تاریخ : 1398,شنبه 28 دي02:36
کد خبر : 342574 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

هیات رئیسه مقصر اصلی اتفاقات اخیر دانشگاه صنعتی اصفهان

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مقصر اصلی اتفاقات اخیر دانشگاه صنعتی اصفهان هیات رئیسه دانشگاه بودند و باید مواخذه شوند و در این زمینه نباید با دانشجویان برخورد امنیتی نشود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد اسکندری، مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو به تحلیل اتفاقات اخیر پرداخت و اظهار کرد: در چند ماه گذشته توالی حوادث متعدد، فشار روانی را بر جامعه زیاد کرد و مقداری عصبیت در فضای دانشگاه‌ها و جامعه ایجاد کرد.

اسکندری با بیان اینکه تعدادی از شهدای سانحه سقوط هواپیمای تهران- کی‌یف، از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی اصفهان بودند، افزو: همین امر باعث شد که فضای دانشگاه ما فضای احسساسی بیشتری نسبت به بیرون از دانشگاه تحت تأثیر سانحه سقوط هواپیما ایجاد شد که به نوعی بین استادان دانشگاه بیشتر از دانشجویان این فضا دیده می‌شد.

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه هنوز گزاره‌های ارائه شده در خصوص سقوط این هواپیما دقیق نیست، ادامه داد: پس از اعلام اینکه سپاه به نحوی در سقوط این هواپیما دخیل بوده، موجی از اعتراضات از جنس اعتراضات سیاسی داخل دانشگاه‌های کشور شکل گرفت که شروع آن در دانشگاه امیرکبیر بود و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به عنوان محور اصلی اعتراضات خارج از فضای تهران مطرح شد.

وی به تشریح اتفاقات افتاده در دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و گفت: روز شنبه به همت انجمن اسلامی دانشگاه مراسم یادبود در یادمان شهدای دانشگاه برگزار شد و دانشجویان در آنجا با روشن کردن شمع یاد شهدای این سانحه را گرامی داشتند. اما از نیمه این مراسم شعار‌هایی ساختارشکنانه مطرح شد.

اسکندری بیان کرد: اگر در اتفاقات آبان، ضعف‌های داخلی باعث شد اعتراض مردم به سمت شعار‌های ساختارشکنانه پیش برود، در این سری از اعتراضات آنچه در دانشگاه ما رخ داد به دلیل پیچیدگی‌های مساله، با سکوت و تأمل همراه شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ وقت دانشجویان معترض را برانداز یا ضدانقلاب خطاب نمی‌کنیم، گفت:، اما آن شعار‌ها و گفتمان در تجمعات دانشگاه ما از جنس حرکتی است که ذیل گفتمان براندازی شکل گرفته است.

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: پس از پایان برنامه عصر شنبه در دانشگاه ما، پیام‌هایی در فضای مجازی نزدیک به دانشگاه ما و در گروه‌هایی با اعضای زیاد، قرار گرفت که خبر از تجمع مقابل سلف دانشگاه می‌داد و از دانشجویان دعوت می‌کرد که در یکشنبه در این تجمع شرکت کنند.

وی با بیان اینکه این تجمع انسجام عملیاتی داشت، اظهار کرد: یک باره دیدیم که چند لیدر در چنین اتفاقی ظهور یافتند و به نظر می‌رسید تجمعات با نوعی پختگی در مدیریت اعتراضات همراه است.

اسکندری با باین اینکه شعار‌ها و نوع اعتراض مشابه اتفاقاتی بود که در دانشگاه امیرکبیر رخ می‌داد، افزود: اعتراضات به همین نحو ادامه یافت و در این میان چند اشتباه از سوی هیات رئیسه رخ داد که توالی این اشتباهات باعث شد فضای دانشگاه به سمت التهاب بیشتر برود.

وی ادامه داد: هیات رئیسه دانشگاه سعی کرد با لیدر‌های اعتراضات ارتباط برقرار کند، اما آنان را به خوبی با قوانین مرتبط با این نوع اعتراضات آشنا نکردند، حداقل لیدر‌ها را باید آگاه می‌کردند که وقتی می‌خواهند چنین حرکتی انجام دهند، چقدر سیلاسی تلقی می‌شود و چه عواقبی ممکن است داشته باشد.

اسکندری با بیان اینکه مساله بعدی این بود که به نظر می‌رسید هیات رئیسه دانشگاه در یک فضای همدلی با این اعتراضات قرار دارد، گفت: مسئولان دانشگاه بسیاری از تمهیداتی را که اندیشیده بودند، این فرضیه را تقویت می‌کرد که فضای ازادی را در اختیار دانشجو‌ها قرار داده اند.

