تاریخ : 1398,دوشنبه 23 دي19:33
کد خبر : 342108 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مردم بولیوی در مقابل کودتاچیان مسلح می‌شود

رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی در مصاحبه‌ای از سخنان پیشین خود درخصوص مسلح شدن شهروندان علیه دولت کودتای این کشور دفاع کرد و گفت مردم باید امنیت خود را سازمان‌دهی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  فارس، «اوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی روز یکشنبه از درخواستش برای مسلح شدن مردم در مقابل کودتاچیان تحت حمایت آمریکا دفاع کرد.

مورالس در مصاحبه با «رویترز» با دفاع از سخنان چند ماه پیش خود گفت، اگر دولت به مردم حمله کند، آن‌ها حق دفاع از خود را دارند. با این حال تشریح کرد منظورش مسلح شدن شهروندان به سلاح گرم نبوده و مخاطبش گرو‌ه‌های مدافعی بوده که همواره کم‌وبیش موجودیت داشتند.

این رئیس‌جمهور سابق بولیوی که در آرژانتین به سر می‌برد گفت: «اگر در بولیوی نیروهای مسلح به مردم شلیک می‌کنند، مردم را می‌کشند، مردم این حق را دارند که امنیت خود را سازمان‌دهی کنند». وی افزود: «از سلاح‌هایی مانند تیر و کمان صحبت نمی‌کنم».

مورالس در ادامه گفت: «زمانی این گروه‌ها شبه‌نظامی نامیده می‌شدند، زمانی دیگر اتحادیه‌های امنیتی یا پلیسی نامیده می‌شدند و در برهه‌ای دیگر گارد نام داشتند. این چیز جدیدی نیست».

وی که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی به شمار می‌آید، پاییز امسال و در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به ترک کشورش شد. او دو ماه پیش از آرژانتین پناهندگی سیاسی دریافت کرد.

از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست «جنین آنز»، از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده است و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.

شمار آمار رسمی کشته‌شدگان در بولیوی از آغاز اعتراضات به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. همچنین ده‌ها نفر مفقود، بیش از ۷۰۰ تن زخمی و نزدیک به هزار نفر بازداشت شده‌اند.

مورالس در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.