تاریخ : 1398,چهارشنبه 07 اسفند09:36
کد خبر : 346849 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

پس از اظهارات رئیس جمهور درخصوص عدم تعطیلی مراکز آموزش عالی؛

بلاتکلیفی دانشجویان و چشم‌انتظاری روسای دانشگاه‌ها به وزارت علوم

دانشگاه‌ها که به تعطیلی کلاس‌های درسی و همچنین دانشجویان را مجاب ساختند تا به تخلیه زودهنگام خوابگاه‌ها اقدام کنند، باعث آن شد تا برای جبران عقب‌ماندگی وضعیت تحصیلی دانشجویان اقدام به راه‌اندازی کلاس‌های الکترونیکی کردند؛ چرا که بعضی از دانشگاه‌ها بخاطر جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در بین دانشجویان، تا 15 فروردین 1399 دانشگاه را تعطیل اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از زمان ورود ویروس (Kovid-19) یا همان کرونا به ایران، فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان تحت تاثیر حواشی و انتشار اخبار ضدونقیضی از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این ویروس قرار گرفته است.

دیروز سه شنبه ۶ اسفند کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت آمار جدیدی از به مبتلایان و فوت‌شدگان ویروس کرونا را اعلام کرد. وی گفت که تاکنون ۹۵ نفر به این ویروس مبتلا که 15 نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

ورود ویروس کرونا به ایران باعث شد تا فضای آموزشی و دانشگاهی ما را تحت تاثیر قرار دهد، تا آنجا که کمیته پیشگیری وزارت بهداشت با ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های سراسر کشور تعطیلی مراکز آموزش عالی و همچنین تخلیه خوابگاه‌ها توسط دانشجویان را به مسئولین واگذار کرد.

پس از این دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، طی گزارشی با عنوان «دانشگاه‌های کشور تا چه زمانی تعطیل هستند؟ +جدول تفکیکی»   به زمان‌بندی تعطیلات و تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه های سراسر کشور پرداختیم.

اما کمتر از 48 ساعت از ابلاغ این دستور نگذشته بود که رئیس جمهور حسن روحانی پس از برگزاری جلسه «ستاد ملی مبارزه با کرونا» درباره روند تعطیلی‌ها در کشور گفت: «هر جایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا از شنبه لازم دید اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاهی و محل اجتماعی یا مورد خاصی را تشخیص داد، خودش اعلام می کند. بنابر این از روز شنبه همه روال‌ها با صورت عادی خواهد بود اگر مورد خاص و شرایط ویژه را ستاد ملی به آنها اعلام می کند و اجتهاد در برابر نص نباید داشته باشیم همه موظف هستند از ستاد اطاعت کنند.»

مشکل از آنجایی آغاز شد که بعضی از دانشگاه‌ها با اعلام تعطیلی تا 15 فروردین 1399 و همچنین تخلیه خوابگاه توسط دانشجویان، موجب شد بسیاری از دانشجویان بار سفر خود را ببندند و راهی شهرهای دور و نزدیک خود شوند. از سویی بعضی از دانشگاه‌ها برای آن که به درس دانشجویان لطمه‌ای وارد نشود برای آنها آموزش مجازی را تدارک دیدند.

عدم هماهنگی بین نهادهای زیر مجموعه دولت که یکبار رای به تعطیلی دانشگاه می‌دهند ولی بار دیگر رئیس جمهور طی اظهارات جدید به بازگشایی مراکز آموزشی تعطیل شده تاکید می‌کند. اکنون که دانشجویان با سختی فراوان و هزینه‌هایی که متقبل شدند به شهر خود بازگشتند، باید طی چند روز آینده به دانشگاه خودشان برگردند تا در کلاس درس خود شرکت کنند.

همین اتفاق باعث شد تا دانشجویان در سراسر کشور که با مشکل رفت و آمد و هزینه‌های سرسام‌آور مواجهند در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به این بدسلیقگی مدیریتی واکنش‌های متفاوتی داشته باشند.

