تاریخ : 1398,دوشنبه 07 بهمن12:30
کد خبر : 343740 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

گزارشی از میزان شهریه‌های پرداختی در آستانه ترم جدید؛

دانشجویان و شهریه‌هایی که باید پرداخت شود!

البته دانشگاه های دولتی نیز هر ساله افزایش شهریه ای را در بحث پردیس های خود دارند که یکی از آنها دانشگاه تهران است؛ دانشگاهی که برای سال تحصیلی جاری شهریه مقاطع تحصیلی کارشناسی، دکتری حرفه ای دامپزشکی را در پردیس بین المللی کیش خود و همچنین شهریه دانشجویان دکتری را اعلام کرده بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ترم جدید تحصیلی تا کمتر از یک ماه دیگر شروع می شود و دانشجویان دانشگاه های مختلف می بایست پیش از رفتن به کلاس های درس، اقدام به پرداخت شهریه هایشان کنند، شهریه هایی که البته از ابتدای سال تحصیلی امسال درصد افزایشی آنها اعلام شده بود.

کمتر از یک ماه دیگر به شروع کلاس های ترم جدید دانشگاه ها زمان باقی مانده است و با نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن ماه، دانشجویان نیز خود را آماده می کنند تا یک ترم دیگر در کلاس های دانشگاهی خود حضور پیدا کنند. حضوری که طبیعتا لازمه آن پرداخت شهریه از سوی دانشجویان است، شهریه هایی که از ابتدای سال تحصیلی 98-99 در تمامی واحدهای دانشگاهی اعم از دولتی، پیام نور، علمی و کاربردی، آزاد و غیرانتفاعی اعمال شده اند و تا فرا رسیدن سال تحصیلی 99-400 نیز دانشجویان می بایست بر اساس همان شهریه ها بر سر کلاس های درس حاضر شوند. در این گزارش با توجه به آغاز ترم جدید بار به بازخوانی شهریه دانشگاه ها پرداخته ایم.

افزایش 10 تا 15 درصدی شهریه در دانشگاه علمی و کاربردی
دانشگاه علمی و کاربردی نیز هر ساله افزایشی را در میزان شهریه هایش دارد که در به طور میانگین بین 10 تا 15 درصد می شود و به هیچ دانشجویی اجازه انتخاب رشته بدون پرداخت شهریه در هیچ مقطعی داده نمی شود.

پیام نوری ها حواس ها را جمع کنند
دانشگاه پیام نور نیز که اصلی ترین دانشگاه غیرحضوری کشور محسوب می شود، دانشگاهی که همانند دیگر دانشگاه ها هر ساله افزایش نسبی را در بحث شهریه هایش دارد و دانشجویان می بایست مطابق شهریه های سال 99-98، شهریه هایشان را پرداخت کنند.

شهریه در پردیس  دانشگاه های دولتی
البته دانشگاه های دولتی نیز هر ساله افزایش شهریه ای را در بحث پردیس های خود دارند که یکی از آنها دانشگاه تهران است؛ دانشگاهی که برای سال تحصیلی جاری شهریه مقاطع تحصیلی کارشناسی، دکتری حرفه ای دامپزشکی را در پردیس بین المللی کیش خود و همچنین شهریه دانشجویان دکتری را اعلام کرده بود.

شهریه ثابت غیرانتفاعی ها؛ بیش از 10 میلیون ریال
دانشگاه های غیرانتفاعی نیز از دیگر دانشگاه های کشور هستند که سهمی را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه های مختلف کشور برعهده دارد، دانشگاه هایی که در استان های کشور واحدهای مختلفی را دارد و برای اطلاع از شهریه آنها به سراغ دانشگاه عدالت رفتیم که جداول شهریه آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اش به شرح زیر است:

شهریه پزشکی بالای 20 میلیون تومانی دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور امسال افزایش شهریه ای را برای واحدهای مختلف اعمال کرد که البته درصد این افزایش در واحدهای علوم پزشکی با غیرپزشکی ها متفاوت بوده است. به عبارت دیگر به گفته  سیدعلی ابطحی،، رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران شهریه رشته پزشکی را برای دانشجویان عادی ۱۱ تا ۱۲ میلیون و برای دانشجویان پردیس های خود گردان؛ بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان است. اما نکته جالب درباره شهریه دانشگاه های غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی آن است که علیرغم اعلام افزایش نزدیک به 23 درصدی شهریه از سوی مسئولین این دانشگاه، اما جدول شهریه این دانشگاه به طور رسمی اعلام نشده است و مشخص نیست میزان افزایش شهریه چقدر است.


کد خبرنگار : 90