تاریخ : 1398,چهارشنبه 30 بهمن12:40
کد خبر : 345988 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

دانشگاه و انتخابات؛

رحیم‌پور ازغدی: تا ایران را کت بسته تحویل دشمن ندهند بیخیال نمی‌شوند/ سعید جلیلی: تشکل‌های دانشجویی پیشران انتخابات باشند

غربی‌ها آمدند چپ‌ها را توده خواندند و راست‌ها و لیبرال‌ها را اکثریت مردم دانستند. آنها مظهر خوبی شدند، چون در اکثریت بودند این درحالی است که اسلام اگر رای اکثریت، خلاف عقل و شرع و اخلاق نباشد آن را درست می‌داند و اگر خلاف عقل و شرع باشد درست نیست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عصر دیروز بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس میزبان حسن رحیم پور ازغدی و دانشجویان این دانشگاه در جلسه‌ای با عنوان شاخص‌های نمایندگان تراز انقلاب بود همچنین سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی میهمان همایش «مجلس قوی ایران قوی» به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود.

رحیم‌پور ازغدی: تا ایران را کت بسته تحویل دشمن ندهند بیخیال نمی‌شوند
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه برخی درباره منطق دموکراسی صحبت می‌کنند گفت: دموکراسی باید منطقی باشد و عادلانه باشد. این همان چیزی است که به آن جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: غربی‌ها آمدند چپ‌ها را توده خواندند و راست‌ها و لیبرال‌ها را اکثریت مردم دانستند. آنها مظهر خوبی شدند، چون در اکثریت بودند این درحالی است که اسلام اگر رای اکثریت، خلاف عقل و شرع و اخلاق نباشد آن را درست می‌داند و اگر خلاف عقل و شرع باشد درست نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه می‌گویند هرچه عدد بیشتر حاکمیت درست تر؛ از نظام‌های توتالیته چگونه بیرون آمد؟ از طریق افکار عمومی و کارکردن بر روی افکار عمومی این موضوع را جا انداختند. یک نگاه قراردادی به پدیده‌های طبیعی وجود دارد و یک نگاه توحیدی، نگاه دینی و توحیدی به شروع تمدن الهی است، اینجاست که می‌گوید پدیده‌های طبیعی همانقدر که طبیعی هستند الهی هستند.

ازغدی افزود: ما در یک تمدن همه چیز را از علوم اجتماعی شروع می‌کنیم و بعد می‌رسیم به پایان نامه و سمینار و... در واقع می‌خواهیم مشکلات خود را با مشارکت دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی حل کنیم و این بدین معناست که ما مبداء و معاد را قبول نداریم و همه چیز را از وسط می‌بینیم و قراردادی که نه اول دارد و نه آخر و آن را ساختاری حاصل عمل جمعی بشر می‌بینیم. همه چیز را معلول علت‌های اجتماعی خاص می‌بینیم که ریشه هرچیزی را در بشر می‌داند نه در توحید و نسبت آدم با این عالم در آن مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان کارآیی لازم را در دهه‌های اخیر نداشته‌اند گفت: انتخابات پشت انتخابات می‌شود و باز می‌بینیم که هیچ چیزی تغییر نمی‌کند. این لیست و آن لیست می‌آید و چیزی عوض نمی‌شود و همچنان قاچاق انجام می‌شود و نظام بانکی تغییری نمی‌کند، البته این نگاه که می‌گوید، چون نماینگان این مجلس یا مجلس قبل کاری نکرده‌اند دیگر رای نمی‌دهیم غلط است. در واقع ما به یک مجلس و پارلمانی نیاز داریم که کار قوی انجام دهد و الا عوام فریبی فایده‌ای ندارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: زمان انتخابات زمان شکار است و برخی سرمایه داران (تیپ‌هایی که یکباره پولدار شده‌اند) با پول خرج کردن سعی می‌کنند وارد پارلمان‌ها شوند در حالی که در جامعه اسلامی نباید اینگونه بود کما اینکه سابق بر این در انتخابات برخی پارلمان‌ها دیدیم افراد می‌گفتند از ما خواسته دومیلیارد بدهیم تا وارد لیست شویم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه اغلب این‌هایی که نامزد می‌شوند و رای هم بعضا می‌آورند از بسیاری مشکلات مردم خبر ندارند و راه حلی برای آن ندارند در حالی که شرط حضور در مجلس هم رای مردم هست و هم عقل! نماینده باید بداند که مشکل مردم چیست و راه حل آن را بداند. مثلا بداند ثبات اقتصادی چگونه بودجود می‌آید، خصوصی سازی چطور است و چگونه باید آن را مدیریت کرد نه اینکه وقتی از او سوال می‌کنند راه حل این مشکلات چیست هیچ جوابی ندارد که بدهد.