وی با اشاره به تشکیل جلسات عمومی و خصوصی مسئولان دانشگاه با لیدر‌های اعتراضات گفت: صحبت‌هایی که در این جلسات مطرح می‌شد، نشون دهنده این بود که هیات رئیسه دانشگاه با این صنف اعتراضات به لحاظ گفتمانی همدل هستند و می‌خواستند که این شرایط در فضایی کنترل شده و مدیریت شده ادامه یابد، اما این اتفاق نیفتاد.

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد:، اما وقتی هیات رئیسه دانشگاه بین معترضان حضور یافتند، فضا به نحوی شد که عملا خود انان در جلسه‌ای در شب اعلام کردند که اشتباه کرده اند.

وی با بیان اینکه مساله بعدی این بود که خود مدیریت دانشگاه، در فضایی احساسی مشغول گرداندن مساله شده بود: یکشنبه شب هیات رئیسه دانشگاه اعلام کردند که از ابتدا باید عاقلانه فضا را مدیریت می‌کردند و همین امر نشان می‌دهد که از ابتدا، در فضایی احساسی به مدیریت پرداخته بودند.

اسکندری با بیان اینکه اشتباه بعدی مسئولان دانشگاه این بود که به اعتراضات رسمیت بخشیدند، گفت: روز دوشنبه در فضای مجازی پیام‌هایی رد و بدل می‌شد که نشان می‌داد که تجمعات با حمایت ریاست دانشگاه صنعتی برگزار شده است.

وی با اشاره به حضور ریاست و معاون فرهنگی دانشگاه روز یکشبنه بین تجمع کنندگان حضور یافتند، گفت: برایند سخنان مسئولان این بود که در فضای باز سیاسی را ایجاد می‌کنند، اما فضایی که ایجاد شده بود، نشان می‌داد که قول‌های هیات رئیسه دانشگاه کاملا غیرقابل انجام است.

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه فضای آزاداندیشی باید وجود داشته باشد، گفت:، اما کسی که در این فضا قرار می‌گیرد باید مسئولیت رفتار خود را به عهده گیرد.

وی ادامه داد: برداشت ما این است که رفتار هیات رئیسه دانشگاه در واقع به جای آنکه فضا را آرام‌تر کند، هیزمی بر آتش اعتراضات بود که روز دوشنبه شعله ورتر شد و حتی معترضان هیات رئیسه را پس زدند؛ چراکه معلوم بود وعده‌های هیات رئیسه قابل انجام نیست.

اسکندری به گفتگو و تعامل دانشجویان انقلابی با معترضان اشاره کرد و گفت: در این گفتگو‌ها معلوم شد که اعتراضات در بستر مشخصی شکل نگرفته و هدفی ندارد. عمدتا تصویری از یک مطالبه مشخص نداشتند؛ بنابراین اتفاقات رخ داده، فضای گفتمانی اعتراضات، براندازی بود.

وی با بیان اینکه ساده اندیشانه است اگر صرفا به اهانت‌ها یا شعار‌های ساختارشکنانه اهمیت دهیم، گفت: نگرانی ما این است که پشت این اعتراضات، به نظر می‌رسد اتاق فکر‌هایی داخل یا خارج دانشگاه وجود دارد که از احساسات دانشجویان سوءاستفاده می‌کند.

اسکندری با بیان اینکه نگرانی اصلی ما این است که آن اتاق فکر‌ها بخواهند سوء استفاده خو د. را از دانشجویان ادامه دهند، گفت: تجمعاتی که دانشجویان حزب اللهی برگزار کردند، شعار‌ها و نماد‌هایی که در آن تجمع مطرح شد، صرفا در تقابل با فضای گفتمانی موجود بود و تلاش کردیم که شعار‌ها همدلانه باشد و تنش‌ها را بیشتر نکند.

وی بیان کرد: نیرو‌های انقلابی با نجابت با این مساله برخورد کردند به نوعی که دانشجو در برابر دانشجو قرار نگیرد، در صورتی که بستر ایجاد شدن چنین شرایطی بسیار زیاد بود. به همین علت است که مساله ما این بود که با دانشجو‌ها برخورد امنیتی نشود.

مسئول سابق تشکل آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد: مقصر اصلی این وقایع، رفتار‌های متناقض مسئولان دانشگاه بود و این مسئولان هستند که باید با آن‌ها برخورد شود.