تاریخ : 1398,دوشنبه 30 دي13:17
کد خبر : 342877 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در پی لغو پخش زنده برنامه‌های جهان‌آرا، ثریا و عصرانه مطرح شد؛

فشار آشنای دولتی به صدا و سیما: انتقاد ممنوع است

فعالین رسانه ای دلیل حذف برنامه‌های زنده تلویزیونی را فشار دولتی‌ها و به ویژه حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور عنوان کرده که در پی تذکرهای پیاپی به مدیران رسانه ملی، بناست 3 برنامه عصرانه، جهان‌آرا و ثریا از حالت زنده خارج شوند و پس از ضبط استودیویی و بازبینی به روی آنتن بروند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق تصمیم گیری جدید مدیران سازمان صداوسیما بناست از این به بعد 3 برنامه «جهان آرا»، «عصرانه» و «ثریا» دیگر «زنده» به روی آنتن نروند.

این برنامه های گفت و گو محور در شبکه های افق و یک سیما بودند که در به صورت زنده و در قالب گفت وگوهایی صریح و چالشی به مسائل روز جامعه در موضوعات سیاسی، اقتصادی و بین الملل بود که روشنگری های بسیاری در ابعاد گوناگون با خود به همراه داشت و مهمانان این برنامه ها نیز شامل افرادی از طیف های مختلف بودند.

طبق تصمیم گیری جدید مدیران تلویزیون که گفته شده بناست این 3 برنامه از حالت زنده خارج شوند و پس از ضبط استودیویی و بازبینی به روی آنتن بروند، در صورت بروز چنین اتفاقی، این برنامه‌ها که صراحت آنها از جمله موفقیت‌های آنان به حساب می‌آمد، به زودی به گفت و گوهایی خنثی و بی تاثیر بدل خواهند شد که اثرگذاری خود را از دست خواهند داد.

دو دلیل برای این تصمیم عجیب و غریب مطرح است:

1.محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا وسیما در گفت‌وگویی با تأیید ضبطی شدن برنامه‌های عصرانه و جهان‌آرا از شبکه افق و ثریا از شبکه یک سیما، تصریح کرد: فقط این برنامه‌ها نیست که از زنده به تولیدی تغییر شکل می‌دهند بلکه آفتاب شرقی شبکه یک و همچنین پرونده ویژه شبکه سه نیز که زنده پخش می‌شدند، مدتی است که به صورت تولیدی یا همان ضبطی پخش می‌شوند.

وی تأکید کرد: همچنین شبکه یک تصمیم گرفته است برخی از برنامه‌های هفتگی فرمول یک را نیز به صورت ضبطی پخش کند که در زمان خودش اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا وسیما با بیان اینکه برنامه‌سازان به خوبی می‌دانند که ساخت برنامه ضبطی یا تولیدی سخت‌تر از تولید برنامه زنده است، افزود: همه این کارها به این دلیل است تا بتوانیم کیفیت برنامه‌ها را به حد مطلوب برسانیم و این خواست طیف وسیعی از مخاطبان و حتی منتقدان رسانه ملی است.

رنجبران تغییر ساخت این برنامه‌ها را به فشارهای سیاسی بی‌ربط دانست و خاطرنشان کرد: سازمان صدا وسیما نشان داده است درمسیری حرکت می‌کند که براساس منافع‌ملی باشد و هیچگاه منافع ملی را فدای نگاه‌های سلیقه‌ای و فشارهای سیاسی نمی‌کند بنابراین تغییر شکل این برنامه‌ها هیچ ربطی به این حرف‌ها ندارد.

2.خبرگزاری فارس دلیل حذف برنامه‌های زنده تلویزیونی را فشار دولتی‌ها و به ویژه حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور عنوان کرده و اعلام کرده است که در پی تذکرهای پیاپی به مدیران رسانه ملی، بناست 3 برنامه عصرانه، جهان‌آرا و ثریا از حالت زنده خارج شوند و پس از ضبط استودیویی و بازبینی به روی آنتن بروند.

کارشناسان و عوامل دخیل در ساخت برنامه معتقدند فشارهای دولت باعث این تصمیم شد، شکایت اخیر آشنا از جهان آرا و سابقه اظهار نظرهای تند وی نیز بعنوان شاهد این موضوع است:

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا نیز ضمن یادداشتی اعتراضی سناریوی دوم را تایید کرده و نوشت: البته در ماه های اخیر با زیاد شدن برخی فشارهای "آشنا" و "ناآشنا"، در چند نوبت تلاش شده بود که برنامه ثریا ضبطی بشود که با توضیحات و نامه نگاری های ما با مدیران محترم این موضوع حل شده بود، اما نمی دانم دوباره چه شده است! هنوز نتوانسته ام با مدیران محترم در خصوص تصمیم جدید صحبت کنم و فعلا اخبار ماجرا را در رسانه ها دنبال می کنم.

مقصودی در پایان با مرده خواندن این شرایط پخش برنامه افزود: هر وقت مدیران محترم تلویزیون تصمیم گرفتند "ثریا" به صورت زنده به روی آنتن برود با تمام توان در خدمت مردم و رسانه ملی خواهیم بود. همچنان منتظر تصمیم نهایی مدیران ارشد تلویزیون هستیم و امیدواریم با اصلاح این تصمیم غیر حرفه ای، ثریا و  دیگر برنامه های روشنگرانه به صورت "زنده "به آنتن برگردند.

دیگر چهره های رسانه ای و سیاسی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند:

حال پی از اعتراضات گسترده به این موضوع باید منتظر رای نهایی مدیران صدا و سیما بود، آیا تسلیم خواست دولت می شود و این برنامه ها را به صورت برنامه های بی خاصیت ضبط شده با فیلترهای دولتی می خواهند یا کما فی السابق زبان صریح و نقادانه این برنامه ها به صورت زنده پخش خواهد شد.


کد خبرنگار : 90