تاریخ : 1398,دوشنبه 05 اسفند15:25
کد خبر : 346600 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اشتیاق ترامپ برای توافق با طالبان

همزمان با زمزمه‌هایی درباره امضای توافق میان آمریکا و طالبان، تازه‌ترین حرف‌های دونالد ترامپ در این خصوص حکایت از آن دارد که او شخصا اشتیاق زیادی به نشستن پای یک میز با طالبان است تا شخصا پای توافق احتمالی را امضا کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ گفت: وقت آن رسیده که سربازان ما به کشور بازگردند.

ترامپ ساعاتی پیش حین ترک کاخ سفید به مقصد هند، به خبرنگاران گفت: آنها (طالبان) می خواهند این جنگ را متوقف کنند، مدت زیادی است که در حال جنگ هستند. آنها بسیار سرسخت و ما هم سرسخت هستیم. اما با گذشت ۱۹ سال، زمان طولانی را پشت سر گذاشته ایم.

آمریکا و طالبان اوایل ماه جاری اعلام کردند که به توافق آتش بس دست یافته اند. این توافق جمعه گذشته اجرا شد و زمینه را برای توافق گسترده تری با هدف پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله با افغانستان و بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشورشان فراهم کرد.

آسوشیتدپرس نوشت: در صورت موفق بودن آتش بس، توافق صلح امضا می شود و یکی از طولانی ترین جنگ های آمریکا پایان می یابد. در این صورت یکی از وعده های اصلی تبلیغات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ترامپ تحقق می یابد.

ترامپ گفت: ما فکر می کنیم آنها توافق می خواهند. ما هم به دنبال توافق هستیم. این عملی خواهد شد؛ خواهید دید.

به نوشته آسوشیتدپرس، موفقیت آتش بس و مذاکرات صلح برای طالبان مشروعیت بین المللی به همراه خواهد داشت. طالبان در زمان کنترل افغانستان و ایجاد پناهگاهی امن برای اسامه بن لادن سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده  و متحدان او چنین مشروعیتی را از دست داد.

مقام های آمریکایی به احتمال ایجاد اختلال در مذاکرات صلح از سوی کسانی که تمایلی به امضای چنین توافقی ندارند اشاره کرده اند.

روز یکشنبه (دیروز) ترامپ با لحنی محتاطانه درباره توافق صلح با طالبان ابراز خوشبینی کرد و گفت: ما زمان مشخصی برای خودداری از خشونت تعیین کرده ایم. یک روز و نصفی است که آتش بس حفظ شده است و باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد. من فکر می کنم که مردم می خواهند توافق صورت بگیرد و طالبان هم همین را می خواهد. آنها از جنگیدن خسته شده اند.