تاریخ : 1398,سه شنبه 08 بهمن13:42
کد خبر : 343917 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مدیران دانشگاهی زیر ذره‌بین وزارت علوم

وزیر علوم از به کار گرفتن شاخص های دقیق تر در انتخاب مدیران دانشگاهی و آموزش عالی خبر داد و گفت: طرح الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور با همین هدف تدوین شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، منصور غلامی با اشاره به الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور گفت: در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم طرحی برای تعیین شاخص های شایستگی برای مدیران در حوزه آموزش عالی تدوین شده است.

وی ادامه داد: این طرح یک کار علمی و میدانی است که شاخص های آن جمع آوری شده است و در جلسه اخیر در خصوص این طرح از اساتید و مدیران باتجریه نظرخواهی شد. این نظرات جمع بندی شده و بزودی به کار گرفته خواهد شد.

وزیر علوم به هدف از طراحی الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور، اشاره کرد و افزود: برای اینکه در انتخاب مدیران و ارزیابی آنها و احیانا تشویق ها و آموزش های در حین خدمت و مواردی از این قبیل بتوانیم با شاخص های دقیق تری این کار را انجام دهیم این طرح تدوین شد و پس نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.

غلامی به برخی از اصول سنجش شایستگی‌های مدیران نهادهای علمی که به تصویب «شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فنّاوری» رسیده است اشاره کرد و گفت: در سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی پنج مؤلفه «شخصیت فردی و ویژگی‌های حرفه‌ای»، «توانایی‌های مدیریتی»، «شایستگی رهبری»، «مهارت‌های ارتباطی» و «دانش مدیریتی» مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شاخص‌های سنجش هر یک از مؤلفه های شایستگی، براساس نتایج حاصل از مطالعات بین‌المللی، تجربیات ملّی و بومی‌سازی آنها برای انواع نهادهای علمی (آموزشی، پژوهشی و فنّاوری) تعریف و با توجه به تفاوت مأموریت نهادهای مختلف علمی و نقش مدیر در هر نهاد، وزن هر یک از شاخص‌ها تعیین می‌شود.

وزیر علوم یادآورشد: برای سنجش شایستگی از روش‌های علمی و عملیاتی مانند پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، بررسی اسناد و سایر روش‌های مناسب استفاده می‌شود و حاصل این سنجش، علاوه بر کمک در نخبه‌گزینی، راهنمایی لازم را برای تدوین دوره‌های آموزش فردی و حرفه‌ای مستعدان مدیریت فراهم می کند.