تاریخ : 1398,چهارشنبه 18 دي07:02
کد خبر : 341372 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سانسور اینستاگرامی با کمک منافقین آلبانی‌نشین!

ترجمه امریکایی حق آزادی بیان و حق گردش آزاد اطلاعات می‌شود، حذف پست‌های مرتبط با شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش! آن هم با اتهام ترویج خشونت!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه جوان، شبکه اجتماعی اینستاگرام فروردین امسال هم سرسپردگی خود به نظام سلطه و امریکا را با حذف صفحات مرتبط با سرداران سپاه نشان داده بود؛ اقدامی که شاید اگر همان زمان با واکنش مناسبی از سوی مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مواجه می‌شد، امروز کار به جایی نمی‌رسید که پس از ترور و حذف فیزیکی سردار دل‌ها، پست‌های مرتبط با وی از صفحات افراد دارای فالوور بالا حذف شود و در صورت تکرار پست، اینستاگرام اکانت آن‌ها را پاک کند. در برابر این اقدام اینستاگرام مسئولان حوزه فضای مجازی کشور و در رأس آنها، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ‌گونه موضع‌گیری خاصی نداشتند تا اینستاگرام به ترور مجازی خود ادامه دهد و صفحات افرادی را که تصاویر و متن‌هایی درباره شهید سپهبد سلیمانی منتشر می‌کنند، حذف شود!

حقوق بشر و آزادی بیان امریکایی بارها امتحانش را پس داده است. امریکایی‌ها زمانی به جریان آزاد اطلاعات باور دارند که این جریان اطلاعات بتواند مطامع آن‌ها را تأمین کند و آن‌ها را به اهدافشان برساند. در غیر این صورت ساختار امریکایی به هر بهانه‌ای متوسل می‌شود تا مانع جریان یافتن اطلاعاتی شود که بیان‌شان موجب بیداری انسان‌ها می‌شود و جنایات این رژیم را بر ملا می‌کند. از سوی دیگر از دشمن به جز دشمنی نمی‌توان انتظار دیگری داشت، وقتی مسئولان حوزه فضای مجازی کشورمان طی سال‌های گذشته عزمی برای طراحی و ارائه شبکه‌های اجتماعی قوی و جایگزین نداشته‌اند انتظار اینکه ما بتوانیم از طریق شبکه‌ای امریکایی درباره جنایت‌های امریکا اطلاع‌رسانی کنیم و تروریسم دولتی امریکایی را فریاد بزنیم، پاسخی نخواهد داشت جز «فیلترینگ» و «سانسور».

سانسور سردار دل‌ها در فضای مجازی

صفحات بسیاری از چهره‌ها و فعالان فضای مجازی از اینستاگرام حذف شده است. صفحه شخصی علی علیزاده یکی از نخستین صفحاتی بود که از سوی این شبکه اجتماعی حذف شد.

وی در پی اقدام حذف صفحه‌اش توسط اینستاگرام در توئیتر خود نوشت: «اینستا صبح ۱۲پست من را حذف کرد. با اینکه اشاره‌ای به اسم سردار شهید نداشتم بالاخره یک‌ساعت پیش اکانتم را با ۲۴۴هزار فالوور کلاً حذف کرد.»

همچنین علیزاده در توئیت‌های جداگانه‌ای وزیر ارتباطات را مخاطب قرار داد و نوشت: «آقای آذری جهرمی! مردم ایران نمی‌توانند حتی اسم عزیزترین سردار تاریخ معاصرشان را در اینستاگرام بیاورند. نمی‌توانند حتی برای محبوب‌ترین سردار ملی‌شان در مجازی اشک بریزند و عزاداری کنند.

این میزان «تحقیر حق ملت شریفی که ۴۰ سال جنگیده نیست.» این ماجرا همچنان ادامه دارد، پست‌ها و در نهایت اکانت افراد و سازمان‌های مختلف با نوشتن و به اشتراک گذاشتن تصاویر و متون درباره شهید سپهبد سلیمانی حذف و از سوی این شبکه اجتماعی سانسور می‌شود.

به طور نمونه صفحه رسمی سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر نیز به واسطه انتشار پستی درباره اهدای تندیس شهید قاسم سلیمانی در جشنواره و همچنین محکومیت ترور ایشان توسط سینماگران ایرانی که به عکس‌های آن شهید مزین شده بود، از دسترس خارج شد.