یکی از دانشجویان دانشگاه ارومیه نوشت:
"واقعا نیازی به اظهار نظر در این مورد هست؟ ویروس دوره نهفتگی داره ۱۴ رووووز،میدونید ینی چی؟دانشگاه از هر شهری دانشجو داره،اگه اینا برگردن به خوابگاه و ویروسو منتقل کنن نه تنها بچه های راه دور بلکه ما بومی ها هم مبتلا میشیم.خواهشا بهشون بگید اینارو"

دانشجوی دیگری از دانشگاه تربیت مدرس نوشت:
"حالا که قضیه تعطیلی دانشگاهها فعلا نامشخص مونده کسایی مثل من که فعلا برنگشتن تا جمعه نرن ببینیم چی میشه اگه تعطیل شد میریم اگه نه که دیگه سر جامون تو خوابگاه هستیم"

دانشجویی از دانشگاه یزد نوشت:
"من با این که خوابگاهی نیستم و تو یه خونه تنها زندگی میکنم، بازم بنظرم برگشتن به دانشگاه تو این شرایط واقعا کار خطرناکیه. امیدوارم بچه ها جو نگیرتشون و اشتباه نکنن. اگر همه نرن مجبورن این سه هفته رو تو سال جدید تشکیل بدن و ترمو از آخر کش بیارن. پس لطفا به خودتون و اطرافیانتون اهمیت بدین و بشینین تو خونه هاتون."

یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا نوشت:
"چرا دانشگاه ما اطلاعیه نمیده که قراره چیکار کنیم؟بیشتر دانشگاه ها یا مجازی کردن یا تا عید تعطیل. حداقل یه چیزی بگن از این بلاتکلیفی دربیایم‌."

دانشجوی دیگری از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نوشت:
"می فرمایند که از شنبه همه چی آروم میشه و هیچ جا تعطیل نیست؛ اصلا کار به اینکه چطوری در عرض یک هفته ما تونستیم بیماری رو ریشه کن کنیم ندارم ولی مسئولین میدونن هزینه ی رفت و آمد چقدره ؟ در جریان هستن که این همه مسیر رو چندین بار طی کردن ، خودش چقدر باعث بیماری و خستگی میشه ؟ ما رو از خوابگاه بیرون میکنن بعد انتظار دارن به محض اینکه گفتن ؛ با روی خوش برگردیم! مرسی مسئولین!"

پس از اظهارنظرات گلایه‌آمیز دانشجویان، مسئولان دانشگاه‌های سراسر کشور نظرات متفاوتی نسبت به برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های درسی دانشجویان داشتند که در ادامه به آن می‌پردازیم؛

دانشگاه خلیج فارس بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توحه به اینکه تصمیم گیری در خصوص ادامه فعالیت‌های دانشگاه‌ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا واگذار شده، موضوع تعطیلی دانشگاه تا اطلاع ثانونی لغو می‌شود.

در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه شهیدبهشتی که سه شنبه 6 اسفند با حضور اعضا و مدیران آموزش مجازی دانشگاه تشکیل شد، تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه؛ «با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش آموزش حضوری دانشگاه در هفته جاری، در صورت تداوم این وضعیت در هفته‌های آینده، دانشگاه کلاس‌های دروس نظری را به‌صورت غیرحضوری از روز شنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ تا پایان سال ارائه خواهد کرد.»

روابط عمومی دانشگاه خوارزمی درخصوص دستور رئیس جمهور برای بازگشایی دانشگاه ها از هفته آینده اعلام کرد که با رسیدن این دستور قرار است فردا چهارشنبه هفتم اسفندماه در جلسه‌ای مطابق با موقعیت استان البرز و استان تهران درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی دانشگاه تصمیم‌گیری شود.

تمامی دانشگاه‌های خوزستان با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در هفته آینده ۱۰ تا ۱۵ اسفند تعطیل خواهد بود.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تعطیل نبودن دانشگاه در هفته آتی و برگزاری الکترونیکی کلاس‌ها تا پایان اسفندماه ۹۸ گفت: دانشگاه علم و صنعت در هفته جاری هم به کار خود ادامه می‌دهد و تمام کادر اداری، پرسنل و حتی دانشجویانی که درس‌های آزمایشگاهی و پایان‌نامه داشتند در دانشگاه حاضر بودند.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص ادامه تعطیلی دانشگاه تهران گفت: ما تابع نظر دولت و منتظر ابلاغیه وزارت علوم هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درخصوص تعطیلی یا دایر بودن کلاس‌های درسی دانشجویان گفت: در مورد تعطیلی دانشگاه وزارت علوم تصمیم گیرنده نهایی است هر تضمینی که وزارت علوم بگیرد ما در دانشگاه شریف دنبال می کنیم.

* گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38