تاریخ : 1398,چهارشنبه 14 اسفند23:40
کد خبر : 347827 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

هزینه طراحی یک اپلیکیشن اینترنت اشیا چقدر است؟

اینترنت اشیا مجموعه‌ای از گجت‌های هوشمند است که هر یک عملکرد خاص خود را دارند، اما برای مدیریت آن‌ها به یک برنامه کاربردی نیاز است. شاید با خود بگویید زمانی که یک گجت اینترنت اشیا را خریداری می‌کنم برنامه کاربردی گجت هوشمند در بسته محصول قرار دارد یا از طریق اینترنت قابل دانلود است، اما همیشه این‌گونه نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ فرض کنید در نظر دارید شیرهای آب خانه را به شکل هوشمند کنترل کنید و گجتی که بتواند به این نیاز شما پاسخ دهد وجود ندارد. برای حل این مشکل به سراغ خرید یک برد رزبری پای می‌روید و عملکرد موردنظر را روی آن پیاده‌سازی می‌کنید. در مرحله بعد به برنامه‌ای نیاز دارید که اجازه دهد توسط گوشی هوشمند گجت طراحی شده را کنترل کنید. اگر برنامه‌نویس هستید که خود فرآیند برنامه‌نویسی را مدیریت می‌کنید، در غیر این صورت باید این فرآیند را برون‌سپاری کنید. تصور کنید قصد تجاری‌سازی طرح خود را دارید، در این حالت باید یک برنامه کاربردی همراه خوب بنویسید یا از افراد متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید. در هر دو حالت محاسبه هزینه تمام شده برنامه مهم است. تاکنون مقاله‌های مختلفی پیرامون اینترنت اشیا و جنبه‌های مختلف آن نوشته شده، اما کمتر مقاله‌ای مقوله محاسبه هزینه‌های ساخت یک برنامه کاربردی اینترنت اشیا را بررسی کرده است. شاید مقاله فوق یک دید اولیه در اختیارتان قرار ‌دهد.

گزارشی که گارتنر سال 2017 میلادی منتشر کرد نشان داد نزدیک به 8.4 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان متصل به شبکه بودند که نسبت به سال 2016 میلادی یک رشد 31 درصدی را نشان می‌دهد و پیش‌بینی کرد در پایان سال 2020 میلادی این رقم به 10 میلیارد دستگاه خواهد رسید. جالب آن‌که مجموع هزینه‌های اینترنت اشیا در بخش خدمات و نقاط پایانی در سال 2017 به رقم حیرت‌آور 235 میلیارد دلار رسید. چین، آمریکای شمالی و اروپای غربی در مجموع 67 درصد از بازار اینترنت اشیا در سال 2017 را به خود اختصاص دادند. موسسه تحقیقاتی IDC تحقیق مرتبطی انجام داده که نشان می‌دهد آهنگ تغییر کالاها و خدمات مصرفی به سمت تجهیزات هوشمند در سال 2013 میلادی یک بازار 1.9 تریلیون دلار را به وجود آورده و انتظار می‌رود این رقم در پایان سال 2020 به رقم 7.1 تریلیون دلار برسد. تمامی این آمارها گویای این حقیقت هستند که اینترنت اشیا به سریع‌تر شدن کسب‌وکارها، تعامل آن‌ها با مشتریان و بهبود فرآیندهای کاری کمک فراوانی کرده و اجازه داده تا دستگاه‌های مختلف به یکدیگر متصل شوند. به همین دلیل انتظار می‌رود روند به‌کارگیری اینترنت اشیا در کشورهای مختلف آهنگ سریع‌تری پیدا کند. فراگیر شدن اینترنت اشیا و به‌کارگیری تجهیزات هوشمند در هر خانه و محل کاری این پرسش مهم را به وجود می‌آورد که هزینه پیاده‌سازی راه‌حل‌های اینترنت اشیا چقدر است؟ قبل از آن‌که بتوان به پرسش فوق پاسخ دقیقی داد و هزینه برنامه‌نویسی و ساخت یک برنامه کاربردی اینترنت اشیا را محاسبه کرد، ابتدا باید به چند پرسش زیر پاسخ داد:

