تاریخ : 1398,پنجشنبه 26 دي16:07
کد خبر : 342506 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حسن روحانی: پس از موشکباران سپاه، آمریکا عقب نشینی کرد

رئیس‌جمهور گفت: اینکه در مقام عمل یک پایگاه آمریکا را نیمه شب بلرزانیم و پنتاگون را برای ۲۴ ساعت در برابر این حادثه بیدار نگه داریم بسیار مهم است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز(پنج شنبه) در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، گفت: یک فرمانده نظامی ما به دست آمریکایی ها ترور می شود واثر این شهادت در کل منطقه و جهان جلوه دارد. 

وی تاکید کرد: اینجا بانک مرکزی است و این شهادت حتی در قیمت ارز، نفت، بورس و همه بازارهای مالی دنیا اثر گذاشت و از نظر روانی، فکری و سیاسی کل منطقه را تحت تاثیر قرار داد.

رئیس جمهور گفت: اینکه مردم مسلمان از کشمیر تا آفریقا همدردی کنند حادثه کم نظیری است که قدرت نظام را نشان می دهد که یک انسان خدوم و نقش آفرین در منطقه چگونه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

روحانی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: وقتی حادثه دردناک در کشور اتفاق می افتد و ۱۷۰ نفر عزیز را و آن کبوتران علم و دانش،  تحقیق و انسان های عازم یک سفر، بالهایشان در آسمان می سوزد و به زمین می آیند یک ملت داغدار می شود. یک نفر نبود در سراسر کشور که از این حادثه داغدار نشود و اظهار همدردی نکند. البته اقدامات دیگر پشت سر این اتفاق بزرگ باید انجام گیرد وانجام هم خواهد گرفت. 

وی همچنین تاکید کرد: کمتر کشوری است که در برابر آمریکا بتواند صریحا اعلام کند و یک پایگاه مهم منطقه ای آن را زیر موشک باران قرار دهد. اینکه در مقام عمل یک پایگاه آنها را نیمه شب بلرزانیم و پنتاگون را برای ۲۴ ساعت در برابر این حادثه بیدار نگه داریم و ناچار کنیم آنها را تا از تهدیدشان عقب بنشینند، بسیار مهم است.

رئیس جمهور به تهدید ترامپ مبنی بر هدف قرار گرفتن ۵۲ نقطه در کشور پرداخت و افزود: وقتی ما تهدید کردیم، لحن و برنامه آنها تغییر یافت و صریحا عقب نشینی کردند.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت عادی نیست که به سادگی بشود این ملت را در مقابل اهدافی که دشمنان ما دارند از مسیر منحرف کرد، گفت: بلکه ملت بزرگی است که به خوبی ایستادگی می کند.

وی اضافه کرد: در میدان جنگ و مبارزه زخمی شدن، سختی و مشکلات طبیعی است به هر حال یک ابرقدرتی مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته توافق را زیر پا گذاشته و رسما اعلام کرده می خواهم با این مردم و نظام بجنگم و این مردم را تسلیم کنم.

رئیس جمهور اظهار داشت: کاری که آمریکا در این مدت انجام داد برای خودشان و دنیا روشن شد برنامه ریزی آمریکا کاملا غلط و اشتباه است.

روحانی با بیان اینکه این چیزی نیست که ما بخواهیم استنباط کنیم، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا به سران کشورها گفته بود با طرح تحریم جدید و فشار حداکثری نظام ایران سه ماه بیشتر مقاومت نمی کند از اردیبهشت سال ۹۷ که آن ها آغاز کردند و از توافق خارج شدند توطئه و تحریم بسیار شدیدی که داشتند تا امروز ببینید که ملت ما قوی تر و مستحکم تر در برابر این توطئه است یا ضعیف تر شده است.

وی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم با یک مشکل بزرگ سیاسی و اقتصادی روبرو بودیم، اظهار داشت: از ابتدا هم که به رقابت های انتخاباتی وارد شدم به خوبی می دانستم که با مشکل بسیار بزرگی مواجه هستیم. آمار و ارقام مشخص بود و از سال ۹۲ که ما در رقابت انتخاباتی آمدیم معلوم بود وضعیت تورم، رکود، سرمایه گذاری ما با دنیا چگونه است. 

رئیس جمهور ادامه داد: قبلا هم گفتم این تعبیر رئیس جمهور فرانسه است که در یک جلسه خصوصی و یکبار هم که به پاریس رفته بودم در جمع خبرنگاران گفت: ما ۶ کشور قاطعانه تصمیم حمله نظامی به ایران گرفته بودیم و مصمم بودیم در سال ۲۰۱۳ این حمله انجام بگیرد و بعد از انتخابات در سال ۲۰۱۳ و شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و منصرف شدیم

روحانی با بیان اینکه برای ما روشن بود که در چه شرایطی هستیم و در چه لبه ای قرار گرفته ایم، تاکید کرد: اما مردم ما آمدند در این راستا در کنار نظام و دولت قرار گرفتند. از همان آغاز دولت یازدهم من درگزارش ۱۰۰ روز اول وقتی گفتم تورم را تک رقمی می کنیم در جلسه اقتصادی هفته بعد، همه مسئولان به من ایراد گرفتند که مگر می شود تورم ۴۰ درصدی را تک رقمی کرد؟

وی افزود: اقتصاددانان ما باورشان نمی شد که این کار امکان پذیر است و ما این کار را قبل از موعد انجام دادیم. یعنی ما گفته بودیم تا پایان دولت یازدهم این کار انجام می شود اما وسط سال ۹۴ این تورم تک رقمی شد و تا ۹۶ و حتی اوایل ۹۷ تک رقمی ماند.

رئیس جمهور  با بیان اینکه اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی جدا نیست، گفت: بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می دانستیم، اینکه بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت تر می شود و تحریم های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید.

روحانی تاکید کرد: به نظر من امروز همه دنیا به هم متصل است و اینگونه نیست که اقتصاد کار خود را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.  اقتصاد چه کار به امنیت دارد؟ حتما به امنیت ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط صلح وضعیت متفاوت است، اظهار داشت: تلاش دولت این بوده که ثبات و امیدی نسبت به آینده را به وجود بیاورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ من روزانه مراقبت می کنم به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می کنم البته نمی توانم همه چیز را اینجا بگویم و گفتنی نیست، فعلا اما اگر مراقبت دائمی صورت نگیرد بین جنگ و صلح یک فاصله است و گلوله ای می توان جنگ بیافریند و خودداری از شلیک گلوله صلح می افریند

رئیس جمهور با بیان اینکه البته اختیارات در قانون اساسی توزیع شده است، اظهار داشت: کلیت دولت، مجلس، رئیس جمهور و رهبری وظایفی دارند و ما باید در چارچوب آن  حرکت کنیم. این چارچوب پیچیدگی هایی دارد که باید آن را مدنظر قرار دهیم و پیش رویم.