تاریخ : 1398,یکشنبه 01 دي13:22
کد خبر : 339179 - سرویس خبری : زنان

در اولین نشست ویژه خواهران تشکیلاتی جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح شد؛

منطق کشف حجاب، منطق مدرنیته است

اقبالی می گوید: مد به لحاظ زیبایی شناختی لزوما زیبا نیست بنابراین مدرنیته برای صدور خود به سایر کشور ها ابتدا فرهنگ این جوامع را مطابق خود می کند تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند. فلذا یک رضاخانی احتیاج است تا این چادر را از سر زنان بردارد و بعد از آن این زن به آرایش، خودآرایی و مصرف گرایی اقبال پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین روز از اولین نشست ویژه خواهران تشکیلاتی جنبش عدالتخواه دانشجویی با بررسی موضوع «تاثیرات مدرنیته بر سیر حجاب و معرفی کتاب آزادی زن» با حضور ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده، برگزار شد.

ابوالفضل اقبالی با اشاره به اینکه کشف حجاب در زمان رضاه شاه در واقع آغاز پروژه مدرنازیسیون است گفت: مدرنازیسیون دغدغه استاندارد سازی و یک شکل سازی تمام جوامع بر اساس  نظم و معیار خاص را دارد. سرمایه داری برای اینکه بتواند بازارهای خود را رونق دهد توسعه را در خدمت گسترش مدرنیته در سراسر جهان راه اندازی می کند. چون سرمایه داری تولیداتی مانند پوشاک،کالاهای ضروری،رسانه و فرهنگی دارد که اگر بخواهد آن هارا صرفا در مرزهای خود به مصرف برساند به حالت اشباع می رسد، بنابراین به این فکر می افتد که کشورهای آسیایی و آفریقایی را هم مدرن کند تا به انباشت سرمایه بیشتری دست پیدا کند. مثلا عروسکی مانند باربی طراحی می کند تا الگوی مطلوب زن، نوع آرایش و پوشش را به کشورهای آسیایی و آفریقایی تحمیل کند.

او افزود: منطق مد در این است که تولیداتی که روی دست سرمایه داری باد کرده است را مد کنم و به فروش برسانم. مد به لحاظ زیبایی شناختی لزوما زیبا نیست بنابراین مدرنیته برای صدور خود به سایر کشور ها ابتدا فرهنگ این جوامع را مطابق خود می کند تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند. فلذا یک رضاخانی احتیاج است تا این چادر را از سر زنان بردارد و بعد از آن این زن به آرایش، خودآرایی و مصرف گرایی اقبال پیدا می کند. به این ترتیب منطق کشف حجاب، منطق مدرنیته است.

اقبالی با بیان اینکه رسانه در تغییر شکل افکار عمومی نقش به سزایی دارد گفت: رسانه رفتاراقتصادی، معیشتی و دینی  ما را شکل می دهد. در صداوسیما زن چادری و زن مانتویی دو تصویر متفاوت دارند به این صورت که زن موفق و فعال در عرصه اجتماعی را معمولا غیر چادری نشان می دهد. این ساختارهایی که امروز در رسانه ما نهادینه شده است به رفتار افراد جهت سوء می دهد. زمانی که صدا و سیما در اختیار هنجارهای مدرنیته قراربگیرد و در دانشگاه ها و مدرسه ها رفتارسازی نشود با الگوی جدیدی مواجه می شویم که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

او تاکید کرد: حجاب هویت زن را از اندامش به شخصیتش منتقل می کند. در نگاه اسلام زن دارای شخصیت و هویت ارزشمندی است زیرا می تواند فعال اجتماعی، متخصص، همسر و یا مادر موفقی باشد بدون آنکه جذابیت های ظاهری اش کانون توجه باشد. حجاب یک پکیج کامل از نحوه تعامل صحیح با نامحرم است و می تواند امر جنسی را از عرصه عمومی بزداید و به سلامت فردی، اجتماعی و خانوادگی خدمت کند. تصویر اسلام از محیط اجتماع عرصه ای برای کار و تحصیل و فعالیت است و روابط شخصی تر را تنها درون نهاد خانواده ترسیم می کند.

اقبالی گفت: برخی می گویند اگر حجاب سبب سلامت و پیشرفت جامعه می شود پس زن غیر محجبه ی غرب چرا به این مرحله از پیشرفت رسیده است؟ باید با نگاه جامعی پیشرفت و ترقی جوامع را بررسی کنیم. غرب با یک بحران هویتی رو به رو است زیرا علی رغم اشتغال و درامد شخصی بانوان، مبتلا به روابط آزاد و فروپاشی خانواده است. اتفاقا آنجایی که انسان غربی در حوزه علمی پیشرفت کرده، استانداردهای عفیفانه خود را رعایت نموده است.


کد خبرنگار : 86