تاریخ : 1398,سه شنبه 08 بهمن18:14
کد خبر : 343971 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تشکیل کمیته‌های آموزش و پژوهش با حضور رؤسای دانشگاه‌ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رؤسای دانشگاه‌ها در اولین فرصت، دو کمیته کشوری آموزش و پژوهش را تشکیل دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، سعید نمکی امروز در «اختتامیه یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: باید رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پاسخ به پرسشی که مدت‌هاست مطرح کرده‌ام، یک کمیته کشوری تشکیل دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای موفق حوزه سلامت در پیشگیری از همه‌گیری‌هایی مانند آنفلوآنزا، مدیریت بیماری‌های عفونی، مدیریت‌ بیماری‌ها در زمان سیلاب‌ها و موضوع اورژانس خاطرنشان کرد: ما دستاوردهای ارزشمندی در نظام ارائه خدمات با وجود ضیق منابع و افزایش دانشجو داشته‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در عرصه آموزش، سؤالی که همواره می‌پرسم این است که «چه کسی را در کجا، در طول چه زمانی و برای کدام جایگاه ارائه خدمت تربیت می‌کنیم و آیا این میزان تربیت نیرو با نیازهای کشور و هزینه‌کرد منطبق و منطقی است؟ به همین منظور رؤسای دانشگاه‌ها باید کمیته‌ای تشکیل داده و به این سؤال پاسخ دهند که دانشگاه‌ها چقدر در خلق ثروت نقش داشته‌اند؟ همچنین ارتقاء، وزن مقاله و تأثیر آن در حوزه فناوری را بررسی کنند.

نمکی افزود: همچنین موضوع جامعه‌محور شدن آموزش و اینکه در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، دانشجوی پرستاری و دندانپزشکی ما با نظام سلامت جامعه چقدر مرتبط هستند، ریشه‌یابی شود.

ما با ایجاد «هر خانه، یک پایگاه سلامت»، می‌توانیم بستر بسیار مفیدی برای جامعه‌محور کردن آموزش پزشکی فراهم کنیم و دانشجوی پزشکی ما از ابتدای کار با مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت آشنا شود و با تعریف یک سطح‌بندی و میزان دسترسی، در مسیر «هر خانه، یک پایگاه سلامت» حرکت کند.

وی با تأکید بر موضوع طب سنتی و اهمیت آن در جایگاه آموزش پزشکی گفت: امروز مردم حق دارند از قسمت‌هایی از طب مدرن به دلیل لاعلاج بودن برخی از بیماری‌ها ناامید شوند و فرد ناامید هم ممکن است به هر ریسمانی چنگ بزند. در روزهای گذشته دیدید که چه اتفاقی رخ داد و فرد جاهلی کتاب پزشکی هاریسون را آتش زد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همه به من گفتند که «وزیر بهداشت نمی‌خواهد در این زمینه مداخله کند؟» پاسخ من این بود که «کار یک جاهل، ارزش مداخله ندارد»؛ کار آن فرد وهن اسلام و تشیع بود. اینکه یک فرد نادان و بیسواد، کتاب پزشکی را آتش بزند، قدر و قیمت آن کتاب پایین نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب به طب دنیا و عرصه‌های نوین پزشکی از جمله سلول‌های بنیادی و فناوری‌های روز توجه دارند، یک جاهل سعی دارد یک چهره زمخت طالبانی از تشیع نشان دهد بنابراین ما وارد این عرصه نمی‌شویم بلکه روحانیت معزز شیعه و مترقی باید ورود کند که خوشبختانه ورود کرده‌اند.

نمکی با اشاره به اهمیت طب سنتی از منظر آموزش پزشکی یادآور شد: ما نمی‌توانیم راه را بر شیوه‌های جدید طب سنتی ببندیم. من تأکید کردم که باید دانشگاه طب ایرانی و مکمل ایجاد شود تا نگذاریم یک عده کلاهبردار و شیاد به این موضوع بپردازند. اکنون در همه جای دنیا، طب مدرن در کنار طب مکمل قرار دارد و قفسه و تخت طب سنتی، باید در کنار طب مدرن قرار گیرد. قطعاً اگر مردم این طب را بشناسند، به سمت شیادان نمی‌روند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر موضوع هم‌افزایی در پژوهش گفت: در پژوهش به سمت گِره‌گشایی مشکلات کشور بروید. تحقیقات باید به فناوری و محصول بدل شوند. اینکه هرکس برای خودش یک مرکز تحقیقاتی بخواهد، درست نیست.

