تاریخ : 1398,چهارشنبه 23 بهمن19:13
کد خبر : 345340 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

از محدودیت‌ها تا شهریه؛

پاسخ به ۵ سوال پرابهام چگونگی حذف پایان نامه ارشد در دانشگاه آزاد

4- شرایط خاص چگونه است؟ اگر دانشجو نسبت به گرفتن پایان نامه اقدام کند و با تقاضای کتبی دانشجو برای تعیین موضوع و استاد راهنما، گروه تخصصی در همان ترم تحصیلی نتواند نسبت به تعیین استاد راهنما اقدام کند، در صورت تقاضای کتبی دانشجو و تایید گروه تخصصی و شورای پژوهشی دانشکده یا واحد می تواند به روش آموزش محور ۶ واحد درسی به جای پایان نامه بگذراند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته بود که دستورالعمل تبدیل شیوه تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از آموزشی - پژوهشی به آموزشی منتشر شد که بر اساس آن دانشجویان میتوانند از دست پایان نامه ارشد راحت شوند. اما این طرح با ابهامات زیادی طی روزهای گذشته همراه بوده که خبرنگار ما در گفتگویی با مسئولان دانشگاه آزاد به تعدادی از آنها پاسخ داده است.

1- آیا امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان در مقطع دکتری وجود دارد؟
بله منتها این دسته از دانشجویان فقط می توانند از طریق شرکت در آزمون دکتری، ادامه تحصیل دهند و نمی توانند از شیوه بدون آزمون و صرفا از طریق مصاحبه وارد مقطع دکتری شوند.

2- فرآیند جایگزینی پایان نامه با واحد درسی چگونه خواهد بود؟
فرایند جایگزینی ۶ واحد درسی به جای پایان نامه باید قبل از تمام شدن بازه حذف و اضافه در همان ترم انجام شود. دانشجو در ترمی که انتخاب واحد پایان‌نامه را انجام می دهد، چنانچه پس از گذشت شش ماه (یک ترم تحصیلی) نتواند مراحل اجرای فرآیند پایان‌نامه را به اتمام برساند و در صورت تأیید استاد راهنما مبنی بر عدم توانایی دانشجو در انجام پایان‌نامه، دانشجو در ترم بعدی می تواند به جای پایان‌نامه، شش واحد درسی انتخاب کند.

3- شهریه این تغییر چگونه محاسبه خواهد شد؟
شهریه دانشجو نیز به شیوه آموزشی براساس ۶ واحد درسی انتخابی محاسبه خواهد شد.

4- شرایط خاص چگونه است؟
اگر دانشجو نسبت به گرفتن پایان نامه اقدام کند و با تقاضای کتبی دانشجو برای تعیین موضوع و استاد راهنما، گروه تخصصی در همان ترم تحصیلی (حداکثر تا قبل از اتمام سه شانزدهم ترم تحصیلی) نتواند نسبت به تعیین استاد راهنما اقدام کند، در صورت تقاضای کتبی دانشجو و تایید گروه تخصصی و شورای پژوهشی دانشکده یا واحد می تواند به روش آموزش محور ۶ واحد درسی به جای پایان نامه بگذراند.

5- محدودیت های این طرح؟
البته این موضوع را هم به واحدها اعلام کرده ایم که دانشجویان را توجیه کنند که در صورت انتخاب شیوه آموزش محور، محدودیت هایی برای آن ها ایجاد خواهد شد؛ چرا که دانش آموختگانی که براساس این شیوه فارغ التحصیل شوند در مدارک تحصیلی آن ها عنوان شیوه آموزش محور قید خواهد شد و از امتیازات دانش آموختگان آموزشی-پژوهشی بهره مند نخواهند شد؛ به عنوان مثال مراکز پژوهشی در زمان استخدام این افراد را قبول نخواهند کرد.

گزارش از یزدان محمدی


کد خبرنگار : 16