تاریخ : 1398,یکشنبه 04 اسفند13:37
کد خبر : 346431 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تحلیل روزنامه ایران درباره نتایج انتخابات مجلس

ده نفر دیگر که در رتبه بعدی هستند و احتمال جابه‌جایی آرا و ورود آنها به مجلس وجود دارد هم به شرح زیر است: وحید یامین‌پور، حمید رسایی، علی جعفری، علیرضا محجوب، محمد صادق شهبازی راد، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سید محمد حسینی و سیدمحمد آقامیری. از این میان مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودار‌زاده و علیرضا محجوب 4 نامزد اصلاح‌طلب هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از روزنامه ایران، با اعلام تدریجی نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس یازدهم، پیش‌بینی‌ها از ترکیب مجلس محقق شد و اصولگرایان اکثریت کرسی‌های بهارستان را از آن خود کردند. رأی‌گیری تا ساعت 23.30 دقیقه جمعه تمدید و پس‌از پایان ماراتن انتخابات شمارش آرا بلافاصله آغاز شد. در تهران بنا بر اعلام اولین نتیجه شمارش آرا که هنوز قطعی نشده، اصولگرایان لیست 30 نفره ورود به بهارستان را از آن خود کرده و می‌رود تا نتیجه انتخابات مجلس دهم در حوزه تهران به‌شکل دیگری تکرار شود. در مجلس گذشته لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان از حوزه پایتخت راهی مجلس شده بودند. حالا گمانه زنی‌ها و تحلیل‌ها عمدتاً حول گزینه‌های ریاست مجلس و کیفیت مواجهه مجلس آینده با دولت می‌چرخد. حسن روحانی رئیس جمهوری پیش از این گفته بود که مشکلات کشور با یک قوه به تنهایی حل شدنی نیست و همه نهادها باید برای برطرف کردن مشکلات مردم با همدیگر همکاری داشته باشند. او روز جمعه هم پس از انداختن رأی خود به صندوق گفته بود که مردم انتظار دارند مجلس یازدهم فعال‌تر در مسیر حل مشکلات آنان تلاش کند.

بر اساس قانون جدید انتخابات نامزدهایی که 20 درصد آرای مأخوذه صحیح را کسب کرده باشند در مرحله اول راهی مجلس می‌شوند. در تهران از آنجا که میزان مشارکت اعلام نشده معلوم نیست چه تعداد از لیست اولیه اعلامی می‌توانند مستقیم وارد بهارستان شوند. تا زمان تنظیم این گزارش آمار مشارکت در تهران و البته سراسر کشور اعلام نشده بود. دیروز سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: آمار نهایی مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اتمام شمارش آرا در کل حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود. به گفته وی آرا در بخش قابل توجهی از حوزه‌ها در حال تجمیع است بنابراین آمار دقیقی از مشارکت به‌دست نیامده است. موسوی با اشاره به گستردگی انتخابات خاطرنشان کرد: امکان مغایرت آمار در شرایط اعلام زود آن وجود دارد بنابراین در پایان شمارش آرای تمام حوزه‌های انتخابیه، میزان مشارکت اعلام می‌شود. با این حال برخی رسانه‌ها و از جمله خبرگزاری فارس نرخ مشارکت را حدود 41درصد دانسته‌اند.

منتخبان تهران بر اساس اولین نتایج اعلامی
بر اساس اعلام اولین نتیجه حوزه تهران که ظهر دیروز اعلام شد، افراد زیر منتخبان اول تا سی‌ام هستند؛ محمدباقر قالیباف، سید مصطفی آقامیرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سیدمحسن دهنوی، سیدمحمود نبویان، محسن پیرهادی، سید احسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، فاطمه رهبر، اقبال شاکری، بیژن نوباوه وطن، مجتبی توانگر، روح‌الله ایزدخواه، احمد نادری، سیدنظام‌الدین موسوی، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، زهره الهیان، مالک شریعتی نیاسر، مهدی شریفیان، سید رضا تقوی، سمیه رفیعی، سیدعلی یزدیخواه، علی خضریان، فاطمه قاسم‌پور، مجتبی رضاخواه، رضا تقی‌پور انوری، غلامحسین رضوانی، زهره سادات لاجوردی، عزت‌الله اکبری تالارپشتی.

ده نفر دیگر که در رتبه بعدی هستند و احتمال جابه‌جایی آرا و ورود آنها به مجلس وجود دارد هم به شرح زیر است: وحید یامین‌پور، حمید رسایی، علی جعفری، علیرضا محجوب، محمد صادق شهبازی راد، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سید محمد حسینی و سیدمحمد آقامیری. از این میان مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودار‌زاده و علیرضا محجوب 4 نامزد اصلاح‌طلب هستند.

تا زمان تنظیم این گزارش تکلیف 223 نفر از منتخبان روشن شده و بعد از تایید سلامت انتخابات از سوی شورای نگهبان مستقیم به مجلس یازدهم راه پیدا می کنند. تعدادی از کرسی ها هم به مرحله دوم کشیده شده که 29 فروردین انتخابات آن برگزار می شود. بر این اساس از 223 نفر پیروز در مرحله اول تا شامگاه دیروز 18 نفر اصلاح طلب، 31 نفر مستقل وبقیه اصولگرا هستند.