ازغدی گفت:چهارسال پیش برخی می‌گفتند امروز تحریم‌ها ترک برداشته و حالا مشخص است که جای دیگری ترک برداشته است. برخی می‌گفتند چرخ سانتریفیوژ بچرخد و چرخ اقتصاد مردم هم بچرخد. الان باید بپرسیم کو؟ کدام اقتصاد؟ این‌ها افرادی هستند که هرچیزی را تقصیر نظام می‌اندازند مثلا می‌گویند روی موشک مرگ بر آمریکا نوشته بودیم و بد شد برایمان یا اینکه در برجام کم آوردیم تقصیر خودمان بوده است و امثالهم.

این اسناد دانشگاه اظهار کرد:همه حرف‌هایی که الان علیه آمریکا می‌زنند را اگر کسی ۴.۵سال پیش به آنها می‌گفت آن را کاسب تحریم می‌خواندند. در عالی‌ترین مذاکرات دیپلماسی، در تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای یک جاسوس بیرون آمد که هم از آمریکا پول می‌گرفت و هم از انگلیس.این‌هایی که امروز قاسم سلیمانی را از خود می‌دانند همان‌هایی هستند که قاسم سلیمانی را در جلسه برای برجام نارحت کردند، حرف‌های او را درست ندانستند و منجر به قهر او از جلسه شدند. هنوز برخی از این‌ها مدام می‌گویند نگذاشتند، داشت انجام می‌شد، ولی نگذاشتند، یا اینکه دنبال این هستند که غرب از آنها مایوس نشود. اینها تا ایران را کت بسته تحویل دشمن ندهند بیخیال نمی‌شوند.

وی درباره لیستی رای دادن گفت: به وظیفه عمل کردن به این معنا است که اگر کسانی افرادی را می‌شناسند از لیست‌های مختلف رای بدهند و الا لیستی می‌توانند رای بدهند. در چارچوب شایستگان رای اکثریت باید رعایت شود. یکی از اعتراضات حضرت امیر به خلیفه سوم این بود چرا فردی که مردم از او راضی نیستند را به عنوان حاکم بخشی می‌گذاری؟ رضایت مردم در انتخاب حکام مهم است.

وی ادامه داد: اختلاف نظر با رهبری هم جایز است، شرعا و قانونا، اشکالی ندارد فردی نظری دیگری داشته باشد، ولی یک روزی مثل زمان جنگ رهبری نظر می‌دهد که این کار را باید انجام دهیم در این صورت نباید تخریب کرد. اینکه نظرات با نظرات رهبری مخالف باشد ایرادی ندارد، حتی خود رهبری هم در این باره گفته‌اند. اما قوانین حسابش فرق می کند و شما هرجای دنیا بروی خلاف قانون نمی‌نوانی اقدام کنید.در هیچ کشور و نطام سیاسی‌ مخالفان قانون اساسی را اجازه نمی‌دهند که در رای گیری شرکت کنند.مصونیت قضایی معنی این نیست که هر نماینده هرکاری را دوست دارد انجام دهد.

