تاریخ : 1398,چهارشنبه 07 اسفند12:25
کد خبر : 346858 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

تا زمانی که معاینه منظم توسط متخصص زنان اهمیت دارد، یافتن پزشکی که به او اعتماد دارید و ملاقات منظم با او یا ملاقات در زمانی که مشکلی دارید برای سلامت زنان و رفاه عمومی آن‌ها بسیار مهم است.

خبرنامه دانشجویان ایران: اینکه هر ۶ ماه یک بار مراجعه به دندانپزشک، انجام معاینههای چشم به صورت منظم یا مراجعه به پزشک برای چکاپ، باعث میشوند بدانیم سلامت عمومی ما در وضعیت خوبی قرار دارد، احساس خوبی برای ما به ارمغان می‌آورد. بسیاری از ما برای اطمینان از سلامت اندام‌های زنانه خود به چکاپ سالیانه پزشک زنان و زایمان تکیه می‌کنیم.

اما آیا واقعاً لازم است هر سال برای چکاپ به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ پاسخ این سوال در گذشته مثبت بوده است؛ چرا که بخشی از این چکاپ، اطمینان از انجام تست پاپ اسمیر منظم برای بررسی سرطان دهانه رحم بود. با این حال دستورالعمل‌های جدید غربالگری سرطان دهانه رحم توصیه می‌کنند زنان جوان‌تر تست پاپ اسمیر را کمتر انجام دهند و برای بسیاری از زنان مسن تر توصیه می‌شود اصلاً این تست را انجام ندهند که به این معنا می‌باشد که بسیاری از ما دیگر نیازی به این چکاپ سالیانه نداریم.

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

متخصص زنان و زایمان کیست؟
متخصص زنان و زایمان، پزشک متخصص در سلامت باروری زنان است. بیشتر خانم‌های بزرگسال باید به طور مرتب توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ویزیت شوند ؛ چه از نظر جنسی فعال باشند چه نباشند.  اینکه چه وقت وهر چند وقت یکبار به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید، به سن و شرایط زندگی شما بستگی دارد.

ملاقات با پزشک متخصص زنان به صورت منظم
هر چند وقت یکبار باید به متخصص زنان مراجعه کنید؟ در اینجا برای شما چند دستورالعمل کلی آمده است:

  • اولین مراجعه- زنان باید پس از آغاز فعالیت جنسی یا طی دو تا سه سال پس از فعال شدن از نظر جنسی به متخصص زنان مراجعه کنند. حتی اگر از نظر جنسی فعال نیستید، توصیه می‌شود در ۲۱ سالگی اولین معاینه متخصص زنان خود را انجام دهید.
  • مراجعات بازگشتی- برای بیشتر خانم‌ها یک بار ویزیت شدن توسط متخصص زنان در سال کافی است. اگر تصمیم به بچه دار شدن ندارید، می‌توانید سالانه، یا اگر هیچ مشکلی ندارید هر سه سال یکبار برای معاینه مراجعه کنید. این مشکلات ممکن است شامل پاپ اسمیرهای نامنظم، تغییر در دوره عادت ماهیانه و درد یا سوزش در ناحیه واژن باشد.
  • آخرین ویزیت- اگرچه متخصصین زنان در بهداشت باروری متخصص هستند اما ادامه نظارت بر سلامت اندام‌های تولید مثل شما حتی پس از یائسگی نیز ایده خوبی است. زنان در حدود ۷۰ سالگی اگر سابقه پاپ اسمیر آنها طبیعی باشد و هیچ شریک جنسی جدیدی نداشته باشند، می‌توانند جلسات روتین مراجعه به متخصص زنان را متوقف کنند.

دفعات دیگر برای مراجعه به متخصص زنان
شرایط دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث شوند شما بیشتر از سالی یک بار به متخصص زنان مراجعه کنید. این موارد شامل درد یا ناراحتی در ناحیه واژن و تغییر در چرخه عادت ماهیانه شما هستند.

  • تغییر در دوره عادت ماهیانه- اگر چرخه عادت ماهیانه شما متوقف شده است، باید سریعا با متخصص زنان تماس بگیرید. هوانگ می‌گوید: «این نوع از تغییرات در چرخه عادت ماهیانه شما، اغلب نشان دهنده این است که ممکن است باردار باشید» متخصص زنان و زایمان شما می‌تواند در آماده شدن برای یک بارداری سالم به شما کمک کند.
  • یائسگی- در دوران یائسگی، برخی خانمها دوره‌های عادت ماهیانه سبک‌تری را تجربه می‌کنند؛ در حالیکه سایرین جریان سنگین‌تری را تجربه می‌نمایند. در دوران یائسگی ممکن است تداوم و نظم چرخه‌ها نیز تغییر کند. بیشتر خانم‌ها یائسگی را در اوایل دهه پنجاه سالگی آغاز می‌کنند اما در برخی زودتر و بعد در برخی دیرتر آغاز می‌شود. اگر به شروع یائسگی خود نزدیک شده‌اید و متوجه تغییر در چرخه قاعدگی خود شده‌اید،  با متخصص زنان تماس بگیرید تا احتمال بارداری شما رد شود.
  • خونریزی نامنظم - هوانگ می‌گوید: «اگر متوجه هرگونه خونریزی شدید که هیچ ارتباطی با پریود شما ندارد، مانند خونریزی در حین مقاربت و پس از آن، باید در اسرع وقت توسط متخصص زنان معاینه شوید و اگر باردار هستید و خونریزی واژن را تجربه می‌کنید نیز باید سریعاً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و با او ملاقات کنید» خونریزی در حین مقاربت می‌تواند نشان دهنده آسیب دیدگی دهانه رحم باشد. خونریزی واژن همچنین می‌تواند نشانه‌ای از سایر مشکلات مانند پولیپ‌های رحمی و فیبروم‌ها یا حتی نشانه سرطان دهانه رحم یا رحم باشد.
  • درد یا ناراحتی- اگر دچار خارش و سوزش واژن هستید و نمی‌توانید منبع آن را شناسایی کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. ناراحتی‌های واژن نه تنها ناخوشایند هستند، بلکه می توانند نشانه‌ای از عفونت ادراری، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های مخمری و برخی از بیماری‌های مقاربتی باشند. این شرایط تماماً می‌توانند به محض تشخیص، توسط یک متخصص زنان و زایمان درمان یا مدیریت شوند. (برگرفته از سایت دکتر نامداری)

عفونت‌های مخمری را می‌توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد. لازم نیست زنانی که قبلاً دچار عفونت مخمر شده‌اند، قبل از خود درمانی با یکی از محصولات موجود در قفسه‌های داروخانه (مانند مونیستات یا میکلکس) با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنند؛ اما اگر قبلا هرگز به عفونت مخمری مبتلا نشده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

تا زمانی که معاینه منظم توسط متخصص زنان اهمیت دارد، یافتن پزشکی که به او اعتماد دارید و ملاقات منظم با او یا ملاقات در زمانی که مشکلی دارید برای سلامت زنان و رفاه عمومی آن‌ها بسیار مهم است.


کد خبرنگار : 16