تاریخ : 1398,پنجشنبه 24 بهمن16:29
کد خبر : 345431 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

۲۰ نکته کاربردی در مورد کابل کشی شبکه برای مهندسان شبکه

استفاده از پچ کوردهای طولانی در برخی اماکن مناسب نیست اما به عنوان مثال در ادارات مناسب است. این که می گوییم در سایر اماکن مناسب نیست به دلیل کار نکردن آن است زیرا اگر هم کار کند قابل اعتماد نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حال حاضر بسیاری از مهندسین شبکه آگاهی چندانی در رابطه با اموری همچون کابل کشی شبکه و ترانکینگ نداشته و حتی برای آن اهمیت خاصی قائل نمی شوند. بسیاری از مهندسان و متخصصان شبکه معتقدند که شبکه تنها استفاده از سیم به منظور دست یافتن به انرژی الکتریکی و کار کردن به وسیله آن است و بس.

شاید این موضوع تا جایی مورد قبول باشد چرا که در سال های اخیر ما شاهد پیشرفت خوبی در زمینه استانداردهای اترنت و محصولات تولید شده و معتبر در این زمینه بودیم اما واقعیت باز هم به خودی خود باقی است. برای کابل کشی شبکه باید به جزئیات بیشماری دقت کرده و توجه داشته باشیم تا کیفیتی مطلوب را ارائه دهیم.

۲۰ نکته کاربردی در مورد کابل کشی شبکه برای مهندسان شبکه

طول کابل مهم است
در استاندارد EIA/TIA طول حداکثری کابل 100 متر ذکر شده است. این اندازه کابل پچ کورد را نیز شامل می شود. اگر از کابل پچ کورد 10 متری برای هر کدام از نود های آخر استفاده می کنید پس کیزان کابل افقی نیز بایستی 80 متر باشد. همچنین اگر 20 متر کابل پچ کورد در اختیار داشتید، پس باید صرفا 60 متر کابل دیوار استفاده کنید.

پچ کوردهای طولانی می توانند دردسر ساز شوند
در این صورت می توانید از کابل های بلند تر بهره ببرید، بعید است دردسر ساز شود. اگر از اتصالات و سیستم اجرایی کابل کشی با کیفیت و با کارایی بالا استفاده کرده باشید، مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. چرا که در این محیط سیگنال الکتریکی کمترین میزان افت کیفیت را خواهد داشت. پس به خاطر داشته باشید که مواد ارزان و بی کیفیت می تواند برای شما بسیار گران تمام شود.

استفاده از پچ کوردهای طولانی در برخی اماکن مناسب نیست اما به عنوان مثال در ادارات مناسب است. این که می گوییم در سایر اماکن مناسب نیست به دلیل کار نکردن آن است زیرا اگر هم کار کند قابل اعتماد نیست.

ملاحظات فیزیکی

  • اضافه بار روی سینی کابل ها

اضافه باری نباید روی سینی کابل ها وجود داشته باشد. سینی های کابل معلق را باید در جای خود محکم نگه داشت حال به وسیله گیره های سقفی یا از رکی که به این منظور از آن استفاده می کنند. اگر سینی بسیار سنگین باشد می تواند باعث خسارت شود و از دیوار یا سقف بر روی وسایل و تجهیزات گران قیمت افتاده و زیانبار گردد.

فضایی را برای جمع آوری کابل های اضافی باقی بگذارید
ازدیاد کابل ها موجب مشکلات امنیتی متعدد می شود و حتی می تواند بخش های عملیاتی و نگهداری را نیز با خطراتی مواجه کند. چرا که ممکن است کارمندان یا کاربران شبکه به دلیل ازدیاد کابل ها تصمیم به کشیدن یا پاره کردن آن ها نمایند.

بار اضافی بر روی سینی، ترانک یا داکت به کابل ها آسیب می زند.
کابل هایی که در انتهای سینی کابل های دیگر قرار دارند ممکن است به واسطه سنگینی بار کابل های دیگر آسیب بینند. این مسئله خصوصا در مورد کابل کشی های Cat6 صادق است که ضخیم تر هستند و نسبت به کابل های مسی قدیمی نیز وزنی سنگین تر دارند. توجه داشته باشید که کابل های آسیب دیده انتشار سیگنال را با اختلال مواجه کرده یا به صورت ضعیف منتشر می کنند.

کابل های آویزان کش خواهند آمد
زمانی که کابل ها در درون رک یا هر جای دیگر معلق قرار گیرند، به این معناست که نیروی جاذبه فشار فیزیکی را بر هسته مسی کابل القا می کند که با گذشت زمان موجب کش آمدن و ایجاد خسارت به کابل می گردد. اگر طول کابل بیشتر باشد پس سنگین تر نیز خواهد بود و موجب فشار بیشتر بر کابل های دیگر خواهد شد. با این حساب با مرور زمان با افت سیگنال مواجه خواهید شد و در آخر خرابی کابل را تجربه خواهید کرد. مدیریت پچ کوردها و کابل های شبکه تنها به معنی تمیزی و نگهداری آن نیست بلکه اهداف مکانیکی را نیز باید در نظر داشت.

کابل ها را خیلی محکم نکشید
کشیدن کابل ها به دلیل فشاری که به هسته مسی آن ها وارد می کند موجب پارگی و آسیب های شدید به کابل می شود. این فشار در آخر کش آمدن و نازک شدن سیم مسی را به همراه خواهد داشت که بر عملکرد سیگنال کابل اثری منفی می گذارد. از این رو بیشترین نیروی کششی کابل ها در استاندارها معادل 110 نیوتن عنوان شده است.

 

تمامی خدمات مرتبط با شبکه خود را را از کلینیک آی تی بخواهید.


کد خبرنگار : 16