تاریخ : 1398,پنجشنبه 01 اسفند13:19
کد خبر : 346124 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تحلیل روزنامه آفتاب یزد از حضور مردم در انتخابات

نتایج که بیاید باید حساب کتاب کرد که کدام جریان سیاسی توانسته نفرات بیشتری را به بهارستان بفرستد فعلا اما فارغ از این موضوعات چهره‌های کشوری و لشگری با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات گفته‌اند که روز جمعه فرصتی برای پاسخگویی به دونالد ترامپ است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه آفتاب یزد، فردا دوم اسفند انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار می‌شود. گمانه زنی‌های بسیاری در هفته‌های اخیر نسبت به کاندیداها، میزان مشارکت و تاثیر مجلس در ساختار سیاسی کشور انجام شد. حالا فردا لنز دوربین‌های داخلی و خارجی روی حوزه‌های رای‌گیری و صندوق‌های رای فوکوس کرده تا ببیند مردم با چه کیفیتی در این انتخابات شرکت می‌کنند و سرانجام نام چه کسانی از داخل صندوق‌ها به عنوان پیروز بیرون خواهد آمد.

نتایج که بیاید باید حساب کتاب کرد که کدام جریان سیاسی توانسته نفرات بیشتری را به بهارستان بفرستد فعلا اما فارغ از این موضوعات چهره‌های کشوری و لشگری با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات گفته‌اند که روز جمعه فرصتی برای پاسخگویی به دونالد ترامپ است. رئیس جمهور دیروز با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات گفت: «۴۱ سال از انقلاب گذشته است و مردم ما همانند همان سال ۵۸ با همان شور و علاقه در صحنه هستند. روز دیگری که مردم باید افتخار بیافرینند، روز دوم اسفند امسال پای صندوق‌های رای است. چند موضوع را ملت بزرگ و عزیز ما باید تفکیک کنند. یک موضوع اینکه ما پای صندوق می‌رویم تا بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی برگزینیم. بنابراین ما باید با ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا به پیروزی برسیم و بدانیم روز دوم اسفند، حضور در پای صندوق رای و صف‌های پرشور، آمریکا را عصبانی و ناراحت می‌کند و عدم حضور ما موجب خوشحالی آمریکاست. یک طرف قصه این است که مجلس برای ما و سرنوشت ما مهم است و کسی نگوید که هر که می‌خواهد انتخاب شود و صلاحیت دوستان من رد شده و یا صلاحیت هم‌حزبی‌های من تایید نشده است و حالا هر مجلسی می‌خواهد بشود.»

ان‌شاءالله مجلسی قوی شکل بگیرد
اسحاق جهانگیری نیز در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه و دعوت از مردم برای مشارکت در این انتخابات، اظهار کرد: «مجلس یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در نظام است و هرچه جایگاه آن قویتر باشد و نمایندگان آن با پشتوانه بالاتری از رای مردم انتخاب شوند، قدرت اثر گذاریش بیشتر است و می‌تواند برای حل مسائل کشور کارهای جدی‌تری انجام دهد.» او افزود:«در مقطع فعلی به دلیل شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه تری نسبت به گذشته برخوردار شده است. فکر می‌کنم مردم ایران در این ۴۰ سال نشان دادند در مقاطع حساس که کشور نیازمند حضور سرنوشت‌ساز آنها بوده، الان هم نیاز به این حضور است و ان‌شاء الله در انتخابات دوم اسفند شاهد حضور خوب مردم پای صندوقهای رای باشیم و ان‌شاءالله مجلسی قوی شکل بگیرد تا بشود برای حل مسائل کشور گام‌های جدی تری بردارند.»

