تاریخ : 1398,شنبه 23 آذر22:51
کد خبر : 338348 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

ربات ایرانی انسان نمای سورنا 4 شناسنامه گرفت

نسل چهارم ربات انسان‌نمای سورنا با بهبود سرعت راه رفتن، سبک‌تر شدن و افزایش درجه آزادی عمل نسبت به نسل قبل رونمایی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ امروز در مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دانشکده مکانیک دانشگاه تهران ربات انسان‌نمای سورنا 4 رونمایی شد.

این ربات با هدف توسعه دانش رباتیک رونمایی شده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت کرده و 50 محقق دانشگاه تهران و شرکت دانش‌بنیان در ساخت آن مشارکت داشته‌اند.

ربات سورنا 4 زیر نظر عقیل یوسفی، طراحی و ساخته شده است.

نسل اول این ربات در سال 87 با 8 درجه آزادی ساخته شد نسل بعدی آن در یکسال بعد با 22 درجه آزادی طراحی شد و نسل 3 با 31 درجه آزادی ساخت شد.

امروز ربات سورنا 4 با 43 درجه آزادی رونمایی شد. در رباتی که امروز رونمایی شد طراحی دست ربات قابلیت گیرش  اجسام مختلف با اشکال محقق شده است.

ربات سورنا 4 نسبت به نسل قبل خود سبک‌تر شده است. این ربات 1.7 متر ارتفاع و 68 کیلو وزن دارد.

سرعت متوسط این ربات 0.7 کیلومتر در ساعت است که نسبت به نسل قبل سریعتر شده است.

همچنین سورنا 4 امکان راه‌رفت روی سطوح ناهموار را دارد.

این ربات قابلیت پیاده‌سازی حرکات مختلف از جمله گرفتن اشیاء ،‌حرکت به جانب، عقبگرد، دور زدن،‌شوت زدن و بازیابی تعادل را دارد. افزایش فرکانس حلقه کنترلی ربات نسل جدید به 200 هرتز امکان پیاده‌سازی کنترلرها و تخمین‌گرهای برتر روی ربات را فراهم کرده است.

یکی از اهداف سورنا 4 ساخت رباتی با قابلیت تعامل بیشتر با محیط اطراف و انسان بوده است. این ربات قابلیت تشخیص چهره انسان و شمارش آنها، تشخیص اشیا و یافتن موقعیت آنها، تشخیص حرکت انسان،‌تشخیص گفتار و پاسخ دادن به آنها را دارد.

همچنین با ترکیب حرکات تمام تنه ربات و هوش مصنوعی ربات قابلیت گرفتن برخط اجسام و دنبال کردن چهره افراد و اشیا و تقلید حرکت انسان را دارد.