  • هدف از ساخت یک برنامه اینترنت اشیا چیست؟
  • چه افرادی از برنامه مذکور استفاده می‌کنند؟
  • کاربران چه سودی از به‌کارگیری این برنامه می‌برند؟
  • چه تجهیزات سخت‌افزاری برای طراحی برنامه نیاز است؟
  • برنامه ساخت شده چه قابلیت‌های کاربردی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
  • چه مشکلات و چالش‌هایی پیش روی ساخت چنین برنامه‌ای است؟
اگر برای پرسش‌های فوق پاسخ قانع‌کننده‌ای دارید، به خوبی می‌توانید برنامه کاربردی موردنظر را طراحی کنید. آگاهی در ارتباط با کاری که قرار است انجام دهید، اجازه می‌دهد در هر یک از فازهای طراحی، دید روشن‌تری در ارتباط با برنامه کاربردی پیدا کنید و بدانید در آینده قرار است چه ویژگی‌هایی به برنامه اضافه کنید. برنامه‌ریزی برای ساخت یک برنامه کاربردی در چهارچوب شناخت نیازی‌ها باعث می‌شود تا موارد غیر ضروری حذف شوند که صرفه‌جویی در زمان را به همراه دارد. بنابراین قبل از شروع به برنامه‌نویسی باید یک تحقیق میدانی انجام دهید و شناخت اولیه‌ای از بازار هدف به دست آورید. برای محاسبه هزینه ساخت یک برنامه کاربردی اینترنت اشیا پارامترهای مختلفی باید بررسی شوند که برخی از این پارامترها به شرح زیر هستند.
1. زمان موردنیاز برای طراحی و توسعه یک برنامه کاربردی
زمانی‌که در مورد ساخت برنامه‌های اینترنت اشیا برای کاربردهای تجاری صحبت می‌کنیم، بیشتر وقت شما در مرحله توسعه سپری خواهد شد. فرآیند فوق با تحلیل اطلاعات کاربردی برنامه آغاز می‌شود و به مرحله نمونه‌سازی اولیه و طراحی بصری می‌رسد. طراحی بصری می‌تواند توسط نرم‌افزارهای گرافیکی یا حتا روی یک کاغذ ترسیم شود. در این مرحله لازم است در مورد عملکرد و قابلیت‌های نرم‌افزار، طراحی رابط کاربری/تجربه کاربری، طراحی رابط، آرم، آیکون‌ها و موارد دیگر تحقیق جامعی انجام می‌شود. زمان موردنیاز برای توسعه یک برنامه اینترنت اشیا به بزرگی، به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های نوین، یکپارچه‌سازی مولفه‌ها با یکدیگر، تغییرات مداوم در عناصر گرافیکی و میزان پیچیدگی تجربه کاربری بستگی دارد.  هر یک از موارد فوق زمان خاص قابل توجهی را طلب می‌کنند. در نتیجه اگر به دنبال ادغام و اتصال مولفه‌های مختلف با یکدیگر هستید باید زمان و هزینه لازم را صرف توسعه برنامه کاربردی کنید.
2. ادغام قابلیت‌های پیچیده در برنامه‌های اینترنت اشیا
امروزه در برنامه‌های کاربردی به ویژه برنامه‌های همراه قابلیت‌های شاخصی همچون درواژه پرداخت، موقعیت مکانی، رمزگذاری داده‌ها، ادغام توابع برنامه‌نویسی ثالث (API)، متصل کردن دستگاه‌ها به یکدیگر و ادغام CMS در نظر گرفته می‌شود. ادغام این قابلیت‌های پیشرفته در کنار همگام‌سازی فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و هماهنگ کردن برنامه با مناطق مختلف جغرافیایی (به‌طور مثال، در برخی از کشورها فناوری حوزه ارتباط نزدیک (NFC) کاربردهای گسترده‌ای دارد) برای ارائه سرویس‌های خاص به کاربران نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است، زیرا باید هر یک از قابلیت‌ها جداگانه روی زیرساخت‌های مختلف آزمایش شوند و پس از ادغام شدن با یکدیگر یکبار دیگر آزمایش شوند تا ایرادات احتمالی برطرف شوند، همین موضوع هزینه تولید نهایی را افزایش می‌دهد. برای ادغام قابلیت‌های پیشرفته مجبور هستید از برنامه‌نویسان حرفه‌ای درخواست کمک کنید. برنامه‌نویسان بر مبنای منطقه یا کشوری که در آن کار می‌کنند نرخ دستمزد خود را به صورت ساعتی و به شرح زیر دریافت می‌کنند.
  • هزینه در اروپای شرقی بین 30 تا 50 دلار برای هر ساعت متغیر است.
  • هزینه در اروپای غربی بین 60 تا 130 دلار برای هر ساعت متغیر است.
  • هزینه در امریکال شمالی بین 50 تا 150 دلار برای هر ساعت متغیر است.
  • هزینه در کشور هند بین 50 تا 50 دلار در هر ساعت متغیر است.‌

در ایران نیز هزینه‌ای که یک توسعه‌دهنده (از راه دور) دریافت می‌کند بر مبنای شهر محل سکونت متغیر است. بهتر است توسعه‌دهنده‌ای که نزدیک به محل کار است را انتخاب کنید.