وی از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که برای سال ۹۹ یک پروپوزال به منظور تجمیع و هم‌افزایی مراکز تحقیقاتی و طرح‌های مشترک ملی ارائه دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چرا نباید دانشگاه‌های بزرگ دست دانشگاه‌های کوچکتر را بگیرند؟ به همین منظور باید کمیته کشوری شامل رؤسای دانشگاه‌ها در عرصه پژوهش ایجاد شود.

نمکی با اشاره به موضوع استقرار پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: به دنبال این پرونده، سیستم ارجاع پزشک خانواده نیز مستقر خواهد شد و با وجود این ریل‌گذاری، سیستم ارجاع به خوبی تکمیل خواهد شد. در این مسیر برخی از دانشگاه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند اما متأسفانه هنوز برخی از دانشگاه‌ها خواب هستند درحالی‌که باید نسبت به این عملکرد سریعتری داشت.

وی از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که کمیته ملی برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث سلامت دهان و دندان گفت: طرح «مدارس عاری از پوسیدگی» را طراحی کرده‌ایم و تا پایان امسال جشن «مدارس بدون پوسیدگی» را در مشهد برگزار می‌کنیم. در این طرح، یک میلیون و ۲۰۰هزار بچه مدرسه‌ای در سن ششم دبستان هم آموزش می‌بینند و هم دندان‌های پوسیده‌شان ترمیم می‌شود.

نمکی از به‌کارگیری ۳۷۰۰ یونیت و ۳۲۰۰ دندانپزشک در ساعات بعدازظهر به منظور توسعه سلامت دهان و دندان خبر داد و گفت: این افراد با تعرفه کمی بالاتر از دولتی، جامعه هدف شامل زنان باردار، زنان شیرده و بچه مدرسه‌ای‌ها را مورد درمان و پیشگیری قرار می‌دهند.

وی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که شاخص‌های بهداشت را در هر دانشگاه با توجه به منطقه‌ای که در آن مستقر هستند، بازنگری کنند و افزود: پراکندگی جمعیتی در استان‌های سیستان و بلوچستان و مازندران با یکدیگر متفاوت است و هر چه سریعتر استان‌ها گزارش‌های مربوط به شاخص‌های بهداشتی را باید به من ارائه دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث بیماری‌های غیرواگیر، اهمیت بسیاری دارد. از ۳۸۰هزار آمار سالانه مرگ و میر، ۳۱۳هزار مرگ به دلیل عوامل غیرواگیر بوده اما نگرانی اصلی آن است که توجه بیش از حد به بیماری‌های غیرواگیر موجب شود از بیماری‌های واگیر غفلت کنیم.

نمکی افزود: موضوع سالک در شرق اصفهان، بروسلوز (بیماری‌های مشترک انسان و دام)، HIV و همچنین ویروس‌های ناخوانده‌ای مانند کرونا، از موضوعات جدی نظام سلامت هستند که باید به مردم آموزش لازم را برای پیشگیری ارائه دهیم.

وی بیان کرد: برای هیچ ویروسی، پاسپورت تهیه نمی‌شود. کدام وزیر بهداشت می‌تواند ادعا کند که جلوی ورود یک ویروس را می‌گیرد؟ اما این به این معنی نیست که می‌توانیم همه راه‌ها را ببندیم بلکه با آموزش درست از جمله پرهیز از روبوسی و دست دادن، شست‌وشوی دائم دست‌ها و رسیدگی به موارد جدید، حتی‌الامکان مشکلات را کاهش می دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث مالاریا گفت: به دلیل بارندگی‌ها و سیلاب‌ها، ما امسال هم وکتور و هم مخزن داریم و هر مورد جدیدی هم شناسایی شده، وارده بوده است. سمپاشی خیلی صحیح نیست چون پشه‌ای که روی سیلاب‌ها قرار دارد، پشه آنوفل نبوده اما مناطق گرمسیر در پیک ۱۵ اسفند و مناطق سردسیر در پیک ۱۵ فروردین باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

نمکی گفت: مالاریا خطر بالقوه‌ای در استان‌های جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و بهترین راه برای پیشگیری از آن، «موردیابی» فعال است.

