تاریخ : 1398,یکشنبه 04 اسفند13:46
کد خبر : 346433 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تحلیل روزنامه آرمان درباره نتایج انتخابات مجلس

روز گذشته بود که پس از شمارش آرای ماخوذه تهرانی‌ها مشخص شد لیست واحد اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود. هر چند به اذعان بسیاری از تحلیلگران، اصولگرایان در شرایطی ایده‌آل این انتخابات را از آن خود نکردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از روزنامه آرمان، «اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس یازدهم شدند»؛ شاید بسیاری این مساله را ناشی از تلاش جریان اصولگرا و برنامه‌ریزی برای حضور پر‌قدرت در بهارستان 98 بدانند اما واقعیت امر بر آن است که مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده است تا اصولگرایان که تا دیروز در سودای وحدت بودند امروز خود را پیروز انتخابات بدانند. گله‌مندی جامعه از اتفاقات ماه‌های گذشته و تنگناهای اقتصادی از یک‌طرف و ردصلاحیت‌های اصلاح‌طلبان شاخص از طرف دیگر باعث شده اصولگرایان این‌بار به راحتی وارد مجلس شوند. شاید اگر مجلس دهم و اصلاح‌طلبان زلف‌شان را به دولت گره نزده بودند و برخی اتفاقات رخ نمی‌داد در نتیجه مشارکت حداکثری امروز، اصلاح‌طلبان به جای اصولگرایان به کرسی‌های مجلس یازدهم سلام می‌کردند. هر چند رد‌صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در برخی استان‌ها باعث شد آنها کرسی‌ استان‌ها را نیز به رقیب واگذار کنند.

متغیرهای موثر در مشارکت مردم
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه با حضور مردم در اقصی نقاط کشور برگزار شده تا بار دیگر ملت در راستای حق تعیین سرنوشت خود برای روی کار آوردن مجلسی کارآمد تلاش کند. این در حالی است که پیش از انتخابات متغیرهای مشخصی در سمت‌گیری آرای شرکت‌کنندگان تاثیرگذار بود که بخشی از جامعه متاثر از این اتفاقات و متغیرها بود. این مسائل را می‌توان در 3 دسته تقسیم‌بندی کرد: اتفاقات رخ داده در آبان و دی و نارضایتی مردم از وضع معیشتی؛ عملکرد دولت و مجلس دهم به‌خصوص فراکسیون امید که کنار گذاشته شدن از حیطه تصمیم‌گیری را در ماجرای افزایش قیمت سوخت نشان داد و رد‌صلاحیت‌ها از طیف اصلاح‌طلب که عملا این جریان را از کنشگری فعال و در حد انتظار در انتخابات باز داشت. هر چند هر یک از این مسائل تا حدی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذاشت، اما مسلما اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر را می‌توان مهم‌ترین عامل موثر دانست. این در حالی است که با پیش‌فرض قرار دادن تاثیر این مسائل بر ایجاد فضای انتخاباتی و مشارکت گسترده مردم کنش معطوف بر انتخابات دو جریان سیاسی غالب در کشور کاملا متفاوت از یکدیگر بود. اصولگرایان با استفاده از این فضا درصدد انداختن تمام مشکلات بر دوش دولت و اصلاح‌طلبان برآمدند و با تایید صلاحیت‌های فراوان چیزی بالغ بر 10 لیست انتخاباتی 30 نفره ارائه کردند. اما اصلاح‌طلبان که درصدد توضیح شفاف و صادقانه علل و عوامل به‌وجود آمدن شرایط فعلی برای مردم بودند کمتر تایید صلاحیت شدند و عملا ابتکار عمل را از دست داده و عطای انتشار لیست واحد را به لقایش بخشیدند. هر چند پس از آن نیز احزاب اصلاح‌طلب بعضا مبادرت به ارائه لیست کردند اما هیچ‌یک از این لیست‌ها به مثابه لیست اصلاح‌طلبان مفروض نشد. بر همین اساس انتخابات برگزار شد و همانطور که انتظار می‌رفت حامیان اصولگرایان و لیست وحدت پای صندوق‌ها آمده به گزینه‌های مدنظر خود رای دادند. هر چند اصلاح‌طلبان و مستقلین نیز در این انتخابات مشارکت بالایی داشتند اما در نهایت اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس یازدهم شدند.

جبران شکست 94
روز گذشته بود که پس از شمارش آرای ماخوذه تهرانی‌ها مشخص شد لیست واحد اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود. هر چند به اذعان بسیاری از تحلیلگران، اصولگرایان در شرایطی ایده‌آل این انتخابات را از آن خود نکردند؛ جایی که کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشده و برعکس اکثریت اصولگرایان تایید صلاحیت شدند. با این حال مجلس یازدهم را باید مجلسی یکدست اصولگرا دانست،؛ امری که خود می‌تواند آسیب باشد و مجلس را از عملکرد مطلوب دور کند. روند شمارش آرا نشان می‌دهد که لیست وحدت با محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی آقا میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سیدمحسن دهنوی، سیدمحمود نبویان، محسن پیرهادی، سیداحسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، فاطمه رهبر، اقبال شاکری، بیژن نوباوه‌وطن، مجتبی توانگر، روح‌ا... ایزدخواه، احمد نادری، سیدنظام‌الدین موسوی، عبدالحسین روح‌الامینی‌نجف‌آبادی، زهره الهیان، مالک شریعتی‌نیاسر، مهدی شریفیان، سیدرضا تقوی، سمیه رفیعی، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان، فاطمه قاسم‌پور، مجتبی رضاخواه، رضا تقی‌پور‌عنبری، غلامحسین رضوانی، زهره‌سادات‌ لاجوردی و عزت‌‌ا... اکبری‌تالارپشتی توانسته است تمام کرسی‌های تهران را از آن خود کند. هرچند افرادی چون وحید یامین‌پور و حمید رسایی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته در میان 40 نفر اول نام برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مثل علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری و مصطفی کواکبیان به چشم می‌خورد. این در حالی است که با وجود الکترونیکی برگزار شدن برخی روندها در انتخابات مثل قابل‌ارزیابی بودن مشارکت مردم هنوز آماری از درصد مشارکت مردم در انتخابات چه در تهران و چه کل کشور اعلام نشده است. البته شامگاه جمعه استاندار تهران گفته بود که آمار مشارکت به صورت کشوری اعلام می‌شود.

پیروزی اصولگرایان در استان‌ها
جریانات سیاسی جز تهران برنامه مدونی برای سایر استان‌های کشور نیز داشتند. چنان‌که اصولگرایان در شهرهای بزرگ بیش از اصلاح‌طلبان به دنبال پیروزی بودند. آنطور که رسانه‌ها آورده‌اند: در مشهد؛ نصر‌ا... پژمانفر، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، رحمانی، قاضی‌زاده هاشمی و کریمی قدوسی، در تبریز؛ مسعود پزشکیان، محمدحسین فرهنگی، احمد علیرضابیگی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، روح‌ا... متفکرآزاد، در اصفهان؛ طغیانی، بانکی‌پور، مقتدایی، شیخی و میرزایی و در قم؛ احمد امیرآبادی‌فراهانی، مجتبی ذوالنوری و علیرضا زاکانی به مجلس راه یافته‌اند. برآیند استان‌ها نیز نشان می‌دهد اصولگرایان جدا از تهران در اکثر استان‌ها نیز پیروز بوده‌اند.