تاریخ : 1398,شنبه 05 بهمن14:51
کد خبر : 343469 - سرویس خبری : یادداشت

صادق امامی

مردم؛ سوخت موشک مقاومت عراق

دیروز عراق شاهد بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین تظاهرات تاریخ سرزمینش بود. این سرزمین که به پراکندگی نظرات و اجتماع ساکنانش معروف است، هیچ‌گاه شاهد توافق این تعداد از مردم پیرامون یک موضوع نبوده است. این حضور پررنگ‌ترین جمعیت در جهان عرب نیز هست و تاکنون پایتخت یا شهر کشورهای عربی چنین جمعیت میلیونی را به خود ندیده بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: صادق امامی// دیروز عراق شاهد بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین تظاهرات تاریخ سرزمینش بود. این سرزمین که به پراکندگی نظرات و اجتماع ساکنانش معروف است، هیچ‌گاه شاهد توافق این تعداد از مردم پیرامون یک موضوع نبوده است. این حضور پررنگ‌ترین جمعیت در جهان عرب نیز هست و تاکنون پایتخت یا شهر کشورهای عربی چنین جمعیت میلیونی را به خود ندیده بود. این حضور مردمی به دلیل ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شکل گرفته و هدف آن اخراج نیروهای خارجی به‌خصوص ارتش آمریکا از سرزمین عراق است. آن‌طور که گفته می‌شود روز جمعه در بغداد نزدیک به دو میلیون نفر با پرچم‌های عراق و قبایل‌شان به خیابان آمدند تا نشان دهند آنان صفوف خود را برای مواجهه‌ای سنگین با ارتش‌های غربی به رهبری آمریکا یکی کرده‌اند. بدنه اصلی این تظاهرات شیعیان هستند که نزدیک 75 درصد از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند، اما سایر قومیت‌ها و قبایل نیز در آن نقش پررنگی داشتند. قیام گروه‌های مقاومت شیعیان علیه نیروهای خارجی از سال 2003 تا 2011 باعث شد ارتش آمریکا از عراق خارج شود.

واشنگتن در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش بار دیگر وارد این کشور شد، اما جرات نکرد پایگاهی در سرزمین‌های جنوبی عراق که مسکن اصلی شیعیان این کشور است، برپا کند. تمام پایگاه‌های فعلی آمریکا و نیروهای خارجی مستقر در عراق در مناطق سنی‌نشین و کردنشین این کشور واقع شده‌اند.

حالا شیعیان پشت مردم دیگر مناطق عراق آمده‌اند تا این مناطق را همانند مناطق شیعه‌نشین عراق از وجود ارتش آمریکا پاک کنند. برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها گرچه افراد وابسته به خاندان‌ سیاسی اهل سنت و کرد عراق که به صورت لیستی انتخاب شده‌اند، از حضور در جلسه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای خارجی خودداری کرده‌اند، اما با وجود این، افراد برجسته مردمی کرد همانند جنبش تغییر (گوران) و برخی نمایندگان اهل‌سنت با خواست عمومی مردم عراق و نمایندگان‌شان همراهی کرده و رای به خروج آمریکا از این کشور داده‌اند.

آمریکا زمانی شاهد مرگ هزاران نظامی خود در مناطق جنوبی عراق بود و در بصره، کربلا و نجف ضرباتی دریافت کرد که حتی با وجود درخواست دولت عراق در سال 2014 برای حضور واشنگتن در عراق نتوانست بار دیگر بر ترس خود برای حضور در جنوب عراق غلبه کند و حضور خود را به نواحی شمالی و شرقی بغداد و دیگر نواحی شمالی و شرقی عراق همانند القیاره و عین‌الاسد محدود کرد. گروه‌های مقاومت روز گذشته با حضور مردمی توانستند قاعده مردمی خود را به رخ نه‌تنها آمریکا بلکه شیوخ حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز بکشند، چه اینکه تعداد افرادی که تنها در بغداد علیه آمریکا شعار دادند بیشتر از جمعیت بومی سه کشور امارات، کویت و قطر است. 

گروه‌های مقاومت عراق اعلام کرده‌اند با برگزاری این راهپیمایی در گام نخست مصوبه نمایندگان پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی از کشورشان را تایید کرده‌اند، در گام دوم به صورت مسالمت‌آمیز برای اجرای این مصوبه فشار آورده‌اند و در مرحله سوم که در آینده رخ خواهد داد درصورت عدم تمکین نیروهای آمریکایی از خواست مردم عراق به پشتوانه تظاهرات روز گذشته قیام را وارد فاز نظامی خواهند کرد.  باید توجه داشت که در سال‌های 2003 تا 2011 چند هزار مجاهد عراقی تنها با سلاح‌های سبک و بمب‌های کنار جاده‌ای به جنگ اشغالگران آمریکایی رفته و آنها را مجبور به خروج از عراق و خروج همیشگی از جنوب آن کردند.

امروز این گروه‌های مقاومت، صدها هزار مبارز جنگ‌دیده که به سلاح‌های سنگین، موشک‌های ضدتانک و حتی موشک‌های بالستیک نقطه‌زن مسلحند، آماده مبارزه با ارتش آمریکا هستند. جمعیت به میدان آمده دیروز، سوخت اصلی مقاومت در مواجهه آتی با آمریکا خواهد بود. آنها دیروز توانستند پشتوانه مردمی قیام‌شان علیه آمریکا را به جهانیان نشان دهند. عراقی‌ها سال 1920 با «مگوار» (چماق) و «فاله» (ابزاری مانند چارشاخ) علیه سلاح‌های پیشرفته روز استعمار انگلیس قیام کردند و نظم انگلیسی را تغییر دادند. حالا آنها به جای چماق، سلاح‌هایی را در اختیار دارند که می‌تواند طعم تلخ شکست را به هر دشمنی بچشاند.