقابت های سیاسی هضم می شوند اما باید دانست تنها راهی که می تواند مجلس را از نارسایی های دوره قبل پاک سازد و نامزدها را نیز از عوام زدگی دور نگه دارد مطالبات تخصصی نخبگان و طرح موضوعات تخصصی و اصلی توسط آن ها و تزریق آن به بطن جامعه است.

به عنوان نمونه به تعدادی از این موضوعات که هم دغدغه اصلی نخبگان و موضوعات مورد چالش بین آن ها و مجلس گذشته بوده اشاره می شود. موضوعاتی که می تواند مطالبه انها از نامزدها هم عیار علمی و هم خط فکری حقیقی آنها را مشخص کند.

-شفافیت آرای نمایندگان
یکی از جنجالی ترین طرح های مطرح شده در مجلس که بسیار مورد مناقشه میان نخبگان و بطن جامعه و رسانه ها با نمایندگان مجلس واقع شد، بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس بود. شفافیت آرای نماینده یعنی آن نماینده علاوه بر محرم دانستن ملت باید هزینه رای خود را نیز پذیرا باشد و بر اهمیت آن واقف باشد اما غیر شفاف بودن آرا این مسئولیت پذیری را از نمایندگان سلب میکند.تا به حال سه بار طرح شفافیت آرا در مجلس مطرح شده که دو بار در سالهای گذشته تصویب نشده است و آخرین بار نیز در هفته های گذشته با تنها 69 رای به طرز عجیبی رد شد.نامزد ها باید شفاف بگویند که موضع آنها در قبال این طرح چیست.

-مالیات برعایدی سرمایه
مالیات بر عایدی سرمایه عبارت است از اعمال مالیات بر خانه های اخالی یا طلا و ارز که مضاف بر استفاده خانوار ها بوده و صرفا جنبه سوداگرانه دارد. اعمال این نوع مالیات که در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است، هزینه سوداگری را کاهش داده و باعث سرازیر شدن سرمایه از بخش های سوداگرانه به بخش های تولیدی می شود. لذا نقش مهمی در رونق تولید دارد. اگرچه این لایحه مجدد از سوی دولت ارسال و در مرداد ماه امسال اعلام وصول شد اما همچنان بلاتکلیف بوده و نیازمند پیگیری از سوی نخبگان است.نامزد انتخاباتی علاوه بر داشتن اطلاعات کافی باید موضع خود در این باره را شفاف کرده وعزم خود برای تصویب آن و ابلاغ آن به دولت را اعلام نماید.

-فرار مالیاتی
با نگاهی به آمار و ارقام فرار مالیاتی در کشور با اعداد نجومی و چند ده هزار میلیاردی روبرو میشویم که نتیجه فرار مالیاتی چند قشر خاص و پردرآمد و حتی چند شخص خاص است. به طوری که طبق آمار اعلام شده 78 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی متعلق به تنها صد نفر است. اگرچه اخیرا مالیات گرفتن از اقشار خاص پردرآمد همچون بازیگران مطرح شد ولی با دخالت و ورود مسئولان دولتی با انگیزه های سیاسی این طرح نیز به ثمر ننشست.

- FATF و کنوانسیون های ظاهرا بین المللی
بحث FATF و کنوانسیون های مربوطه یکی از جنجالی ترین بحث ها در جریان مجلس دهم بود که بارها واکنش رهبر انقلاب را نیز در بر داشت. این کنوانسیون ها به طور تخصصی توسط کارشناسان بارها تجزیه و تحلیل شده و خطرات آن ها گوشزد شد. رهبر انقلاب نیز آن را ساخته و پرداخته قدرت های استعماری و همسو با منافع آنها دانست. از این روی دانستن نظرات کارشناسی کاندیداها و موضع آنها در این باب ضروری است. البته به شرطی که به نظرات سیاسی شعارگونه بسنده نشود.

شبکه ملی اطلاعات، تقویت پیامرسان های داخلی و بحران دی ماه 96، بحث برجام و نقض عهد غرب در این توافق و عدم نظارت کافی و لازم مجلس دهم بر عملکرد دولت در این باب، سهمیه بندی بنزین و گرانی افسار گسیخته و پرداخت یارانه و چندین موضوع مهم و اساسی دیگر که زندگی روزمره مردم را دچار چالش کرده است از جمله زمینه هایی هستند که نخبگان باید با همراه کردن بدنه مردم با خود، این مطالبات را از کاندیداهای کنونی داشته باشند که  این محک خوبی نیز برای صلاحیت علمی و اعتقادی کاندیداها است.

* عضو دوره قبل شورای مرکزی انجمن مستقل دانشگاه تهران


کد خبرنگار : 88