وی خانه‌های بهداشت عشایری را یکی از مهمترین دستاوردهای نظام سلامت برشمرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی که با موضوعات عشایری مرتبط هستند، این موضوع را جدی بگیرند و مسائل بهداشتی عشایر را پیش از کوچ سالیانه آنها حل و فصل کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت موضوع حاشیه‌نشینی و سلامت حاشیه شهرها خاطرنشان کرد: شهرهایی از جمله مشهد، زاهدان، اهواز و شهرهای بزرگ کشور، معضل حاشیه‌نشینی دارند و موضوعاتشان هم باید کالبدی و هم اجتماعی مورد مداخله قرار گیرد. بسیاری از مسائل زیر پوست شهرها در جریان است و باید به آن توجه کنیم.

نمکی پدیده «سالمندی و سالمند افسرده» را پدیده مهمی در کشور برشمرد و گفت: سالمند افسرده بسیار پرهزینه است بنابراین سالمندان را دریابید و یکی از راهکارهای توجه به این سالمندان، موضوع «هر خانه، یک پایگاه سلامت» است که می‌توان به کیفیت زندگی افراد پرداخت.

وی با اشاره به مقوله درمان، بر موضوع اهمیت رؤسای دانشگاه‌ها به مراکز درمانی‌شان تأکید کرد و گفت: هر شب به مراکز درمانی خود سر بزنید. بسیاری از بیماران ممکن است دل‌شکسته از آن مراکز درمانی بیرون بروند و این شرمساری و رنج تا روز قیامت با شما خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمیته ارزیابی مستمر مراکز درمانی باید در هر کلان قطب منطقه‌ای، نماینده داشته باشد و این سیستم ارزیابی به گونه‌ای پایش شود که پرداخت از جیب بیمار بالا نرود و هیچ بیماری برای دارو و تجهیزات به بیرون از بیمارستان مراجعه نکند.

نمکی با تأکید بر «نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک» گفت: چنین فرآیندی کمک می‌کند تا از آمار ولنگاری منابع دور بمانیم. اکنون ۱۰هزار داروخانه نسخه‌پیچی الکترونیک انجام می‌دهند و ارتباط این موضوع باید با تلفن همراه افراد برقرار شود.

وی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که کمیته‌ای برای بررسی هزینه‌کرد طرح تحول سلامت و پروسیجرهای درمانی ایجاد کنند و در این کمیته گزارش کاملی از تخت‌های خالی را به وزارت بهداشت ارائه دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تا پایان اسفند ماه رؤسای دانشگاه‌ها باید اعلام کنند که چقدر تخت خالی دارند و ضریب اشغال کمتر از ۵۰ درصد در کدام مناطق است.

نمکی با انتقاد از وضعیت برخی از بیمارستان‌ها و شرایطی که برای بیماران ایجاد می‌شود، گفت: هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد آواره تهران شود و کنار بیمارستان در چادر و ماشین زندگی کند. ما هیچ مرکزی را در شهرهای دیگر تعطیل نخواهیم کرد اما باید متوجه باشیم که چرا سرریز بیمار به شهرهای دیگر می‌رود؟

وی با انتقاد از چشم و همچشمی برخی از دانشگاه‌ها در ایجاد اورژانس هوایی و درخواست بالگرد افزود: اینکه مد شده است همه‌جا باید بالگرد اورژانس داشته باشند، یک تقاضای القائی است. ما باید یک نقشه مشخص داشته باشیم که کدام مناطق اورژانس شهری، کدام مناطق اورژانس جاده‌ای و در کدام مناطق بالگرد نیاز داریم.

وی تأکید کرد: تله‌مدیسین به همراه پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند به بسیاری از حوزه‌های آموزش و بهداشت کمک کند.

