تاریخ : 1398,چهارشنبه 04 دي13:56
کد خبر : 339563 - سرویس خبری : باشگاه نشریات

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی/ هفته اول دی ماه

ضعف در صفحه‌بندی، جسورانه در عنوان‌گذاری! +دانلود

عنوان اصلی این شماره آینه، "ورود سگ و دانشجو ممنوع" به بهانه جشن سالگرد تاسیس این دانشگاه است. از نکات قوت این نشریه، طراحی استاندارد، تیترهای جذاب، و استفاده از جلوه های بصری است. البته از نکات منفی نیز می توان به مشکلات نگارشی و ویرایشی نیز اشاره کرد.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها دانشجویی با بدنه دانشگاهی است، هرچند گاهی این ارتباط روندی نزولی داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان داده‌اند در صورتی‌که بتوانند ذائقه دانشجویان را به‌خوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان روبه‌رو خواهند شد. هرچند در دوران فضای مجازی صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است. همین امر باعث شده هنوز هم شاهد نشریات مختلفی از نشریات انجمن‌های علمی گرفته تا نشریات تشکل‌های دانشجویی باشیم و حتی نشریاتی که مربوط به هیچ تشکلی نیستند، اما با گرد هم آمدن چند دانشجوی فعال مجوز انتشار نشریه را دریافت کرده‌اند. اهمیت نشریات دانشجویی را می‌توان در استفاده از این ابزار رسانه‌ای برای ارتباط با تمامی دانشجویان دانست. طراحی موردپسند، استفاده از تیترهای جذاب، داشتن محتوای جذاب و... از نکات ریزی است که دانشجویان برای انتشار یک نشریه خوب باید به آن توجه کنند؛ کارهایی که شاید اهمیت خاصی در فضای مجازی نداشته باشند. برای مثال در فضایی مانند تلگرام طراحی چندان اهمیت ندارد. به همین بهانه پنج نشریه دانشجویی از طیف های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

1- آینه
شماره جدید نشریه «آینه» منتشر شد. این نشریه متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد. عنوان اصلی این شماره آینه، "ورود سگ و دانشجو ممنوع" به بهانه جشن سالگرد تاسیس این دانشگاه است. از نکات قوت این نشریه، طراحی استاندارد، تیترهای جذاب، و استفاده از جلوه های بصری است. البته از نکات منفی نیز می توان به مشکلات نگارشی و ویرایشی نیز اشاره کرد.

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی

برای دانلود اینجــا کلیک کنید.

2- سلام
شماره جدید نشریه «سلام» منتشر شد. این نشریه متعلق به انجمن اصلاح طلب دانشگاه تهران می‌باشد. این نشریه تیتر اصلی خود را «دانشگاه، مغلوب وابستگی» انتخاب کرده است، عنوانی که در محتوا استقلال دانشگاه را مورد بررسی قرار داده است. از نقاط قوت این شماره سلام می توان به صفحه بندی استاندارد، مشخص بودن نام نویسندگان و تنوع مطالب اشاره کرد. البته استفاده از نکردن از جلوه های بصری و گل درشت بودن موضع گیری به نفع یک جناح سیاسی از نکات منفی این شماره سلام است.

شماره جدید نشریه «سلام» منتشر شد

برای دانلود اینجــا کلیک کنید.

3-  میدان انقلاب
شماره جدید نشریه «میدان انقلاب» منتشر شد. این نشریه متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد. عنوان این شماره میدان انقلاب، "شما میخندید، مرگ گریه می کنند" است، حضور سخنگوی دولت در دانشگاه شریف در برنامه 16 آذر، بخش اصلی این شماره است. از نکات مثبت این نشریه می توان به طراحی جلد، روایت میدانی از این جلسه اشاره کرد، البته مدل صفحه بندی و استفاده از فونت های غیر مرسوم در نشریه نویسی از نقاط ضعف این شماره میدان انقلاب است.

شماره جدید نشریه «میدان انقلاب» منتشر شد +دانلود

برای دانلود اینجــا کلیک کنید

4- آفتاب
شماره جدید نشریه «آفتاب» منتشر شد. این نشریه متعلق به انجمن اسلامی دانشجویان شهید بهشتی می‌باشد. تحریریه «آفتاب» عنوان این شماره را "آینده کشور در دست جوانان" انتخاب کرده است، و محتوایی بیشتر دخترانه برای خود در نظر گرفته است. از نقاط مثبت این نشریه می توان به رعایت نکات ویرایشی اشاره کرد. اما ضعف در صفحه بندی، عدم استفاده از نرم افزار ایندیزاین، تیترزنی غیر اصولی و عدم رعایت استانداردهای ستون بندی در نشریات از نکات منفی این نشریه است.

شماره جدید نشریه «آفتاب» منتشر شد +دانلود

برای دانلود اینجــا کلیک کنید

5- قلب
شماره جدید نشریه «قلب» منتشر شد. این نشریه متعلق به بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد.«قلب» در این شماره عنوان «تدبیر در خدمت لیبرالیسم» انتخاب کرده است. از نکات مثبت این نشریه می توان به عنوان گذاری بر مطالب اشاره کرد، اما صعف در صفحه بندی، استفاده از کارکترهای غیر مرسوم گرافیکی و فونتی از نکات ضعف این شماره قلب است.

شماره جدید نشریه «قلب» منتشر شد +دانلود

برای دانلود اینجـــا کلیک کنید


کد خبرنگار : 16