3. تیمی که برای ساخت برنامه اینترنت اشیا نیاز است
طراحی یک برنامه برای تجهیزات اینترنت اشیا به ویژه زمانی که صحبت از کاربردهای تجاری به ‌میان می‌آید به یک تیم حداقل 3 تا 7 نفره نیاز دارد. همانند طراحی هر برنامه کاربردی، برنامه‌های اینترنت اشیا به توسعه‌دهندگان حاذق و مجرب نیاز دارد، افرادی که با جدیدترین ترند‌ها و فناوری‌های روز دنیای نرم‌افزار آشنا باشند. متاسفانه توسعه‌دهندگان مجرب با دستمزدهای پایین کار نمی‌کنند که همین موضوع هزینه تمام شده طراحی یک برنامه را زیاد می‌کند. در حالت ایده‌آل برای ساخت یک برنامه اینترنت اشیا به افراد زیر نیاز دارید:

  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 29.20 دلار در ساعت
  • توسعه‌دهنده بک‌اند: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 29.59 دلار در ساعت
  • طراح رابط کاربری: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 41.93  دلار در ساعت
  • مهندس تضمین کیفیت: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 45  دلار در ساعت
  • مدیر پروژه: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 53.85  دلار در ساعت
  • تحلیل‌گر تجاری: نرخ دستمزد دریافتی به‌طور میانگین 39  دلار در ساعت

هزینه‌های ذکر شده یک برآورد کلی است. محاسبه هزینه کلی کمک می‌کند تا برآوردی از قیمت تمام شده نرم‌افزار به دست آورید. دقت کنید که هزینه‌ها بر مبنای بزرگی پروژه و پارامترهای دیگر متغیر هستند.

4. پشتیبانی و نگه‌داری بعد از طراحی برنامه کاربردی
ساخت یک برنامه کاربردی اینترنت اشیا در مرحله توسعه به اتمام نمی‌رسد. پس از اتمام طراحی و ساخت، فاز فروش آغاز می‌شود که شرکت باید به سراغ جذب مشتری برود. اگر برای ساخت برنامه کاربردی برنامه‌نویسان را به صورت پروژه‌ای استخدام کرده‌اید، مطمئن شوید که پس از اتمام کار به آن‌ها دسترسی دارید تا فرآیند پشتیبانی را انجام دهند. مرحله پشتیبانی شامل حل مشکلات پیدا نشده و اضافه کردن قابلیت‌های جدید است تا عملکرد برنامه بهبود یابد. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید در نوع کدنویسی است. کدهایی که یک توسعه‌دهنده می‌نویسد باید شفاف باشند تا برنامه‌نویسان آتی بتوانند آن‌ها را درک کنند و تغییرات لازم را اعمال کنند.

5. هزینه بر مبنای اندازه پروژه یا برنامه
پروژه‌ها به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ طبقه‌بندی می‌شوند. پروژه‌های کوچک پیچیدگی کمتری دارند و هزینه زیادی ندارند. به‌طور مثال، ساخت برنامه‌های اینترنت اشیا برای دستگاه‌های خانگی همچون یخچال، قهوه‌ساز، توستر یا دوربین تحت شبکه مقرون به صرفه هستند، اما اگر قرار است برنامه‌ای برای مدیریت کنتورهای برق، آب یا گاز طراحی کنید هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کنند. به‌طور مثال، ساخت برنامه‌های اینترنت اشیا برای دستگاه‌های نظارتی ECG هزینه‌ای در حدود 3000 تا 4000 هزار دلار دارد یا ساخت برنامه‌های کاربردی برای وسایل تناسب‌اندام هزینه‌ای در حدود 30000 تا 35000 هزار دلار دارد. قیمت‌های ذکر شده هزینه نهایی نیستند و هزینه‌های جانبی نیز وجود دارند.

چه زبان‌هایی برای برنامه‌نویسی اینترنت‌اشیا استفاده می‌شوند؟
محدودیت یا معیار خاصی در انتخاب زبان برنامه‌نویسی اینترنت اشیا وجود ندارد، اما بیشتر توسعه‌دهندگان به ترتیب از زبان‌های سی/سی‌پلاس‌پلاس، جاوا، پایتون، جاوااسکریپت، سوئیفت، پی‌اچ‌پی و اسمبلی استفاده می‌کنند.