نمکی با اشاره به مراسم چهارشنبه‌سوری و پیشگیری از صدمات ناشی از برخی از اقدامات افراد گفت: سال گذشته با دو هفته آموزش و اقدامات حوزه سلامت در مدارس، ۶۷ درصد از صدمات چهارشنبه‌سوری کم کردیم و توصیه می‌کنم امسال هم دانشگاه‌ها کار را از مدارس آغاز کنند که این شهرهای جنگ‌مانند را بدل به محیطی شاد و مناسب برای خانواده‌ها در زمان چهارشنبه‌سوری کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعطیلات نوروزی گفت: نوروز پارسال در حوزه سلامت، کمی خوب اداره شد اما به دلیل سیلاب و حوادث ترافیکی ناشی از عجله مردم در بازگشت کمی غافلگیر شدیم اما برای نوروز امسال باید دو کار مهم و آمادگی دانشگاه‌ها انجام دهند.

وی گفت: اول آنکه پزشکان متخصص کاملاً حضور داشته باشند که در این زمینه برخی از دانشگاه‌ها، خوب و برخی دیگر، عملکرد بدی داشته‌اند. بر این اساس اساتید باید با برنامه‌ریزی در تعطیلات نوروزی حضور داشته باشند.

نمکی ادامه داد: یکی از بدنامی‌های نظام سلامت آن است که با وجود این تعداد هیئت علمی، همه می‌گویند تا ۱۳ نوروز پزشک متخصص نداریم درحالی‌که باید لیست کشیک‌ها را برای وزارت بهداشت ارسال کنیم که این موضوع مشکل‌ساز نشود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکر از دانشگاه‌ها در زمینه عملکرد قرارگاه دارو گفت: امسال بسیاری از دانشگاه‌ها عملکرد خوبی داشتند اما باید کمبودها را به موقع به وزارت بهداشت گزارش کنیم و اکنون با اطمینان می‌گویم تا شهریور سال ۹۹ هیچ کمبود اساسی دارویی نداریم و رؤسای دانشگاه‌ها به موضوع داروهای بیمارستانی و معوقات شرکت‌های پخش به شکل جدی رسیدگی کنند.

نمکی اظهار داشت: نسخه‌های خارجی بی‌مورد را در استان‌ها مهار کنید. برخی از داروهای خارجی بی‌دلیل داروی ایرانی را له می‌کردند. نسخه‌نویسان خارجی را شناسایی کنید اما برخوردهای تند صورت نگیرد. بالاخره برخی از پزشکان همواره به یک برند انتقاد دارند و برخی دیگر، نمک‌گیر موضوعاتی هستند؛ این مسئله با تعامل حل می‌شود.

وی به رؤسای دانشگاه‌های غرب و جنوب‌شرقی کشور توصیه کرد که این استان‌ها در معرض قاچاق دارو هستند و با توجه به اینکه ما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو گرفته‌ایم و قیمت دارو هم افزایش نخواهد یافت، رؤسای دانشگاه‌ها در مبادی مرزی مداخله کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، جدی گرفتن بحث غذا و نظارت بر عملکرد کارخانه‌های موادغذایی، به عنوان دیگر وظایف مهم رؤسای دانشگاه‌ها نام برد.

نمکی یادآور شد: موضوعات رفاهی دانشجویان را جدی بگیرید و با دانشجو و اساتید مهربانتر باشید. دانشجوی گرفتار در پدیده‌های مختلف را مورد توجه خود قرار دهید.

وی گفت: رزیدنت‌ها از کشیک‌های طولانی خسته می‌شوند البته نسل فعلی هم نازک‌نارنجی‌تر شده‌اند اما به این دردانه‌ها توجه کنید. حقوق رزیدنت‌ها را ترمیم کنید و انترن‌ها و دانشجویان دکترای تخصصی را دریابید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از سرمایه‌گذاری خیرین در بحث‌های خوابگاهی و فضای فرهنگی بیشتر استفاده کنید.

نمکی به موضوع جمعیت به عنوان یکی از موضوعات مهم حوزه سلامت و مورد تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌های جمعیت برای همه دانشگاه‌ها ارسال شده است و اگر دانشگاهی در حوزه مراکز ناباروری، بخش‌های مراقبت از نوزادان و مراقبت از زنان باردار، امکاناتی ندارد، اعلام کند که این امکانات تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث سقط‌های غیرقانونی را مورد توجه قرار دهید. موضوع جمعیت نیازمند کمک بین‌بخشی بوده و دغدغه برنامه‌ریزان کشوری هم است.