رحیم پور ازغدی در پاسخ به یکی از دانشجویان پیرامون دلایل اینکه چرا شورای نگهبان عده‌ای را تایید صلاحیت نکرده است گفت:این را از خود آنها بپرسید من در شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط بودم که آنجا هم گفتند دیگر نیا.

تشکل‌های دانشجویی پیشران انتخابات باشند و اجازه ندهند مردم ناامید شوند
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در همایش «مجلس قوی ایران قوی» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد، گفت: یک نقش مهم دانشگاهیان در مجلس، معرفی اولویت هاست و براساس آن معرفی مسئله‌ها و راه حل هاست با این وجود وقتی در دانشگاه می‌گویم این مشکل را داریم خب این را هم بگوییم که چه پیشنهادی برای حل آن داریم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از مسائلی که در کشور مطرح است مسائل بانکی است، افزود: افرادی که درباره این مشکل حرف می‌زنند باید بگویند برنامه دقیق‌شان برای حل مشکلات موجود چیست؟ نه اینکه بگویند بانک و ما ادراک بانک و چهارسال بعد بازهمان حرف‌ها را تکرار کنند.

جلیلی با اشاره به اینکه وقتی به یک نامزد رای می‌دهیم، یعنی به یک نفر امضاء داده ایم که هرسال برای ۴۰۰هزار میلیارد تومان بودجه تضمین بگیرد، تصریح کرد: خیلی از کشور‌ها نفت ندارند و بر اساس همین مالیات کشور را اداره می‌کنند. با این وجود سوالی که کاندیدا‌ها باید به آن پاسخ دهند این است که آن‌ها چه ابتکاراتی دارند تا با مالیات کشور را اداره کنیم به‌طوری که به مردم فشار نیاید؟

جلیلی با بیان این که میانگین طول مدیریت در خیلی از شرکت‌ها و موسسات با گردش مالی بالا، یک سال است و بقالی هم اینگونه نیست، افزود: البته بعد از پیگیری مشخص می‌شود که پای نمایندگان مجلس در عزل و نصب این مدیران در میان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که چرا گفته می‌شود تعامل یا تقابل تصریح کرد: باید گاهی تعامل داشت و گاهی تقابل و این دو مکمل هم هستند نه مقابل هم و این تعامل هم باید گسترده و سازنده باشد.

جلیلی تصریح کرد: باید یک مجلس قوی نه شعاری با این هدف که کشور را رو به جلو ببرد ایجاد شود. این مجلس باید اهداف نقطه زن ایجابی و سلبی داشته باشد. ایجابی به این معنا که مانع موفقیت تحریم‌ها شود یا طرح‌هایی ارائه کند که با همین منابع بتوان کشور را اداره کرد و سلبی به این معنا که بتواند تحریم‌ها را بی ارزش کند.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید مجلسی ایجاد شود که بتواند موانع را از سر راه بردارد البته برخی از قوانین خود نه تنها پیش‌برنده نیستند بلکه بازدارنده هستند پس مجلس ابتدا باید این قوانین را اصلاح کند، گفت: بحث مهم این است که همه ما باید رای دهیم به هر روی عده‌ای در تهران و استان‌ها زحمت کشیده و در جبهه ائتلاف روی این موضوع که به چه کسی رای دهیم متمرکز شدند البته باید به این بخش نیز که قرار است به چه رای دهیم نیز توجه شود یعنی مشخص شود که اولویت‌ها و پاسخ هر یک از این اولویت‌ها چیست؟ بنابراین اگر اولویت‌ها و پاسخ آن‌ها مشخص باشد خود به خود به وحدت نزدیک می‌شویم.

جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا تعدد لیست‌های انتخاباتی به جبهه انقلاب ضربه نمی‌زند، افزود: انتخابات نباید شکل فست فودی پیدا کند و بگوییم فلان چیز با ذائقه ما هم‌خوانی دارد و فلان‌چیز ندارد با این وجود دانشگاه باید در این رابطه به ایفاء نقش بپردازد و تغییر دهنده این ذائقه غلط باشد نه اینکه خود به بخشی از این ذائقه تبدیل شود. به هر روی شما به این دوستان بگویید که برنامه‌ها و اولویت‌های آن‌ها چیست و اگر پاسخ‌های خوبی مطرح شد مثبت است در غیر اینصورت اگر شد «آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی» که غلط است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وجود نهاد‌های مختلف مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای عالی امنیت ملی در کار مجلس شورای اسلامی مانع ایجاد نمی‌کنند، افزود: در قانون اساسی وظیفه نهاد‌های مختلف مشخص شده البته در کشور‌های دیگر هم نهاد‌های مختلفی برای تصمیم گیری وجود دارند به هر روی این نهاد‌ها در ایران آمده اند تا به مجلس کمک کنند؛ مثلا اگر مصوبه‌ای از مجلس در شورای نگهبان به دلیل مغایرت با شرع و قانون اساسی رد شود مجمع تشخیص بنابر مصلحت می‌تواند به موضوع ورود پیدا کند و این جزو ابداعات امام خمینی (ره) بود که حتی طرح‌های مغایر با شرع و قانون اساسی بنابر مصلحت شکل بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شورای عالی امنیت ملی نیز موضوع جدیدی نیست و در اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی بر آن تصریح شده است. در این شورا در خصوص مواردی تصمیم گیری می‌شود که کل کشور باید در مورد آن‌ها تصمیم گیری کنند و فرا‌تر از یک قوه هستند و البته مجلس نیز عضوی از شورای عالی امنیت ملی است.

جلیلی با تاکیید بر اینکه انتخابات برای این است که افراد را مسئولیت پذیر کنیم، افزود: در قضیه بنزین اگر چه دولت این طرح را اجرا کرده، اما مجلس می‌تواند آن را در بودجه سال ۹۹ اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه تشکل‌های دانشجوییی باید در عرصه انتخابات پیشران باشند و اجازه ندهند که مردم نا امید شوند، افزود: یک زمانی شهید علم الهدی پیشران جنگ بود و آن نقش تاریخی حرکت دانشجویی را در هویزه رقم زد و امروز شما دانشجویان باید در عرصه انتخابات پیشران باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید تعریف کنیم که برای چهار سال آینده چه برنامه‌ای باید در دستور کار کشور قرار بگیرد، گفت: موضوع بودجه از موضوعات اساسی است و باید از نامزد‌ها مجلس پرسید که در مجلس بر چه مبنایی می‌خواهید در بحث بودجه حرکت کنید و ابتکارتان چیست.

وی ادامه داد: باید پرسید تفاوت برنامه شما برای بودجه با چیزی که اکنون اجرا می‌شود، چیست و چه ابداعاتی در موضوع بودجه خواهید داشت.

جلیلی ادامه داد: اگر مشخص شود که کاندیدا‌ها به چه دیدگاه و ابتکاراتی می‌خواهند نسبت به بودجه عمل کنند، آن‌وقت است که رأی‌دادن بر اساس این شناخت، یک رأی روشن است. می‌گوییم به این دلیل می‌خواهیم از آقای الف. حمایت کنیم که برنامه‌ای روشن برای فلان موضوع دارد.

وی با بیان اینکه باید از همه این لیست‌ها پرسید اولویت‌های شما برای مجلس آینده چیست و چه پاسخ‌هایی برای حل آن‌ها دارید؟، افزود: هرکدام از دانشگاه‌های ما می‌توانند یک دولت سایه باشند و روند کشور را پیگیری کنند و بیینند چطور می‌توان تاثیر مثبت گذاشت و مانع توقف روند‌های صحیح شد.


کد خبرنگار : 90