صفحه اینستاگرام شخصیت‌هایی نظیر سیدمجید بنی‌فاطمه، حسین طاهری و حتی صفحه برخی خبرگزاری‌ها به همین بهانه بسته شد.

نقض حکمرانی ایران در داخل مرزهای خودمان!

سیدعلیرضا آل‌داوود پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به دستور امریکایی‌ها به تمام سرویس‌هایشان در فضای مجازی پس از ترور حاج قاسم و شهادت ایشان برای ممانعت از فعالیت رسانه‌ای مردم و جبهه مقاومت در سرویس‌های توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک در گفتگو با فارس می‌افزاید: «این موضوع به خوبی نشان داد هدف آن‌ها از سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این سرویس‌ها برای چه مقاطع و کدام حوادث بوده است. حذف صفحاتی که تصاویر، فیلم‌ها و هشتگ‌های قاسم‌سلیمانی و انتقام سخت را استفاده کرده بودند نوعی تروریسم سایبری و نقض حکمرانی سایبری ما به شمار می‌رود و جا داشت ما در برابر این اقدام تروریستی رسانه‌ای – سایبری امریکایی‌ها موضع بسیار محکمی اتخاذ می‌کردیم و یک‌بار برای همیشه درس محکمی به آنان و حامیان‌شان در این فضا می‌دادیم.»

وی با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها با نفوذ دادن سرویس‌های مجازی خود در داخل کشورها در حال نقض حکمرانی آنان در داخل مرزهای خودشان هستند، می‌گوید: «امریکایی‌ها روی محتوا، سرویس‌ها و خدماتشان رگولاتوری خودشان را اعمال می‌کنند و به همین دلیل به‌راحتی اکانت‌ها و صفحات ارزشی، انقلابی را در این فضا حذف می‌کنند. البته اقدامات تروریستی امریکا در فضای مجازی و رسانه تنها به حذف صفحات و اکانت‌ها محدود نمی‌شود. امریکایی‌ها در این فضا و با هدف سرقت اطلاعات مانند تشخیص موقعیت جغرافیایی، شنود اطلاعات و استفاده از آن به عنوان بستر جنگ شناختی – ادراکی ترکیبی آن را در اختیار و مدیریت گرفته‌اند و انواع ضربه‌ها را به کشورهای مورد هدف‌شان وارد می‌کنند.»

سانسور هشتگ انتقام سخت برای ضریب دادن به هشتگ‌های مقابل

از نگاه این مدرس سواد رسانه‌ای، لزوم قانونگذاری برای فعالیت سرویس‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های غربی در کشور امری غیرقابل انکار است و تا زمانی که فضای مجازی رها شده در کشور وجود داشته باشد، امریکایی‌ها از آن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، تغییر ذائقه مردم، استفاده برای فتنه‌ها و جنگ‌های امنیتی داخلی، ترور شخصیتی مسئولان استفاده خواهند کرد.

آل داوود می‌افزاید: «از زمان اعلام خبر شهادت حاج قاسم شاهد جولان ضد انقلاب، منافقین داخلی و خارجی در فضای مجازی و با هدف ترور رسانه‌ای – سایبری ایشان هستیم، در حالی که در توئیتر هشتگ‌های انتقام سخت و قاسم سلیمانی از سوی مردم و جبهه مقاومت ترند شده بود، شاهد بودیم که هشتگ مدنظر مرکز اعتدال عربستان با کمک منافقین در آلبانی‌نشین‌ها با کمک توئیتر و اینستاگرام با رشد یک‌باره روبه‌رو شد و امریکایی‌ها به این هشتگ مدنظر خودشان ضریب دادند و از طرف دیگر، اکانت‌ها و هشتگ‌های جبهه مقاومت را حذف یا اسپم کردند.»


با تمام این‌ها حضور میلیون‌ها ایرانی در بزرگداشت مقام سردار دل‌ها موضوعی نبود که جریان رسانه‌ای غرب بتواند بر آن سرپوش بگذارد. در همان روز نخست این حادثه در شبکه‌های اجتماعی کاربران به صورت گسترده این ترور و اخبار مربوط به آن را پوشش دادند؛ به طوری که هشتگ انگلیسی سلیمانی Soleimani# با حدود یک میلیون توئیت، هشتگ عربی قاسم سلیمانی با ۲۵۷ هزار توئیت و هشتگ ترکی سردار سلیمانی با ۱۷ هزار توئیت طی چند ساعت به ترند شبکه اجتماعی توئیتر در ترکیه تبدیل شد.