انتخابات مشکل گشاست
رئیس دفتر روحانی دیگر چهره دولتی بود که دیروز به دعوت مردم برای حضور در روز جمعه پرداخت و گفت:«انتخابات دو اسفند از نظر دولت، نظام، جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ما بسیار با اهمیت است. هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی خنثی می‌شود» محمود واعظی با بیان اینکه این انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند، گفت:«ما گذشته خوبی را در مراسم‌های تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی و 22 بهمن داشتیم. ان‌شاءالله امیدواریم دو اسفند هم مشارکت خوبی در سراسر کشور باشد؛ چرا که باعث انسجام و وحدت داخلی ما خواهد بود. در شرایطی که آمریکایی‌ها الان دو هفته است صحبت می‌کنند که مردم ناراضی هستند و با صندوق رای قهر کردند، بهترین پاسخ مشارکت مردم است. این بهترین پاسخ است که مردم گلایه‌هایی در برخی مسائل دارند، اما درون خانوادگی است و ربطی به آمریکا و دشمن ندارد» او ادامه داد:«مردم ما هرگز در این 41 سال اجازه ندادند کشورهای خارجی در امور داخلی دخالت کنند و قطعا به گونه‌ای عمل می‌کنند که جلوی بهره‌برداری آنان را بگیرند. هم در تهران و هم در شهرهای دیگر فهرست‌ها و افرادی هستند که مردم می‌توانند انتخاب کنند.» محمد جواد ظریف نیز با بیان اینکه امیدوارم دوم اسفند از نظر کمیت مشارکت، بهترین مشارکت باشد، خاطرنشان کرد:«از نظر کیفیت انتخاب هم، مردم باید بهترین کیفیت انتخاب را داشته باشند و ان‌شاءالله در روزهای بعد از دوم اسفند، شاهد پذیرفتن واقعیت توسط آمریکا باشیم. همانطور که این مردم در مراسم رفراندوم تشییع شهید بزرگوار ما سردار سلیمانی نشان دادند، سیاست‌های آمریکا را نمی‌پذیرند و در برابر سیاست‌های آمریکا از مردم و کشورشان دفاع می‌کنند و بهترین نشانه این دفاع، حضور در انتخابات است.»

ایران قوی با مجلس قوی
علاوه بر این دریادار علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در توییتی نوشت:«ایران قوی بدون مجلس قوی آرزویی دست نیافتنی است. در نظام مردم سالار دینی مشارکت سیاسی تنها مسیر ایجاد مجلس قوی است. هر ایرانی که ایران قوی می‌خواهد در انتخابات شرکت می‌کند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز درباره انتخابات فردا گفت:« قرائن و مستندات محکم نشان می‌دهد در شرایط کنونی و در آستانه "انتخابات" دوم اسفندماه، دشمنان ملت ایران با بسیج منابع، توانمندی‌ها و امکانات رسانه‌ای خود راهبرد "مایوس‌سازی مردم" از آینده و متقاعد‌سازی آنان برای عدم حضور در پای صندوق‌های رای را پیش گرفته اند، تا از منظر خود، انتخابات کم رونق و مشارکت حداقلی را بستری برای اعمال فشارهای بیشتر به کشور قرار دهند.» سردار سرلشگر باقری در پیام خود گفته:«در مقابل این راهبرد شیطانی، ایرانیان غیرتمند و فهیم به رغم برخی مشکلات در صحنه زندگی خود، بر اساس باورهای دینی و انقلابی و درک عمیق از ضرورت‌ها و الزامات فراروی تداوم انقلاب و پیشرانهای مقوم پیشرفت کشور، اندیشیدن به نمایش مجدد قدرت "مردم سالاری دینی" در صحنه انتخابات روز جمعه را با "رای هوشمندانه" و توام با بصیرت و ژرف اندیشی، ضامن سربلندی و عبور از این آزمون سترگ تاریخی می‌دانند.»

بیانیه خبرگان
علاوه بر این آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان نیز دیروز در بیانیه‌ای از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است:«مجلس خبرگان رهبری از تمامی آحاد و ملت حماسه آفرین ایران اسلامی دعوت می‌کند تا با توجه به شیطنت دشمنان و تلاش خناسان برای کمرنگ شدن حضور مردم پای صندوقهای رای، ضمن لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل مجلسی قوی و انقلابی، با حضور حماسی و گسترده در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم و فارس به وظیفه دینی و ملی خود عمل نموده و اقتدار و سربلندی ایران اسلامی و یاس دشمنان سرسپرده آن را رقم زنند.»